راه اندازی مرکز آفرینش صنایع دستی در روستای بیدکردوییه بافت

به گزارش بارازعلی، سرپرست معاونت صنایع دستی کرمان از راه اندازی مرکز آفرینش روستایی صنایع دستی در بیدکردوییه در شهرستان بافت اطلاع داد.

راه اندازی مرکز آفرینش صنایع دستی در روستای بیدکردوییه بافت

به گزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان، کاظم حسینزاده 17 خردادماه 1399 اضافه کرد: راه اندازی مرکز آفرینش روستایی صنایع دستی در روستای بیدکردوییه با هدف توسعه، ترویج و آموزش گلیم چهل ماشوله بوده است.

او با بیان اینکه این روستا دارای پیشینه تاریخی در بافت گلیم چهل ماشوله است، اظهار کرد: در این مرکز بافت گلیم چهل ماشوله آموزش داده می شود و علاقه مندان می توانند آموزش این گلیم را با حضور استادان برجسته فرا گیرند.

سرپرست معاونت صنایع دستی کرمان گفت: در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی که در سال 1397 برگزار گردید، روستای بیدکردوییه در رشته گلیم چهل ماشوله ثبت ملی شد.

او به بافت گلیم چهل ماشوله در شهرستان بافت اشاره نمود و گفت: بافت این گلیم در دهستان های فتح آباد و دشتاب به خصوص روستاهای بیدکردویه و زردشت همچنان توسط صنعتگران انجام می شود.

حسینزاده با اشاره به اینکه قدمت این نوع بافت به دوره صفویه و ورود ایل افشار به این منطقه برمی شود، توضیح داد: مهم ترین نقوش این نوع دستبافته، چهارگل، چهار فصلو، ترمئو، چوگونو، خارا، کله قوچی، سم قاطرو، گنبه ای و غیره است.

او اضافه کرد: در نظر داریم برای سایر شهرستان ها نیز مرکز آفرینش صنایعدستی روستایی ایجاد کنیم که در صورت تأمین منابع اقتصادی این اقدام انجام می شود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1274

به "راه اندازی مرکز آفرینش صنایع دستی در روستای بیدکردوییه بافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی مرکز آفرینش صنایع دستی در روستای بیدکردوییه بافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید