بوم گردی ها مالی نوین بر بستر تاریخ و فرهنگ هستند

به گزارش بارازعلی، میراث آریا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، بوم گردی ها مالی نوین بر بستر تاریخ و فرهنگ هستند.

بوم گردی ها مالی نوین بر بستر تاریخ و فرهنگ هستند

ما را به روزگار پدرانمان می بردند، به خانه هایی که جلوه معماری شهر هنوز درآن ها رسوخ نکرده، سقف های کوتاه و اتاق های تودر تویی که ساکنانش را هر روز به هم نزدیکتر می ساخت، گل ها و درختانی که همسایگان دیرین این خانه ها شدند و بلبلانی که نغمه هایشان مهمان همیشگی این خانه هاست.

چند زمانی است زیستن در این خانه ها نه تنها آرزو بلکه به واقعیت تبدیل شده است، سفری می کنیم به خانه های بومگردی، خانه هایی که در بستر تاریخ و فرهنگ موجبات اقتصادی نوین را فراهم می نمایند.

اقامتگاه های بومگردی چند سالی است در روستاهای اطراف شهرهای بزرگ و دارای آثار تاریخی و طبیعی شکل گرفتند و دستگاه های متولی از آن ها حمایت می نمایند. از سویی مسائل شهرنشینی و فطرت طبیعت دوست آدمی، او را به دامان طبیعت و منطقه ها آرام می کشاند؛ بنابراین این عامل فرصت خوبی است تا اسباب توسعه روستایی با توریستی و خدمات آن فراهم آید. کرمان با دارا بودن ظرفیت های بیشمار در امر اقامتگاه های بومگردی می تواند در حوزه صنعت توریستی چرخ های اقتصادی خود را تندتر به حرکت درآورد. در حال حاضر حدود 335 اقامتگاه بومگردی در سطح استان در حال فعالیت هستند.

فرحناز اسماعیلیان، مدیر اقامتگاه بومگردی نبکا شهداد راه اندازی اقامتگاه های بومگردی را یک نوع کارآفرینی دانست و گفت: بومگردی ها به شناخت بیشتر فرهنگ بومی و محلی جایی که در آن تاسیس شده اند یاری شایانی می نمایند.

او با بیان این مطلب که اقامتگاه های بومگردی برای حداقل 10 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می نمایند، ادامه داد: بومگردی ها زمینه جذب توریست را فراهم می نمایند و این موضوع باعث فروش صنایع دستی آن منطقه و رونق سایر کسب و کارهایی همانند فروش محصولات پروتئینی، لبنی و… می گردد؛ بنابراین اقامتگاه های بومگردی باعث ارتقای شرایط اقتصادی آن منطقه خواهند شد.

مدیر اقامتگاه بوم گری نبکا شهداد به آموزش های دوره مدیریت اقامتگاه های بومگردی که از طریق اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی برگزار می گردد، اشاره نمود و اضافه نمود: این دوره ها شامل استانداردسازی اقامتگاه های بومگردی، نحوه میهمان داری، آموزش زبان انگلیسی، آشنایی با اصول و قوانین حاکم بر هر اقامتگاه و… می گردد.

او به لزوم تسلط هرچه بیشتر مدیران اقامتگاه های بومگردی بر طبیعت، محیط زیست، آداب و رسوم و فرهنگ آن منطقه تاکید نمود و ادامه داد: از جمله استانداردهای بین المللی برای هر اقامتگاه توجه به مسائل زیست محیطی است، از این رو هر اقامتگاه باید بتواند مدیریت پسماند داشته باشد و از هدر رفت انرژی و آب جلوگیری کند.

لزوم تدوین برنامه زمان بندی برای توریستان

او افزایش تعداد اقامتگاه ها و فصلی بودن مسافران آنها را از مهمترین چالش های اقامتگاه های بومگردی برشمرد و گفت: در بعضی از فصول سال ظرفیت اقامتگاه ها تقریبا تکمیل است درحالیکه در چند ماه دیگر از سال مسافر ندارند. در این شرایط باید زمینه اشتغال تازه برای صاحبان بومگردی ها فراهم گردد تا بتوانند از طریق آن کسب عایدی نمایند.

اسماعیلیان بعلاوه تاکید نمود: ما احتیاج به برنامه زمان بندی برای توریستان داریم تا آنها بتوانند از ظرفیت های هر منطقه به خوبی استفاده نمایند بطور مثال روزها زمینه توریستی برای منطقه ها سردسیر و شب ها برای منطقه ها گرمسیر فراهم گردد.

مدیر اقامتگاه بوم گری نبکا شهداد بر لزوم معرفی شدن استان کرمان در سطح ملی و بین المللی تاکید نمود و اضافه نمود: کرمان می تواند از طریق حضور در نمایشگاه های تخصصی ملی و بین المللی ظرفیت های خود را به معرض نمایش بگذارد.

اقامتگاه های بومگردی احتیاج به حمایت اقتصادی دارند

مدیر اقامتگاه بوم گری نبکا شهداد در مورد حمایت های اقتصادی از کارافرینان عرصه بومگردی این چنین گفت: با توجه به نوسانات اقتصادی چند سال اخیر، تسهیلاتی که برای اقامتگاه های بومگردی اختصاص داده می گردد اندک و فرایند دریافت این تسهیلات طولانی و مشکل است.

مدیر اقامتگاه بومگردی بابا حصار ماهان صاحب یکی از اقامتگاه هایی که از مسائل اقتصادی رنج می برد در مورد پایین بودن سطح تسهیلات اقتصادی می گوید: با توجه به اینکه اقامتگاه بومگردی بابا حصار جز واحدهای برتر توریستی در سطح استان انتخاب شده است، احتیاج به حمایت های اقتصادی بیشتری دارد.

در زمینه تسهیلات اقتصادی منوچهر اسلامی معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اعلام کرد: نرخ تسهیلاتی که به اقامتگاه های بومگردی واقع در روستاها و شهرها داده می گردد از منابع داخلی بانک ها و با نرخ 10 درصد است.

حامد لنگری زاده، مدیر واحد اقامتگاه های بومگردی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در باب حمایت از اقامتگاه های بومگردی می گوید: خوشبختانه با راه اندازی جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی استان کرمان بسیاری از مسائل این اقامتگاه ها برطرف شده است.

واحدهای غیر قانونی زمینه رقابت ناعادلانه در بومگردی هاست

خانه های غیر قانونی یکی از مسائلی است که این روزها اقامتگاه های بومگردی با آن دست و پنجه نرم می نمایند، مدیر اقامتگاه بومگردی بابا حصار در این خصوص می گوید: مشکل ما خانه های اجاره ای غیرقانونی است که باید برای ساماندهی این اقامتگاه ها تدابیری اتخاذ گردد. تا زمینه رقابت عادلانه در بحث توریستی اقامتگاه های بومگردی فراهم گردد و مکانهایی که دارای مجوز و استاندارهای لازم هستند بتوانند پتانسیل های خود را به نمایش بگذارند.

خانه های بومگردی زمینه ساز تبادلات فرهنگی

در اینکه خانه های بومگردی نماد فرهنگی یک تمدن کهن هستند شکی نیست اما یک همت بلند می طلبد تا در ساخت و تجهیز این اماکن سختی ها را به جان بخرد و نگاه فرهنگی بر نگاه مادی آن غلبه کند یعنی عاشق فرهنگ و دیارش باشد.

ملیکا روحی فر، مدیر اقامتگاه بومگردی قندچین راین در مورد امکان تبادلات فرهنگی از طریق خانه های بومگردی می گوید: خانه های بومگردی نماد تاریخی و فرهنگی یک شهر هستند و می توانند پل ارتباطی برای انتقال فرهنگ محلی بین توریستان و مردم بومی باشند.

او با اینکه استان کرمان دارای 335 اقامتگاه بومگردی است، اضافه نمود: باید علاوه بر کمیت سطح کیفیت خدمات توریستی نیز در این اقامتگاه ها افزایش یابد تا بتوانیم بیش از گذشته در جذب توریستان پیروز شویم.

مدیر اقامتگاه بومگردی قندچین راین ادامه داد: ارائه خدمات با کیفیت بالا و منطبق با استانداردهای روز جهان یکی از سیاست های کلی ما در اقامتگاه بومگردی قندچین است.

منبع: همگردی
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2182

به "بوم گردی ها مالی نوین بر بستر تاریخ و فرهنگ هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوم گردی ها مالی نوین بر بستر تاریخ و فرهنگ هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید