جشنواره کئی پلا با معرفی کئی بستنی شروع به کار کرد

به گزارش بارازعلی، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، جشنواره کئی پلا با معرفی کئی بستنی شروع به کار کرد.

جشنواره کئی پلا با معرفی کئی بستنی شروع به کار کرد

کدو در فرهنگ غذایی مازندران صندلیی ویژه و قابل توجه دارد. این محصول جالیزی از دیرباز تا کنون در سفره و سبد غذای خانواده های مازندرانی به اشکال مختلف حضور داشت و هنوز هم میتوان در خانه های مازندرانی ها ردی از غذاهای کدوپایه را مشاهده کرد که متعلق به فرهنگ غذایی این استان هستند. در رأس همه این غذاها نیز کئی پِلا یا همان کدوپلو نهاده شده است که اخیرا در لیست میراث ملی ایران نیز ثبت شد. اوایل تیر سال جاری وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای به استاندار این استان ثبت 10 اثر فرهنگی مازندران را خاطرنشان کرد که یکی از آنها کَئی پِلا بود. در انتهای آن نامه نیز تأکید شد هرگونه اقدام برای حفظ و احیای این میراث مورد توجه قرار گیرد.

شهرداری ساری حالا چند ماه پس از ثبت کئی پِلا در لیست میراث ملی ایران و در آستانه سال 2022 که مرکز گردشگری کشورهای عضو اکو در این سال محسوب می گردد، به مناسبت هفته مازندران اقدام به برگزاری نمایشگاه و جشنواره ای دو روزه با همین نام و موضوع نموده که از ظهر امروز در بوستان ولایت ساری شروع بکار نموده و تا فردا شب با ارائه انواع محصولات و فرآورده های غذایی برآمده از کدو حلوایی میزبان شهروندان ساری و شهرها و روستاهای همسایه است.

برندسازی سفره مازندرانی ها

جشنواره ای با طعم اصیل مازندرانی که همه محصولات ارائه شده در آن به کدو وابسته است و علاوه بر فرآورده های غذایی متنوع بومیِ تهیه شده از کدو، محصولاتی تازه از این محصول پرطرفدار نیز برای نخستین بار ارائه شده است. شیرینی و کیک کدویی و مهم تر از آن بستنی کدو که با نام محلی کئی بستنی ارائه می گردد، محصولات تازهی هستند که به بهانه این جشنواره برای نخستین بار تهیه و عرضه شده اند. اقدامی که در صورت برنامه ریزی و تبلیغ مناسب می تواند به جاذبه های گردشگری غذایی در مازندران و برندسازی از غذاهای کدوپایه در این استان یاری کند. هدفی که به گفته دبیر نخستین جشنواره کئی پِلا یکی از اهداف اصلی این جشنواره محسوب می گردد.

دکتر علی رمضانی پاجی، مورخ و پژوهشگر فرهنگ عامه که دبیری این رویداد را به عهده دارد، می گوید: یکی از اهداف مهم ما این است که غذاهای سالم و اصیل بومی که از کدو تهیه می گردد و در فرهنگ و سبک زندگی مازندرانی ها ریشه ای طولانی دارد را دوباره به جامعه استان و بویژه مسافران و گردشگران معرفی کنیم.

ترویج غذای سالم بومی

وی پیرامون اینکه جشنواره کئی پلا با معرفی کئی بستنی شروع به کار کرد، اضافه کرد: غذاها و فرآورده های کدوپایه ای که مازندرانی ها طی قرن ها به روش تهیه آن دست یافتند علاوه بر این که میراثی فرهنگی محسوب می شوند و باید حفظ شوند، از سلامت و ارزش غذایی بالایی هم برخوردارند. یکی از بخش های جشنواره نیز دعوت از کارشناسان تغذیه برای تشریح اهمیت استفاده از این غذاهای اصلی و سالم است.

دوره ای که مصرف غذاهای پرکالری و زیان آور و به ویژه فست فودها به تهدیدی برای سلامت جامعه تبدیل شده، احیای این فرهنگ های غذایی و ترویج آن می تواند به سلامت جامعه یاری کند. بر همین اساس نیز در این جشنواره با حضور تعدادی از سرآشپزها و رستوران های مطرح در کنار چند تن از علاقمندان به هنر آشپزی محصولات غذایی بومی مازندران که با کدو تهیه می شوند با کیفیتی بالا و ظاهری مجذوب نماینده به شهروندان عرضه و معرفی می گردد.

دبیر نخستین جشنواره کئی پلا خاطرنشان بیان داشت: هر چند که نام جشنواره کئی پِلا ثبت شده، اما بیش از 20 غذا و فرآورده غذایی وابسته به کدو مانند کئی هِکِشی، کئی قَلیه، کئی ماست و چندین فرآورده دیگر نیز در این جشنواره ارائه شده که ظرفیت بالای این محصول برای فراوری انواع غذاها و چاشنی ها را نشان می دهد. قصد داشتیم مسابقه آشپزی هم برگزار کنیم که با توجه به شرایط کرونایی امکان آن فراهم نشد.

کئی بستنی؛ محصول تازه کدو

این فعال اجتماعی و فرهنگی به ارائه چند محصول کدویی تازه در این جشنواره اشاره می نماید و می گوید: البته علاوه بر معرفی غذاهای بومی و اصیل، باید به روزآمدی و تهیه غذاها و فرآورده های تازه از کدو که با ذائقه جامعه امروز نزدیکتر باشد نیز توجه کرد. به همین دلیل نیز پیش از جشنواره از اتحادیه قنادان شهرستان ساری خواستیم که روی فراوری شیرینی و کیک از کدو متمرکز گردد و خروجی این فعالیت نیز در این جشنواره عرضه شده است.

رمضانی پاجی گفت: یکی از خروجی های این جشنواره تهیه کئی بستنی یا بستنی کدو است که به وسیله یکی از مجموعه های فراوری و عرضه بستنی در ساری صورت گرفته و برای نخستین بار شهروندان می توانند این محصول را در همین جشنواره تهیه و مصرف نمایند تا با طعم تازهی از بستنی آشنا شوند. دو نوع بستنی کدو شامل بستنی بدون شیر و بستنی فراوری شده با شیر در این جشنواره عذضه می گردد.

وی درباره غرفه های موجود در این جشنواره اظهار می نماید: پنج غرفه در اختیار متقاضیان عمومی نهاده شده و 11 غرفه با حضور رستوران های مطرح در این جشنواره برپا شده که غذاهای کدویی خود را با قیمت مناسب و مقرون به صرفه عرضه می نمایند. غرفه ها نیز به صورت رایگان در اختیار شرکت نمایندگان نهاده شد.

عرضه غذای مقرون به صرفه و باکیفیت

یکی از اقداماتی که در این جشنواره برای افزایش توجه به این غذاها انجام شد مقرون به صرفه عرضه کردن غذاها به وسیله رستوران های حاضر در جشنواره است. برای مثال یک پرس کئی پِلا که به وسیله رستوران های معتبر پخت شده در این جشنواره با قیمت 20 هزار تومان عرضه می گردد تا شهروندان بتوانند غذای با کیفیت را با قیمت مناسب تهیه نمایند و بیشتر و بهتر با طعم کئی پلا آشنا شوند.

دبیر نخستین جشنواره کئی پلا خاطرنشان می نماید: همه کوشش ما این است که در کنار ایجاد یک فضای شاد و با نشاط برای مردم که حدود دو سال است به علت شرایط کرونایی امکان حضور در محافل شاد اینچنینی و مردمی را نداشتند، یک جز مهم و برجسته از فرهنگ غذایی مردم مازندران را احیا کنیم. ضمن اینکه تمرینی هم برای برگزاری برنامه های اینچنینی در رویداد ساری 2022 هم محسوب می گردد.

رمضانی پاجی می افزاید: بازگرداندن غذاهای کدویی به سفره خانواده ها و اضافه کردن آنها به منوی رستوران ها علاوه بر اینکه در سلامت جامعه تاثیرگذار است، یک بخش مجذوب نماینده و خوشمزه به گردشگری مازندران اضافه می نماید. از طرفی هم با توجه به شرایط مالی و مقرون به صرفه و در دسترس بودن کدو، به اقتصاد خانواده ها یاری خواهد نمود.

جشنواره ای برای تمام مازندران

وی از برنامه ریزی برای تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره کئی پلا در مازندران به مرکزیت ساری خبر می دهد و می گوید: ویژگی مهم کئی پلا و غذاهای کدویی این است که محدود به یک شهر یا شهرستان در مازندران نیستند. بلکه متعلق به فرهنگ غذایی تمام منطقه ها مازندران است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم که با تأسیس دبیرخانه دائمی، پیگیر برگزاری جشنواره در سایر شهرها و حتی روستاهای مازندران هم شویم. اگر جشنواره انار مختص بهشهر است یا جشنواره انجیر فقط در گلوگاه برگزار می گردد، جشنواره کئی پلا در همه نقاط مازندران می تواند برگزار گردد.

رمضانی پاجی تصریح می نماید: با انجام این اقدامات باید فرهنگ غذایی غنی مازندران را به عنوان یک جاذبه گردشگری به مسافران داخلی و خارجی معرفی کنیم. وقتی گیلان به خوبی توانست از این ظرفیت بهره بگیرد چرا ما با این غنای فرهنگ غذایی از این فرصت بهره مند نشویم؟ استمرار این برنامه ها در سراسر استان قطعا به گردشگری ما یاری خواهد نمود.

مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور جمعی از شهروندان، فعالان فرهنگی و اجتماعی و تعدادی از مسئولان و مدیران شهرداری ساری برگزار گردید. دکتر حسین اسلامی، پژوهشگر و مدیر مرکز فرهنگی مطالعاتی ساری شناسی به تاریخچه غذاهای کدوپایه و اهمیت کدو در فرهنگ غذایی مازندران اشاره می نماید و می گوید: کدو به عنوان یک محصول مهم و ارزشمند غذایی برای مازندرانی ها از دیرباز صندلی ویژه ای دارد. در سفره مازندرانی ها تقریبا 6 ماه از سال کدو وجود داشت.

وی می افزاید: بسیاری از جوامع جهان به ارزش و اهمیت غذایی این محصول پی برده اند. اما در مازندران که از کدو انواع و اقسام غذاها و چاشنی ها تهیه می گردد هنوز توجهی که باید دیده نمی گردد. به عنوان یک برکت ارزشمند خدادادی حتی باید از این محصول نماد ساخت و در شهرها نصب کرد.

این پژوهشگر و مورخ اظهار می نماید: این قبیل رویدادهای مرتبط با غذاهای وابسته به کدو باید بیشتر برگزار شوند تا جامعه و نسل امروز با یک فرهنگ ارزشمند غذایی در مازندران آشنا گردد.

در شروع این جشنواره علیرضا حمیدی، معاون خدمات شهری شهرداری ساری نیز دقایقی به اهمیت برگزاری این برنامه ها در افزایش نشاط اجتماعی اشاره نمود و با مروری بر صندلی غذاهای کدویی در فرهنگ مازندران، برپایی جشنواره کئی پلا را عامل حفظ و احیای بخشی از فرهنگ غذایی مازندران برشمرد.

نخستین جشنواره کئی پلا امروز و فردا از ساعت 12 تا 21 در بوستان ولایت ساری برپا خواهد بود و برنامه های جنبی متعددی مانند موسیقی زنده محلی، غرفه نقاشی کودک، غرفه صنایع دستی و فضاهای عکاسی نیز در آن برقرار است. مراسم پایانی این جشنواره نیز از ساعت 19 تا 21 چهارشنبه برگزار می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2101

به "جشنواره کئی پلا با معرفی کئی بستنی شروع به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره کئی پلا با معرفی کئی بستنی شروع به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید