برنج از سفره اقشار آسیب پذیر حذف شده است

به گزارش بارازعلی، تهران (پانا) - دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور گفته است کمبود برنج خارجی موجب خروج آن از سفره اقشار آسیب پذیر شده است و اقشار میانه نیز مصرف خود را محدود کرده اند.

برنج از سفره اقشار آسیب پذیر حذف شده است

مسیح کشاورز در گفت وگو با پانا درباره دلایل افزایش قیمت برنج و شرایطی که این کالای استراتژیک تجربه می کند، اظهار کرد: خرداد ماه 1400 با دولت دوازدهم شرایط بازار برنج را تجزیه و تحلیل کرده و پیش بینی های خود را نیز گفتیم که مورد قبول ستاد تنظیم بازار نیز قرار گرفت.

وی اضافه کرد: آن شرایط به دولت سیزدهم منتقل شد و دولت سیزدهم نیز با وجود آنکه فرصت داشت تا از این پیشنهادات استفاده کند و شرایط تعادلی قیمت را در بازار فراهم کند اما ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی این پیشنهادات را نادیده گرفت و اکنون در پی افزایش قیمت های ناگهانی برنج اجازه داده شده تا ثبت سفارش واردات انجام شود و پس از آذرماه که رفع دوره ممنوعیت واردات است بتوان نسبت به واردات برنج اقدام کرد.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفت: ما به ستاد تنظیم بازار گفتیم که برنج ایرانی در انتهای فصل که اوج قیمت خود را دارد و از انجا که برنج پرمحصول ایرانی قیمتی نزدیک به برنج های خارجی را دارد و با برنج های کیفی 5 تا 6 هزار تومان فاصله دارد رقابت سالمی در بازار شکل گرفته بود و کسی که ذائقه اش به برنج ایرانی نزدیک تر بود برنج ایرانی خرید می کرد و در نتیجه از نظر قیمتی برنج خارجی هیچ تهدیدی برای برنج ایرانی نبوده است.

رفع ممنوعیت واردات برنج، دربحث کمبود و شائبه برنج خارجی نیز تاثیرات خود را به همراه خواهد داشت و بسته به قیمت برنج های وارداتی کمک خواهد کرد که از رشد قیمتی برنج ایرانی جلوگیری کند

وی عنوان کرد: از نظر حجم نیز تنها 400 هزار تن برنج خارجی وارد شده و در نتیجه هیچ ذخیره ای هم وجود ندارد تا گفته شود که واردات برنج تهدیدی برای برنج ایرانی در فصل برداشت است و با این استدلال ها ستاد تنظیم بازار پذیرفت که مجوز واردات برنج داده شود اما 22 تیرماه قانون انتزاع به طور مجدد به وزارت جهاد کشاورزی برگشت و رسما مخالفت ها با واردات برنج آغاز شد و اعلام شد که باید دوره ممنوعیت واردات برنج طی شود.

کشاورز شرح داد: در تیرماه اعلام شد که بخش خصوصی ذخیره برنج وارداتی ندارد و اعمال ممنوعیت موجب کمبود و شائبه گرانی شود و مهمترین عامل برای اینکه قیمت برنج در فصل برداشت با افزایش قیمت ناگهانی روبرو شود.

وی عنوان کرد: نپذیرفتن استدلال ها از طریق واردکنندگان از سوی وزارت جهاد کشاورزی موجب شد تا قیمت برنج ایرانی تا 100 درصد افزایش یابد و نسبت به خرداد سال گذشته و انتها فصل زراعی سال قبل شاهد افزایش قابل توجه قیمت برنج باشیم.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفت: کمبود برنج خارجی موجب خروج آن از سفره اقشار آسیب پذیر شده و اقشار میانه نیز مصرف خود را محدود کرده اند.

وی با اشاره به اینکه به زمان رفع محدودیت های واردات برنج نزدیک شده ایم، اظهار کرد: آقای عسگرزاده معاون توسعه وزارت جهاد کشاورزی گفته است که امکان ثبت سفارش های تازه فراهم شود که تنها حُسن آن این است که عملیات اداری را به مدت 20 روز به جلو می اندازد و برنج وارداتی نیز 20 روز زودتر وارد خواهد شد.

کشاورز اظهار کرد: نکته دیگر آنکه رفع ممنوعیت واردات برنج، دربحث کمبود و شائبه برنج خارجی نیز تاثیرات خود را به همراه خواهد داشت و بسته به قیمت برنج های وارداتی کمک خواهد کرد که از رشد قیمتی برنج ایرانی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه واردات برنج بیشتر از کشورهای پاکستان و هندوستان انجام می شود، شرح داد: محدودیتی برای واردات برنج وجود ندارد یکی از دلایل آن این است که برنج در بازارهای جهانی افزایش قابل توجهی داشته و بسته به نیاز و تقاضای بازار واردکنندگان نسبت به واردات اقدام خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2117

به "برنج از سفره اقشار آسیب پذیر حذف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج از سفره اقشار آسیب پذیر حذف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید