تور دبی: طراحی داخلی پاویون ایران در اکسپو دبی بسیار ضعیف است
به گزارش بارازعلی، ایسنا/ براساس سخنان یک معمار و آخرین اخبار واصله، طراحی داخلی پاویون ایران در اکسپو دبی بسیار ضعیف است.
با تور دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بینالمللی و پیشرفته را سیاحت کنید.
وحید قبادیان که اخیرا از پاویون ایران در اکسپو بازدید نموده، می گوید: در بازدید از پاویون ایران حدود 50 معمار بودیم که به اتفاق نظرمان این بود که پاویون ایران حق مطلب را درباره کشور ما ادا نمی نماید و خیلی تأثیر مثبتی ندارد؛ البته می دانم انتخاب طرح و معمار پروژه به وسیله یک مسابقه انجام شده و زحمات زیادی برای ایده پردازی آن کشیده شده است ولی گویا بعضی از ایده های طراح اجرا نشده و مقصر مسائل پروژه را تا حدی مدیریت آن میتوان دانست.
او پیرامون اینکه طراحی داخلی پاویون ایران در اکسپو دبی بسیار ضعیف است، ادامه می دهد: آنچه در پاویون ایران در اکسپو دیدیم، هشت اتاق بود که در یکی از آنها از بدو ورود با چند تا مجسمه هخامنشی برخورد کردیم که بدل این مجسمه ها را همه جا میتوان پیدا کرد. بعلاوه در دیگر بخش های پاویون ایران، کاوش معدن، یک تلویزیون با پخش آگهی، فروش پسته و تخمه و یک رستوران شبیه به رستوران های ضعیف سر راهی وجود داشت. راهرویی هم وسط پاویون بود که در آن یک آبنما ساخته بودند که هیچ حسنی به پاویون اضافه ننموده بود و پاویون ایران بدون آن خیلی بهتر بود.
او بعلاوه درباره مدیریت پاویون ایران می گوید: به نظر می رسد که هدف مدیریت این پاویون بیشتر جنبه کسب عایدی از ارگان ها و سازمان های شرکت نماینده بود. درواقع به جای اینکه پاویون ایران نمایانگر فرهنگ و دستاوردهای کشورمان باشد، نمایانگر این بود که بخواهد با دریافت پول کاسبی نموده باشد.
این معمار درباره پاویون دیگر کشورها شرح می دهد: محتوایی که پاویون دیگر کشورها ارائه داده بودند، شامل تاریخی از گذشته آنها، دستاوردهای کنونی و دیدگاهشان نسبت به آینده و روابط بین الملل بود. ولی در پاویون ایران حتی یک راهنما نبود که به بازدیدنمایندگان بگوید چه خبر است یا دانه های تسبیحی که روی پاویون نصب شده، ماجرایش چیست؟
او ادامه می دهد: پاویون ایران در مقایسه با پاویون عربستان، امارات، پاکستان و مراکش که هم رده ما هستند، بسیار ضعیف بود. پاویون آنها از نظر سازه ای، معماری، فناوری های نوین چون نورپردازی، صوت و مانیتور بسیار قوی تر بود. در این دوره مانیتور حرف اول را می زد و دور تا دور بعضی غرفه ها در پاویون ها انواع مانیتورها با اشکال و ویژگی های مختلف نصب شده بود. در پاویون ایران تنها یک تلویزیون معمولی بزرگ وجود داشت که گاهی آگهی هایی ضعیف و تصاویری از شهرهای ایران را پخش می کرد.
قبادیان خاطرنشان می نماید: با وجود ضعفی که پاویون ایران در ارائه داشت، براساس آنچه که شنیده ام برای این دوره وقت و هزینه زیادی صرف شده است؛ یعنی کوشش شده ولی این کوشش ها به ثمر نرسیده و نتیجه کار اصلا رضایت بخش نیست.
از طرح پاویون ایران چیزی دستگیرمان نشد
از او بعلاوه درباره معماری پاویون ایران سوال می کنیم. می گوید: طراحی پاویون ایران در جریان یک مسابقه داوری شد و طراح و داور افرادی فرهیخته و صاحب نام هستند. ولی اگر طراح نکاتی را هم مد نظر داشته، ما از این طرح چیزی دستگیرمان نشد.
این پرسش را با او مطرح می کنیم که به نظر او چرا پاویون ایران تصویر درستی از کشور ارائه نداده است؟ پاسخ می دهد: پاویون های اکسپو باید نمایانگر تمدن، فرهنگ، گذشته، شرایط کنونی، دیدگاه کشور شرکت نماینده نسبت به آینده یا مسائلی که در آن کشور اکنون واجد اهمیت است باشد.
او در ادامه شرحات خود، پاویون کشور آلمان را مثال زده و می گوید: در بازدید از پاویون آلمان از همان ابتدا که در صف ایستاده ای، یکسری عکس و تصویر از منظره ها این کشور به نمایش گذاشته شده است. سپس با مسائلی چون حفاظت از کره زمین روبرو می شوید که به خوبی توانسته بیننده را درگیر کند. درواقع در پاویون آلمان، شما تنها یک ناظر صرف نیستید و در بخش های مختلف از نظر فکری و فیزیکی شما را درگیر مباحث مختلف پایداری و زیست محیطی می نماید.
این معمار اضافه می نماید: بعلاوه پاویون امارات با مانیتور و نورپردازی از گذشته، شرایط کنونی و منظره آینده خود گفته است و افرادی را برای هدایت و پاسخ به سوال بازدیدنمایندگان در آنجا مستقر نموده است.
او تصریح می نماید: در اکسپو در مساحتی بسیار وسیع، 192 کشور ایده های خود را به نمایش گذاشته اند ولی زمانی که وارد پاویون ایران می شوید، تنها چند اتاق می بینید که صحبت هایی از تاریخ ایران دارد و باقی آن مغازه است که آن هم در سطح خیلی ضعیف ارائه شده است. به طور کلی با شرایط موجود بهتر بود که اصلا شرکت نمی کردیم؛ چون ایران یک کشور ثروتمند، وسیع و باتمدن است ولی هیچ کدام از این موارد را در پاویون آن نمی بینید.
بهتر نیست که مدیریت این رویداد به وسیله یک کیوریتور یا یک گروه کیوریتوری انجام شود یا صرفا به تیم معماری سپرده شود؟
پاسخ می دهد: یکی از اشکالات همین است؛ یعنی طراح پروژه باید جهت پیاده شدن عینی ایده هایش، از ابتدا تا سرانجام ناظر بر اجرا باشد؛ وگرنه خیلی از نکاتی که در فکر دارد، در اجرای فردی که مسئولیت اجرا را بر عهده دارد به دلیل مطلع نبودن پیاده نمی شود. البته طراحی داخلی هم مهم است و باید برای پاویون طراحی داخلی انجام شود. اینکه یک پاویون با چند تا اتاق ساخته شود تنها مسئله مهم نیست، پر کردن این فضاها با یک ایده مناسب نیز به همان میزان حائز اهمیت است و نباید برای پر کردن پاویون به چند تا فرش و مبلمان بسنده کرد.
پاویون ایران نسبت به سالهای دیگر چگونه بود؟
قبادیان در پاسخ به این پرسش می گوید: ایران از زمان ناصرالدین شاه تا کنون در این رویداد شرکت نموده است. براساس مطالعات من آن موقع پسته و تخمه برده بودند و ما هم اکنون پسته و تخمه می بریم. به نظرم، پیروز ترین پاویونی که ایران در اکسپو داشته است، به اکسپو سال 1967 در مونتریال کانادا برمی شود که طراحی آن را آقای عبدالعزیز فرمانفرمائیان برعهده داشت. طراحی ایشان طرح خیلی خوبی به شکل یکی از کاروانسراهای قدیمی ایران بود.
او ادامه می دهد: ولی در دوره گذشته که در میلان برگزار گردید، براساس تصاویری که دیده ام و نظر همکارانم، به لحاظ طراحی و اجرا پروژه پیروزی نبود. اکسپو باید در سطح کشور تبلیغ شود؛ چون رویدادی است مانند مسابقات ورزشی المپیک. در اکسپو باید برای مملکت خود کسب افتخار کرد. پس یا نباید شرکت کرد و اگر شرکت می کنیم باید مراقب فکریتی که با پاویون خود به بازدیدنمایندگان می دهیم، باشیم.
این معمار درباره حضور ایران در دوره بعدی بیان می نماید: اکسپو در دوره بعدی در شهر اوساکا در ژاپن برگزار می شود و اگر قرار بر شرکت کردنمان است، باید از اکنون برای آن برنامه ریزی کرد، مسابقات طراحی را برگزار و بودجه اش را کنار گذاشت. حضور در اکسپو یک مدیریت قوی و دلسوز می خواهد. معماری که مسئولیت پروژه را برعهده دارد از همه دلسوزتر است و باید تا آخر ناظر پروژه باشد.
تأثیر اکسپو در معماری؟
قبادیان درباره این نکته می گوید: اکسپو تأثیر بالایی در معماری دارد و خود من از زمانی که از بازدید این اکسپو در دبی به ایران بازگشته ام، به معمارانی که می شناسم پیشنهاد نموده ام که از این رویداد بازدید نمایند. اکسپوی این دوره میزبان حضور 192 کشور با 192 محتوا و ایده مختلف است. هر کشور با ایده، دیدی متفاوت و فناوری های نوین در این رویداد حضور پیدا نموده است.
او ادامه می دهد: به عنوان مثال برج ایفل که یکی از دستاوردهای اکسپو است، سازه ای است که در زمان خود از فناوری روز بسیار جلوتر بوده است یا قصر بلورین انگلستان در زمان خود یک شاهکار بوده است. تمام معماران ما، مهندسین سازه، مکانیک و کلیه کسانی که به نوعی در صنعت ساختمان دخیل هستد باید از اکسپو بازدید نمایند تا بدانند حرف روز جهان به چه نحو در این رویداد پیاده شده است. در این صورت متوجه خواهیم شد که برای دوره بعدی به چه صورت آماده شویم.
منبع: همگردی