دریاچه مهارلو شیراز ، سفر به صورتی ترین نقطه ایران!

به گزارش بارازعلی، ایران جایی است که برای هر سلیقه ای یک سفر کنار گذاشته است. می توانید با جستجویی ساده و کوتاه در اینترنت، مکان هایی را پیدا کنید که همتای کشورهای خارجی هستند، اما به مقدار آن ها شناخته شده نیستند. اگر اهل ماجراجویی هستید، این بار پیشنهاد منحصربه فردی برای شما داریم. نظرتان درباره سفر به صورتی ترین نقطه ایران چیست؟ جایی که زمین صورتی و آسمان آبی روشن با رگه های صورتی است و پرندگانش صورتی هستند؟! حتما با خودتان می پرسید مگر داخل ایران هم چنین جایی وجود دارد؟ باید بگوییم بله. دریاچه مهارلو شیراز همانجایی است که در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران به شما معرفی خواهیم کرد تا مقصد سفر بعدی تان باشد.

دریاچه مهارلو شیراز ، سفر به صورتی ترین نقطه ایران!

درباره دریاچه مهارلو شیراز

تالاب مهارلو در استان فارس که در میان عموم مردم با عنوان دریاچه مهارلو شناخته می شود، با 24 هزار هکتار مساحت یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری ایران است. مسافرانی که به شیراز سفر می نمایند حتما بازدید از این دریاچه را در برنامه سفرشان قرار می دهند. این دریاچه جزو منطقه ها شکار ممنوع مهارلو شیراز به شمار می رود.

نکته جالب توجه اینجاست که این دریاچه، فصلی است و در فصل تابستان بخش زیادی از آن خشک شده و به یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران تبدیل می شود؛ اما در فصل پاییز و زمستان به خاطر بارش های جوی مجدد بارگیری شده و حیات به جریان صورتی تالاب بازمی شود.

آب دریاچه مهارلو از سیلاب های غربی شیراز که به وسیله رودخانه خشک شیراز، چناراه و سلطان آباد جمع و به سمت مهارلو ریزش دارد، تامین می شود. بعلاوه چشمه های متعددی در اطراف این تالاب وجود دارد که درنهایت به مهارلو ختم می شوند.

این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر و پناهگاه حیات وحش است و با سفر به آنجا می توانید پرندگانی چون آنقوت، فلامینگو، تنجه، انواع کاکایی، گیلانشاه بزرگ، سلیم کوچک، انواع آبچلیک ها، حواصیل، اردک سرسبز و مرغابی را از نزدیک ببینید. بعلاوه در کنار دریاچه حیوانات وحشی همانند شغال، کفتار، گربه وحشی و روباه نیز زندگی می نمایند.

تاریخچه دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه صورتی مهارلو در شیراز نام های متعددی ازجمله مهلو، مهلویه و ماهلوبه دارد و در گذشته آن را جنکال یا دریاچه نمک هم می نامیدند. جغرافیدانان و سفرنامه نویسان بزرگ تاریخ نیز از این دریاچه در کتاب هایشان نام برده اند، برای مثال اصطخری و ابن بطوطه دریاچه مهارلو را جمکان و ابن بلخی و حمدالله مستوفی آن را ماهلویه نامیده اند.

عمر دریاچه مهارلو شیراز به 20 هزار سال می رسد و از حدود هزار سال پیش، نمک های این رودخانه آغاز به انباشت نموده و امروزه در دو حالت دریاچه آبی و دریاچه نمک پذیرای مسافران ماجراجویان است. درباره نام کنونی این دریاچه باید گفت که چون در نزدیکی آن، روستایی به نام مهارلو وجود دارد، در گذر زمان همین نام بر دریاچه نیز گذاشته شده است.

معروفترین رستوران های شیراز

دریاچه مهارلو شیراز کجاست ؟

دریاچه مهارلو بدون شک در فهرست برترین جاهای دیدنی شیراز قرار می گیرد. راه دسترسی به دریاچه مهارلو این است که به 60 کیلومتری جاده شیراز به فسا بروید. این دریاچه حدود 18 کیلومتری جنوب شرقی شیراز بوده و فاصله نزدیکی با دشت گل یا روستای مهارلو دارد. فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز با ماشین شخصی حدود 1 ساعت و 30 دقیقه است. این مکان دیدنی با ویژگی های منحصربه فرد خود در سمت جنوب نقشه ایران بوده و می توانید در طول سفرتان به شیراز آن را ببینید.

چرا دریاچه مهارلو صورتی است؟

آب دریاچه مهارلو برخلاف سایر دریاچه های ایران به رنگ صورتی است و علت آن هم به نوعی جلبک در آب دریاچه باز می شود. این جلبک ها که سالینا نام دارند، با گرم شدن هوا باعث افزایش غلظت نمک آب دریاچه می شوند، به نوعی آن ها نوع کلرید سدیم- منیزیم و سولفات سدیم داخل آب را تغییر می دهند؛ درنتیجه رنگ آب دریاچه به جای آبی به رنگ صورتی مایل به قرمز در می آید.

جالب است بدانید که این جلبک به خاطر نور زیاد و شوری بیش از حد آب در این دریاچه رشد می نماید و هیچ خطری برای محیط زیست ندارند و حتی خوراک میگوهای آب شور، آرتمیای یک سانتی متری یا فلامینگوهای مهاجر هستند.

فهرست برترین اقامتگاه های بومگردی شیراز

آب و هوای دریاچه مهارلو شیراز

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، دریاچه مهارلو در فصول گرم سال آب خود را از دست می دهد؛ پس مهم است که بدانید در سفرتان می خواهید یک دریاچه پرآب ببینید یا به تماشای دریاچه نمک بروید. از ابتدای فصل پاییز تا نیمه های اردیبشهت برترین فصل سفر به دریاچه مهارلو برای بازدید است، چراکه پرآب ترین حالت آن را خواهید دید و هوا نیز خنک و بسیار دلپذیر است.

اگر هم گرمای هوا شما را چندان آزار نمی دهد و می خواهید صورتی ترین حالت دریاچه را ببینید بهتر است سفرتان را به تابستان موکول کنید. البته در این زمان شما می توانید از بخش های نمکی دریاچه تصاویر زیبایی به یادگار ثبت کنید و قسمت هایی که هنوز آب در آن ها وجود دارد را با صورتی پررنگی مشاهده کنید.

مسیرهای دسترسی به دریاچه مهارلو شیراز

برای رسیدن به دریاچه مهارلو باید از خودرو بهره ببرید؛ البته جای نگرانی نیست. اگر با هواپیما یا قطار به شیراز سفر نموده اید به راحتی می توانید همراه تورهای گردشگری شوید یا خودتان ماشین اجاره نموده یا با تاکسی به آن جا بروید و بازگردید. برای رفتن به این دریاچه باید از شیراز به سمت جاده فسا حرکت کنید و حدود 60 کیلومتر برانید تا به روستای مهارلو یا دشت گل که دریاچه نیز همانجاست، برسید.

شرایط دریاچه مهارلو برای سکونت

سکونت در دریاچه مهارلو شیراز به طور کلی ممنوع است؛ چراکه این منطقه جزء حیات وحش شیراز محسوب می شود. به علاوه شرایط محیط زیستی دریاچه به شما اجازه نمی دهد که بتوانید برای مدت زمان طولانی در آنجا اقامت داشته باشید یا کمپ بزنید. متاسفانه این دریاچه امروزه با خطرات محیط زیستی و خشکی دست وپنجه نرم می نماید.

سفر به شیراز و دریاچه صورتی اش

شیراز شهر عشق و شور و شعر است؛ جایی که می توانید انواع زیبایی ها را در آن ببینید و لذت ببرید. در نزدیکی شیراز دریاچه ای وجود دارد که یکی از متفاوت ترین نقاط ایران است؛ دریاچه صورتی مهارلو. این تالاب که دریاچه صورتی ایران معروف شده محل زیست حیات وحش و پرندگان مهاجری همانند فلامینگو است. آب این دریاچه به علت وجود یک نوع جلبک خاص به رنگ صورتی درآمده و به علت فصلی بودن، در تابستان بیشتر آب آن تبخیر شده و به کانسار نمک تبدیل می شود. اگر تا به امروز این نقطه را از نزدیک دیده اید، برای ما از تجربه صورتی ترین نقطه ایران بگویید.

سوالات متداول درباره دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو کجاست؟

دریاچه مهارلو در استان فارس و 18 کیلومتری شهر شیراز واقع شده است.

مسیر دسترسی به دریاچه مهارلو چگونه است؟

برای رسیدن به دریاچه مهارلو باید از شیراز وارد جاده فسا شوید و حدود 1 ساعت و 30 دقیقه رانندگی کنید تا به روستای مهارلو یا دشت گل برسید. دریاچه مهارلو نیز در همین روستا واقع شده است.

چرا رنگ دریاچه مهارلو صورتی است؟

نوعی جلبک به نام سالینا در دریاچه مهارلو شیراز زیست می نماید که با گرم شدن هوا باعث افزایش غلظت نمک آب دریاچه و تغییر رنگ آن به صورتی مایل به قرمز می شود.

آیا می توان در دریاچه مهارلو شنا کرد؟

خیر. آب این دریاچه بسیار شور بوده و نمی توان در این مکان کمپ یا شنا کرد.

آیا دریاچه مهارلو همواره پر آب است؟

خیر. دریاچه مهارلو در شیراز یک دریاچه فصلی است و در فصل تابستان به علت کاهش سطح آب به کانسار نمک تبدیل می شود. این تالاب در فصل پاییز و زمستان مجدد آبگیری شده و به شرایط سابق بازمی شود.

منبع: فلای تودی
انتشار: 24 تیر 1402 بروزرسانی: 24 تیر 1402 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2494

به "دریاچه مهارلو شیراز ، سفر به صورتی ترین نقطه ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه مهارلو شیراز ، سفر به صورتی ترین نقطه ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید