شگفت انگیزترین رودهای جهان را بشناسید (قسمت دوم)

به گزارش بارازعلی، رودها، یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های طبیعی هستند که زیباترین چشم اندازهای جهان را به نمایش می گذارند. در قسمت قبلی مقاله با تعدادی از شگفت انگیزترین رودهای جهان آشنا شدیم. در این قسمت این لیست را ادامه می دهیم. با خبرنگاران همراه باشید.

شگفت انگیزترین رودهای جهان را بشناسید (قسمت دوم)

یکی از زیباترین منظره های که ممکن است در طول زندگی ببینیم، چشم انداز عبور رود از دل یک دره سرسبز و زیبا است. در سراسر دنیا و در تمام قاره ها، رودهای بزرگ و شگفت انگیزی جریان دارند. این رودها علاوه بر اینکه منبع تامین آب، غذا و برق تعداد زیادی از ساکنان نواحی اطراف خود هستند، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری طبیعی هر منطقه به شمار می فرایند. در ادامه لیست شگفت انگیزترین رودهای دنیا را دنبال می کنیم.

رود کنگو (Congo)، آفریقا

رود کنگو که در آفریقا جریان دارد، عمیق ترین رود دنیا است. این رود که از میان جنگل های بارانی انبوه می گذرد، میزبان گونه های جانوری متنوعی مانند کروکودیل و لاک پشت است. رود کنگو 4700 کیلومتر طول دارد و بعد از رود نیل، بزرگ ترین رود آفریقا است. عمق این رود در عمیق ترین نقطه به 220 متر می رسد. وسعت حوزه آبریز رود کنگو، 4 میلیون کیلومتر مربع است و 13 درصد از مساحت آفریقا را در بر می گیرد. این رود و انشعابات آن در جنگل های بارانی کنگو - دومین ناحیه جنگل های بارانی دنیا - جریان دارد. منبع این رود، ارتفاعات و کوهستان های کافت شرقی آفریقا (East African Rift) است.

رود کانیو کریستالس (Cano Cristales)، کلمبیا

این رود که با عنوان رود پنج رنگ شناخته می گردد، یکی از زیباترین رودهای دنیا است. سالی یک بار در ماه های سپتامبر تا نوامبر گیاهی به نام macarenia clavígera در بستر رودخانه، گل های قرمزرنگی می دهد. این رنگ در کنار رنگ زرد، آبی، سبز و سیاه سبزه زارهای کرانه رود، طیف رنگارنگ و زیبایی را به وجود می آورد که شبیه آن را در قصه ها می توان دید. این رود 100 کیلومتر طول دارد. نام دیگری که به این رود زیبا داده اند، رنگین کمان مایع است. رود کانیو کریستالس، گیاهان آبزی متعددی دارد اما ماهی ندارد. حیات وحش ساکن در این رود و نواحی آن بسیار جالب توجه است. در حدود 420 گونه پرنده در این محدوده زندگی می نمایند.

رود کلرادو (Colorado)، آمریکا

این رود که از رشته کوه راکی سرچشمه می گیرد و در نهایت به خلیج کالیفرنیا می ریزد، در جهت خود از دره های زیبا و شگفت انگیزی می گذرد و آبشارهای زیبا و چشم نوازی ایجاد می نماید. مجذوب کننده ترین منظره ها طبیعی دنیا را در حاشیه این رود خواهید دید. این رودخانه از گرند کنیون، دو کشور آمریکا و مکزیک و پنج استان می گذرد. این رود 2300 کیلومتر طول دارد و سد هوور (Hoover Dam)، یکی از بزرگ ترین سدهای آمریکا، روی این رود ساخته شده است.

رود دانوب (Danube)، اروپا

یکی از اصلی ترین راه های آبی اروپا که شرق و غرب این قاره زیبا را به هم پیوند می دهد، رود دانوب است. این رود که از کنار دهکده های کوچک و زیبا، شهرهای دیدنی و مجذوب کنندهی چون بوداپست و چمنزارهای سرسبز می گذرد، مکانی محبوب برای گشت و گذار با کشتی تفریحی است. دانوب از جنگل سیاه سرچشمه می گیرد و به دریای سیاه می ریزد. رود دانوب با 2850 کیلومتر، دومین رود طولانی اروپا پس از ولگا است. این رود، زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی متنوع از جمله بیش از 300 نوع پرنده، 1900 گونه گیاهی و 133 نوع ماهی است.

رود مکونگ (Mekong)، جنوب شرق آسیا

جنگل های انبوه و سرسبز و کوه های متعدد، این رود زیبا را به زیبایی قاب می گیرند. رود مکونگ از چندین کشور می گذرد. قایق سواری در این رود یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری در این کشورها است. تورهای سفر دو روزه در این رود، مسافران را با زیباترین چشم اندازهای دنیا و فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت اهالی این کشورها، روبه رو می نماید. مکونگ دوازدهمین رود طویل در دنیا و هفتمین رود طولانی در آسیا است. طول این رودخانه 4350 کیلومتر برآورد شده است. آبشارهای زیبا و متعددی در جهت این رود قرار دارند.

رود فرتساسکا (Verzasca)، سوئیس

غواصان اسکوبا این رود را به خاطر آب های شفاف و زمردین، یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری خود می دانند. سدی به همین نام در جهت این رود ساخته شده است که مکانی محبوب برای تجربه هیجان انگیز و مجذوب کننده بانجی جامپینگ است. این سد در فیلم سال 1995 سری جیمز باند، یعنی گولدن آی (GoldenEye)، به نمایش درآمده است. این رودخانه به طول تقریبی 30 کیلومتر از دامنه کوه پیتسو بارونه شروع شده و در نهایت به دریاچه ماگیوره می ریزد. دمای این رودخانه در ایام گوناگون سال بین 7 تا 10 درجه سانتی گراد متغیر است و عمق آن نیز از 10 متر بیشتر نمی گردد.

رود ولگا (Volga)، روسیه

این رود که از مرکز روسیه می گذرد به عنوان سمبل ملی این کشور در نظر گرفته می گردد. این رود که در شمال مسکو جریان دارد، میزبان پلیکان ها و فلامینگوها است و پل های دیدنی و مجذوب کنندهی روی آن احداث شده است. این رود با 3692 کیلومتر طول، طولانی ترین و پرآب ترین رود اروپا است. رود ولگا پس از طی جهت طولانی، در نهایت به دریای خزر می ریزد. دلتای ولگا و نواحی اطراف دریای خزر، مکانی بسیار مناسب برای ماهیگیری هستند. شهر آستراخان در این دلتا، قطب صنعت خاویار منطقه است.

رود فوتالفو (Futaleufú)، آرژانتین و شیلی

آب این رود به این علت که از یخچال های طبیعی سرچشمه می گیرد، بسیار شفاف و آبی رنگ است. این رود از آرژانتین سرچشمه می گیرد و پس از عبور از میان رشته کوه آند، به شیلی می رود. این رود یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای رودگردی و قایق سواری کایاک است. فوتالفو کلمه ای به زبان بومی و به معنای رود بزرگ است. اهالی این منطقه، این رود و منظره ها اطراف آن را چشم انداز ای نقاشی شده به دست خدا می نامند. این رود سه انشعاب بزرگ دارد که هر سه تای آنها در فصل مناسب سال، برای قایق سواری و رودگری مناسب هستند. طول رود فوتالفو، 105 کیلومتر است.

رود گنگ (Ganges)، هند

این رود که 2506 کیلومتر طول دارد، مشهورترین رود هند است که جمعیت زیادی در حوضه آن زندگی می نمایند. این رود در مذهب هندو، مقدس است و به عنوان الهه Ganga، پرستش می گردد. هندوها چیزهایی مانند گلبرگ رز، انواع گل و روغن را برای گرامیداشت اجداد خود به آب این رود می سپارند و پشت خود را با آب این رود خیس می نمایند. حمام کردن در رود گنگ نوعی تحقق خلوص در مذهب هندو است.

منبع: کجارو / roughguides.com
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2171

به "شگفت انگیزترین رودهای جهان را بشناسید (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین رودهای جهان را بشناسید (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید