تخم مرغ ارزان شد؟ قیمت هر کیلو به 6 هزار و 900 تومان رسید

به گزارش بارازعلی، یک مقام مسئول گفت: کاهش قیمت تخم مرغ در بازار بیانگر تولید کالا به اندازه کافی در کشور است بنابراین نیازی به واردات نداریم.

تخم مرغ ارزان شد؟ قیمت هر کیلو به 6 هزار و 900 تومان رسید

فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با اشاره به اعتراض مرغداران نسبت به رشد 1000 درصدی واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: اگرچه بارها به دولت گفته ایم که واردات به عنوان یکی از روش های نخ نمای قدیمی جواب نمی دهد، اما مسئولان دولتی همچنان بر واردات اصرار می ورزند.

وی بنابر آمار گمرک ارزش واردات تخم مرغ در هشت ماهه امسال را 3 میلیون دلار گفت و افزود: دولت تا سرانجام سال گذشته بیش از 10 هزار تن و با احتساب دو ماهه ابتدای سال حدود 133 هزار تن تخم مرغ وارد کشور شد که بدون احتساب ارز تخصیص یافته بیش از 30 میلیارد تومان یارانه به سبب مابه التفاوت قیمت به تخم مرغ های وارداتی اختصاص داد، در حالیکه اگر 5 میلیارد تومان از این رقم را در داخل صنعت هزینه می کرد، هیچ گونه کمبودی در تخم مرغ داخل نداشتیم.

طلاکش ادامه داد: علی رغم افزایش مصرف تخم مرغ در فصل پاییز و زمستان، قیمت هر کیلو تخم مرغ در ده روز گذشته بیش از هزار و 2000 تومان کاهش یافت که این امر نشان می دهد که تولید تخم مرغ داخلی به مقدار کافی است و نیازی به واردات تخم مرغ نداریم.

به گفته این مقام مسئول واردات تخم مرغ از کشور ترکیه که با بیماری آنفلوانزا حادپرندگان روبروست، مسائل بهداشتی واردات را تحت شعاع خود قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه تخم مرغ های وارداتی تاثیری بر قیمت نداشته است، اعلام نمود: اگرچه دولت به منظور تنظیم بازار و کاهش قیمت اقدام به واردات تخم مرغ کرده است، اما این موضوع به هیچ عنوان بر قیمت کالا تاثیر گذار نبوده است چرا که هم اکنون هر عدد تخم مرغ با نرخ 800 تومان در خرده فروشی ها عرضه می شود.

دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با اشاره به ضرورت درج قیمت بر روی تخم مرغ اظهار کرد: اگر دولت بحث قیمت گذاری را در اختیار تشکل ها می گذاشت تا قیمت بر روی تخم مرغ درج شود، امروز به سهولت می توانستیم هر عدد تخم مرغ را با نرخ 6500 تومان در بازار عرضه کنیم، ناگفته نماند که اگر رقمی معادل 5 میلیارد تومان از یارانه واردات تخم مرغ به صورت تسهیلات در اختیار تشکل ها قرار می گرفت، به راحتی امکان تعادل و مدیریت قیمت تخم مرغ درب مرغداری و خرده فروشی وجود داشت.

طلاکش با اشاره به اینکه اصرار ورزیدن بر واردات نتیجه ای در بازار در بر نداشته است، گفت: با وجود آنکه دولت همچنان به راهکارهای قدیمی اصرار می ورزد، اما تا به امروز این امر برای تولیدکننده و مصرف کننده نتیجه ای در بر نداشته است و تنها عده ای سودجو از این امر منفعت می برند.

وی درباره اینکه آیا دولت برنامه ای برای استمرار واردات دارد، اعلام نمود: با توجه به آنکه اطلاعیه ای از وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ابطال پروانه های صادر شده و عدم صدور مجوز نو تا اطلاع ثانوی مطرح نشده است، به نظر می رسد که واردات همچنان ادامه دارد.

طلاکش میانه قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را 6 هزار و 900 تومان گفت و افزود: هم اکنون قیمت تخم مرغ از قیمت تمام شده با احتساب سود مرغدار پایین تر است.

به گفته وی، قیمت تخم مرغ داخلی تحت تاثیر شایعات استمرار فرایند واردات در بازار کاهش چشمگیری داشته است.

منبع: اُکالا
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2123

به "تخم مرغ ارزان شد؟ قیمت هر کیلو به 6 هزار و 900 تومان رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخم مرغ ارزان شد؟ قیمت هر کیلو به 6 هزار و 900 تومان رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید