قرار دریافت پرونده احیای باغات محلات دوباره روی میز

به گزارش بارازعلی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، قرار دریافت پرونده احیای باغات محلات دوباره روی میز مشاهده می گردد.

قرار دریافت پرونده احیای باغات محلات دوباره روی میز

جهت دریافت خدمات طراحی خانه ویلایی در زمین شیبدار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

قضیه چیست؟

شهر محلات به گل ها و باغ ها و کوچه باغاهایش شهره است؛ جاذبه های رنگارنگی که جهانگردان بسیاری را به خود جلب می نماید، اما طی چند سال اخیر بدلیل خشکسالی، بی توجهی به باغات و کوشش بعضی مالکین برای تغییر کاربری، این ظرفیت های زیبای جهانگردی در معرض تهدید قرار دریافتد و البته عملی شدن بعضی از این تهدیدها باعث شد که کار به جاهای باریک بکشد و بخش قابل توجهی از باغات شهری محلات در آتش بی توجهی و البته زیاده خواهی بسوزد!

بیشتر بخوانیدسفر به محلات | زیباترین جاهای دیدنی محلات

همین تخریب ها یا در آستانه از بین رفتن قرار دریافت ها باعث شد که موضوع احیای این باغات به کرات از سوی هر مدیر و مسئولی در شهرستان مطرح گردد.

سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس بارها در مورد از بین رفتن این باغات هشدارهایی دارد، اما احیای باغات به صرف هشدار به جایی نرسید.

احمد سجادی، فرماندار وقت شهرستان در سال 94 رسما خبر از احیای باغات محلات داد و گفت: این باغات با وسعت 30 هکتار جز بهترین و مستعدترین باغات محلات هستند، اما مشکل اصلی درخصوص این باغات از ناحیه خود مردم ایجاد شد. این باغات که در مالکیت مردم محلات قرار دارند، در محدوده شهری نهاده شده اند و مالکان قصد داشتند با رها کردن باغات و عدم رسیدگی به آنها به خشک شدن تدریجی باغات یاری نموده و در نهایت به بهانه از بین رفتن باغات، زمین منطقه را جهت ساخت و ساز به فروش رسانده یا نسبت به ساخت و ساز و درآمدزایی از این محل اقدام نمایند.

وی از اجرای طرحی گفته بود که براساس آن مردم باید باغاتی را که بواسطه بی توجهی خشک نموده بودند، احیا می کردند.

قاسم رئیس اکبری، عضو شورای وقت شهر محلات گفته بود که مقایسه نقشه هوایی 30 سال قبل محلات با نقشه هوایی سال 95 نشانگر از بین رفتن بیش از 50 تا 60 درصد فضای سبز شهری این شهر است.

وی بخش مهمی از این مشکل را مربوط به معضل کم آبی عنوان و اظهار کرد: فشار آب بسیار کاهش پیدا نموده و باغدار به دلیل عدم برخورداری از منابع آبی باغ را به حال خود رها نموده است. خشک شدن باغات در محلات زمینه آتش سوزی های متعدد را فراهم نموده و در حال حاضر شاهد وقوع آتش سوزی در باغات مناطق مختلف شهر هستیم.

وی به آتش سوزی های سال 95 در این باغات اشاره نموده و با بیان اینکه سه تا چهار فقره از پنج فقره آتش سوزی، بنا به پیش بینی کارشناسان عمدی بوده، گفت: متاسفانه به دلیل کمبود آب، مالکان به دنبال ایجاد ارزش افزوده و افزایش مرغوبیت ملک هستند تا ملک را به فروش برسانند یا تغییر کاربری در آن ایجاد نمایند.

آن روز سلیمی نماینده محلات نیز شرایط باغات این شهر را اورژانسی مطرح کرد و گفت: فرصت زیادی برای احیا و نجات باغات نداریم، اگر اقدامی حیاتی و معقول انجام نگیرد قطعا نابودی باغات محلات را شاهد خواهیم بود.

و سجادی فرماندار وقت هم از در نظر دریافت طرحی گفته بود که براساس آن اگر باغداری جهت حفظ و احیای باغ برآید مجوز ساخت بنای 60 تا 70 متری درون باغ برای وی صادر می گردد و تاکید نموده بود که این امر قطعا یاری شایانی به زیبایی هرچه بیشتر کوچه باغات محلات خواهد نمود.

ولی کوشش های سجادی برای ساماندهی باغات محلات ناتمام ماند و حدود شش ماه بعد در آذرماه 95 فرماندار محلات تغییر کرد.

سجادی به عنوان فرماندار محلات، برطرف مشکل باغات این شهرستان را مهمترین اقدامی مطرح کرد که در طول دوران فرمانداری در این شهرستان پیروز به انجام آن نشد و اظهار کرد: طی این مدت تمام کوششمان را برای رسیدگی و سامان یافتن باغات محلات به کار گرفتیم، اما به دلیل عدم همکاری دستگاه های اجرایی استان در این کار پیروز نبودیم.

وی تاکید نموده بود که با توجه به اینکه اقلیم شهرستان تحت تاثیر وجود این باغات است، همچنین در حوزه جهانگردی وجود و احیای آنها موثر خواهد بود، ضرورت ساماندهی آنها در شهرستان محلات کاملا محسوس است.

تقریبا یکسال بعد در سومین روز از آبانماه 96 نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی از صدور مجوز ساخت خانه کارگری در باغات محلات توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی اطلاع داد.

وی یکی از موثرترین نتایج جلسه اش با وزیر را صدور مجوز احداث خانه باغ در باغات شهرستان محلات مطرح کرد و در مورد دیوارکشی باغات و نحوه آبیاری به عنوان دیگر مشکل باغات محلات گفته بود: با توجه به اینکه برای استفاده از منابع آبی احتیاج به منابع و امتیازات تسهیلاتی وجود دارد و این امتیاز در حالت عادی تنها مشمول باغات بالای هزار و 500 متر وسعت می گردد، دستورات لازم جهت بهره مندی باغات محلات از این امتیاز و تسهیلات صادر شد چراکه 70 درصد باغات محلات مساحتی کمتر از این میزان دارند و بهره مندی آنها از تسهیلات یاد شده احتیاجمند کسب مجوز بود.

وی همچنین گفته بود که معاون وزیر جهادکشاورزی اختیار لازم در این خصوص را به استان واگذار نموده است تا جهت سند دار شدن باغات تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند و با اشاره به فعالیت کارگروه ویژه احیای باغات محلات تصریح نموده بود: با دستور معاون وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد در صورت احتیاج ساختار این کارگروه تکمیل یا اصلاح گردد تا تصمیمات اتخاذ شده در جلسه به سرعت فرایند اجرایی به خود بگیرد.

وی گفته بود که این تصمیمات بن بست های جدی موجود در راستا احیای باغات محلات را باز نموده است و تنها باید مسئولان شهرستان با همکاری مردم تصمیمات را عملیاتی نمایند.

زینی وند، فرماندار محلات نیز در شهریورماه سال 96 در نشستی خبری با اشاره به مسائل و مسائل باغات و اقدامات انجام گرفته در این حوزه، امیدوارانه از احیای باغات محلات گفته و اظهار نموده بود: به هیچ عنوان حتی برای یک متر از باغات اجازه تغییر کاربری داده نخواهد شد. دستگاه متولی در امر باغات به علت وجود آنها در حریم شهر، جهاد کشاورزی است که بدلیل وجود قوانین دست و پاگیر، امکان احیای این باغات برای این وزارتخانه وجود نداشت ولی با مساعدت مسئولین استان و صدور مجوزهای ویژه از طرف وزیر بزودی باغات محدوده حریم شهر با رویکرد توریستی احیا خواهند شد. در این خصوص مشاور برای طرح تفکیک باغات انتخاب شده و کار به شیوه خوبی در حال اجرا است و باغ شهر محلات بزودی به شکل زیبای سابق خود بازخواهد گشت.

متاسفانه، این امیدواری ها نتوانست دردی از باغات محلات دوا کند و کار تخریب باغات محلات همچنان ادامه داشت بگونه ای که مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان محلات در نوزدهمین روز از خردادماه گفت: در 15 روز گذشته بیش از 89 مورد آتش سوزی به مرکز 125 آتشنشانی گزارش شده و بیش از ده ها هکتار از مراتع و باغات طعمه حریق شده اند که عمدی بودن بعضی از این آتش سوزی ها بدلیل سودجویی دور از ذهن نبوده و در این خصوص یک نفر شناسایی شده و به نیروی انتظامی معرفی شده است.

وی تاکید نمود: علیرغم اخطارهای این سازمان متاسفانه کم توجهی به جمع آوری و هرس درختان خشک شده و نیز گرمی هوا باعث بروز این چنین حوادث است. سال جاری نیز مانند سال های گذشته یکی از کانون های این آتش سوزی ها باغات شهرستان هستند که اکثرا در سایه بی توجهی مالکان آنها به جمع آوری چوب های خشک و رسیدگی مستمر، طعمه حریق شده و در اثر خشک بودن علف ها و بعضی درختان، دامنه آتش سوزی ها گسترده بوده است.

هنوز کار احیای باغات این شهرستان به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه های آن به جایی نرسیده و تنها می توان به جان باران های دو سال اخیر دعا کرد، چرا که مانع خشک شدن بیشتر این باغات و از بین رفتن آنها شده است.

اخیرا جلسه ای دیگر با حضور مسئولان شهرستان و معاون جهانگردی میراث فرهنگی استان مرکزی در محلات برگزار گردید و قرار دریافت پفراینده احیای باغات محلات دوباره روی میز صورت گرفت.

شهردار محلات گفت: در سال های گذشته میراث فرهنگی استان طرح مطالعاتی در مورد ساماندهی بخشی از باغات محلات را به انجام رسانده که طرح مربوط به منطقه پولگان است.

استرابی اعلام کرد: این طرح در راستای توسعه جهانگردی و حفظ باغات شهر محلات تدوین شده و پیگیر هستیم تا راهکاری برای اجرای این طرح و احیای باغات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع صرفه مالی باغات محلات منتفی شده، افزود: در منطقه پولگان باغات اکثرا دچار خشکسالی شده اند و کوشش می کنیم که طرح یاد شده به احیای باغات منتهی گردد.

استرابی افزود: این منطقه کوچه باغ هایی دارد که بستر مناسبی برای جهانگردی هستند و کوشش خواهیم کرد که هیچگونه تعریضی در این منطقه صورت نگیرد، حتی در امر بازسازی نیز دیوارهای باغات باید به همان شکل اولیه کاهگل شوند تا بافت منطقه از بین نرود.

وی با اشاره به اینکه در گام اول، باغات منطقه پولگان با وسعت حدود 35 هکتار مدنظر است، گفت: قسمت عمده ای از باغات در خشکسالی های اخیر از بین رفته است، البته بعضی فرصت طلبان هم در پی از بین بردن باغ بودند، اما کوشش خواهیم داشت که باغات به خوبی احیا شوند.

شهردار محلات توضیح داد: احیای باغات محلات کار بسیار بزرگی است که باید با دقت انجام گیرد چراکه این پروژه ابعاد اجتماعی، مالکیتی، خرده مالکان و ... دارد، طرح مطالعاتی و تدوین شده توسط میراث فرهنگی بر جذب سرمایه گذار برای احیای باغات تاکید دارد که عملا این امر نشدنی است و باید به سمتی حرکت کنیم که خود مردم به سمت احیای باغات اشتیاق یابند و باید درخصوص این طرح چکش کاری لازم صورت گیرد.

محلات به لحاظ جذب جهانگرد در حوزه های مختلف تاریخی، طبیعی، سلامت و مذهبی ظرفیت های بسیاری دارد و شاید یکی از نوستالژیک ترین مناطق در این شهر کوچه باغات باشند که قطعا هزینه کرد در این بخش سرمایه گذاری محسوب می گردد چراکه بواسطه جذب طبیعت گرد و جهانگرد می توان انتفاع بالایی برای شهر و اقتصاد ساکنان این منطقه رقم زد.

چهار سال پیش نماینده این شهر در مجلس از اورژانسی بودن شرایط باغات صحبت نموده بوده و به نظر می رسد در حال حاضر باغات در کما به سر ببرند، اما مجدد پفراینده احیا روی میز نهاده شد و امیدواریم که تصمیماتی که این روزها گرفته می گردد بالاخره به احیای باغات محلات بینجامد و در آخرین سال از قرن چهارده، بخشی از آنها احیا شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1148

به "قرار دریافت پرونده احیای باغات محلات دوباره روی میز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرار دریافت پرونده احیای باغات محلات دوباره روی میز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید