دستور استاندار خراسان رضوی برای برطرف مسائل بازارچه مرزی باجگیران

به گزارش بارازعلی، خبرنگاران/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی در سلسله سفرهای شهرستانی خود طی یک سفر دو روزه عصر امروز به قوچان سفر کرد.

دستور استاندار خراسان رضوی برای برطرف مسائل بازارچه مرزی باجگیران

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و سفر بیشتر بدانید.

محمدصادق معتمدیان عصر روز گذشته در سفر دو روزه خود به شهرستان قوچان از بخش جدید آبکوه شهرستان قوچان ملاقات کرد. وی با اشاره به تأسیس بخش جدید آبکوه در شهرستان قوچان از تأسیس شهر جدید آلماجق در این بخش در آینده نزدیک اطلاع داد و مطرح کرد: مراحل اداری تبدیل به شهر در حال پیگیری است و باید در اسرع وقت شهردار تعیین گردد.

معتمدیان در ادامه 500 میلیون تومان اعتبار ظرف 10 روز آینده برای شهرداری آلماجق تخصیص داد و اضافه نمود: یکی از ثمرات تبدیل روستا به شهر ارائه خدمات به مردم است و مردم باید این تغییرات را لمس نمایند.

وی سپس به بازدید از منطقه عشایری داشی آداسی طایفه ایزانلو در بخش باجگیران شهرستان قوچان پرداخت و با عشایر ساکن این منطقه به گفت وگو پرداخت. استاندار خراسان رضوی در پاسخ به خواسته یکی از زنان عشایر فعال در حوزه صنایع دستی گفت: فهرستی از بانوان فعال عشایر در حوزه صنایع دستی تهیه و تسهیلات ارزان قیمت یا بدون کارمزد از محل استانداری، امور عشایری و کمیته امداد امام خمینی تأمین گردد تا مقداری از مسائل آنان رفع گردد. همچنین باید به وسیله بازارچه های صنایع دستی محصولات عشایر به فروش رسانده گردد.

وی با تأکید بر لزوم بیمه دام و عشایر گفت: در چند سال اخیر، عشایر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و در قسمت هایی این یاری ها بلاعوض بوده و توانسته است برای تضمین آینده عشایر مؤثر باشد.

معتمدیان در مورد صندوق خرد عشایر هم توضیح داد: اداره کل امور عشایری و کمیته امداد امام خمینی با همکاری استانداری خراسان رضوی هر کدام مبلغ 30 میلیون تومان به صورت بلاعوض به این صندوق یاری نمایند تا در کنار این یاری ها و تسهیلات ارزان قیمت بتوان این صندوق را توانمند کرد و عشایر مسائلشان را از این طریق رفع نمایند.

استاندار خراسان رضوی در ادامه مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی را مخاطب قرارداد و تأکید کرد: سهمیه ویژه ای برای تأمین صفحات خورشیدی برای عشایر در نظر گرفته گردد، همچنین فرمانداری شهرستان قوچان هم می تواند بخشی از هزینه ها را از محل ارزش اضافه نموده تأمین کند و با تبلیغ عشایر را برای ثبت نام دریافت این صفحات ترغیب کند.

وی در ادامه فرماندار شهرستان قوچان را موظف به پیگیری اجرای بهداشت، دامپزشکی، آموزش و... به وسیله شورای عشایری دانست و اضافه نمود: عشایر قشری کم برخوردار، کم توقع و صادق و جمعیت مولدی هستند که در اقتصاد کشور تأثیرگذارند اما همیشه کمترین امکانات کشور در اختیار آن هاست که وظیفه ما را در قبال این قشر سنگین تر می نماید.

اعطای 135 میلیارد تومان به عشایر خراسان رضوی

محمد نبوی فرد، مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی با بیان این نکته که 90 درصد عشایر زیر 50 سال سن بیمه شدند، مطرح کرد: طی دو سال گذشته 135 میلیارد تومان از 3 محل کارا، ماده 52 و ماده 10 و 12 تسهیلات اعطا شده است.

وی اضافه نمود: خوشبختانه عشایر شهرستان قوچان در دو سال گذشته 28 میلیارد و 135 میلیون تومان تسهیلات دریافت نموده اند و این شهرستان با اعتبار 14 میلیارد تومان بالاترین جذب اعتبار از محل ماده 52 در سطح کشور را داشته است.

نبوی فرد مهم ترین مشکل عشایر را ارزان شدن قیمت دام دانست و اظهار کرد: سهمیه خرید دام عشایر در کل کشور یک میلیون رأس بوده که با توجه به این که سه درصد عشایر کشور در خراسان رضوی هستند این میزان برای استان 30 هزار رأس است اما اداره کل امور عشایری مجوز خرید 100 هزار رأس را اخذ نموده است که سهم قوچان 12 هزار و 500 رأس خواهد بود.

نابودی 12 میلیارد تومان سرمایه غرفه داران بازارچه مرزی باجگیران

استاندار خراسان رضوی در حاشیه بازدید از شهر مرزی، بازارچه و گمرک باجگیران پای درد دل غرفه داران نشست. گمرک باجگیران در سال های اخیر به دلیل بروز بعضی محدودیت ها از طرف ترکمنستان به صورت نیمه فعال بوده است و در 16 ماه اخیر به دلیل شیوع کرونا به صورت صد درصد تعطیل درآمده است. این امر معیشت شهروندان این منطقه که محل درآمد اصلی آن ها بازارچه مرزی بوده است را به شدت مورد هدف قرار داده است.

یکی از غرفه داران در این خصوص مطرح کرد: این بازارچه از سال 98 به طور کلی تعطیل شده و همین امر نیز باعث شده 12 میلیارد تومان جنس داخل غرفه ها فاسد گردد و 4 میلیارد تومان نیز از غرفه داران ترکمن طلبکار هستند که کسی جوابگو نیست.

همچنین تعطیلی ناگهانی مرز و عدم پایبندی به قانون توسط طرف ترکمن یکی از دیگر از مسائل غرفه داران عنوان شد، غرفه داران مدعی بودند این مسائل به مسئولان اعلام شده است اما تا کنون مشکل آن ها رفع نشده است.

استاندار خراسان رضوی برای رفع مسائل شهر مرزی باجگیران دستوراتی صادر کرد. همچنین در تماس تلفنی با رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای پیگیر آخرین شرایط و علت بسته بودن مرز باجگیران شد.

لزوم تسریع راه اندازی صندلی سوخت شهر مرزی باجگیران

یکی از مسائل مردم مرزنشین باجگیران در سال های اخیر نبود صندلی سوخت بوده است، معتمدیان در تماس با مدیر شرکت پخش فراورده های نفتی خراسان رضوی خواهان حل مشکل صندلی سوخت منطقه مرزی باجگیران شد و برای راه اندازی این صندلی سوخت طی یک هفته آینده قول مساعد داده شد.

همچنین یکی از شهروندان مدعی سنگ اندازی اداره کل محیط زیست در ایجاد طرح طبیعت گردی در منطقه گردشگری شمخال بود که استاندار خراسان رضوی در تماس تلفنی با مدیرکل محیط زیست استان گفت: منطقه شمخال استعداد جوی در حوزه گردشگری و جاذبه طبیعی دارد و ایجاد طرح طبیعت گردی در منطقه شمخال هر گونه مشکل استانی دارد باید سریع تر حل گردد و تا انتهای خرداد ماه گزارش این مسئله به استانداری ارجاع گردد.

اهالی بخش مرزی باجگیران از نعمت گاز بهره مند می شوند

شهر مرزی و 12 روستای بخش باجگیران به دلیل صعب العبور بودن، بعد مسافت و سرانه بالا تا به امروز از نعمت گاز برخوردار نبودند و این امر همیشه یکی از مسائل اصلی مرزنشینان بود اما مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی از شروع به کار پروژه گازرسانی به این شهر اطلاع داد.

حسن افتخاری بیان نمود: باجگیران تنها شهر در استان خراسان رضوی است که فاقد گاز است اما اواخر سال گذشته و بر اساس قانون بودجه مجوزی گرفته شد تا 3 برابر بقیه روستاهای استان در این منطقه هزینه گردد که در حال حاضر مشاور برای این پروژه مستقر شده است.

وی از برآورد سرمایه گذاری تا سقف 200 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اطلاع داد و اضافه نمود: نیمه دوم سال جاری کار به پیمانکار واگذار خواهد شد که گازرسانی از جهت شهرستان قوچان انجام می گردد و لوله گذاری از کنار جاده و بخشی از محل جاده قدیم انجام می گردد که باید اقدامات لازم برای تملک اراضی مالکان انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1899

به "دستور استاندار خراسان رضوی برای برطرف مسائل بازارچه مرزی باجگیران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور استاندار خراسان رضوی برای برطرف مسائل بازارچه مرزی باجگیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید