میانمار؛ اعتصاب معلمان و دانشجویان علیه کودتاچیان

به گزارش بارازعلی، براساس گزارش گروه خیریه بچه ها را نجات دهید (Save the Children) 15 نفر از کشته شدگان سرکوب های خیابانی میانمار بچه ها زیر 16 سال بودند.

میانمار؛ اعتصاب معلمان و دانشجویان علیه کودتاچیان

مدارس میانمار دستور دولت کودتاچیان برای بازگشایی مدارس را قبول نمی نمایند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مدارس و دانشگاه های میانمار برای اولین بار پس از کودتای این کشور قرار است باز شوند اما اساتید، معلمان و دانشجویان این کشور با این درخواست دولت کودتاچیان مخالفت می نمایند.

4 ماه پس از کودتای فوریه سال 2021 میانمار و برکناری آنگ سان سو چی رهبر غیرنظامی این کشور آشفتگی در فضای میانمار موج می زند.

نیروهای امنیتی میانمار حدود 800 نفر از معترضان را کشته اند و یک اعتصاب سراسری اقتصاد میانمار را فلج نموده است.

دانشجویان در تظاهرات شهر ماندالای میانمار علیه حکومت نظامی این کشور بنر حمل کردند و با دست خود علامت 3 انگشت را نشان دادند- سه انگشت میانی دست نماد تظاهرات میانمار است/ عکس: رویترز

ملعمان مدارس دولتی با یونیفرم های سبز و سفید وزارت آموزش و پرورش در اعتراضات گسترده مردمی به جمع متحصنان کارکنان راه آهن، پزشکان و کارمندان دولت پیوستند و به شکلی معین در تظاهرات حاضر شدند.

حکومت نظامی میانمار اعلام نموده که مدارس این کشور پس از یک سال تعطیلی ناشی از شیوع کرونا باید در روز سه شنبه باز شوند. با این حال بسیاری از معلمان مخالف بازگشت به مدارس هستند.

خانم شو نادی معلم شهر یانگون -پایتخت تجاری میانمار- در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: من از دستگیری و شکنجه آنها نمی ترسم. نام این معلم در این گزارش برای حفظ ایمنی او تغییر نموده است.

وی اضافه کرد: می ترسم معلمی باشم که به دانش آموزانم پروپاگاندا یاد دهم.

پروپاگاندا تبلیغات سیاسی و شکلی از ارتباط است که هدف آن نفوذ بر گرایش یک جمع یا جماعت به موضع و دلیل دلخواه تبلغیات سیاسی است.

این جوان 28 ساله از اولین کسانی است که به دلیل حمایت از جنبش نافرمانی مدنی یا تحصن های میانمار اخراج شده است. او یکی از هزاران معلم و تحصیل نموده ای است که پس از کودتای ماه فوریه امسال اخراج شد.

وی اضافه کرد: من عاشق شغلم بودم و از اخراجم احساس بدی دارم. اگرچه کار پردرآمدی نیست اما ما معلمان به خود افتخار می کنیم و دیگران نیز به ما احترام می گذارند.

نو می که نام اصلی اش در این گزارش ذکر نشده از ایالت مون میانمار به خبرگزاری فرانسه گفت که از کار کردن سر باز می زند.

این معلم دبستان که به دلیل پیوستن به جمع اعتصاب نمایندگان کشوری و شرکت در تظاهرات، در ماههای گذشته حقوقی دریافت ننموده؛ می گوید:روح من پاک است.

وی اضافه کرد: وقتی کشته شدن مردم را می بینم دیگر دوست ندارم معلم آنها باشم.

براساس گزارش گروه خیریه بچه ها را نجات دهید (Save the Children) 15 نفر از کشته شدگان سرکوب های خیابانی میانمار بچه ها زیر 16 سال بودند.

ما خائن نمی خواهیم

در روزهای گذشته رسانه های دولت پس از کودتا در میانمار تصاویری از کارمندان ثبت نام مدارس را به نمایش دراوردند و وعده دادند که والدین از بازگشت فرزندان به مدارس شاد خواهند شد.

به گزارش روزنامه دولتی گلوبال نیو لایت میانمار دانش آموزان یک مدرسه به مناسبت آغاز ترم جدید در نزدیکی شهر نایپیداو پایتخت این کشور و در برابر وزیر آموزش دولت پس از کودتا سرود خواندند و رژه رفتند.

اما در برابر بخش جلویی ساختمان یک مدرسه در ناحیه ساگانگ (Sagaing) میانمار نوشته ای دیده می گردد که از کارکنان درخواست دارد که به سر کار باز نگردنند.

در رسانه های اجتماعی میانمار شعار و نوشته ما معلمان، برده داری نظامی را نمی خواهیم. ما معلم خائن نمی خواهیم زیاد شده است.

دانشجویان دانشگاه ها در 5 دهه گذشته کلید اصلی فعالین سیاسی در طول حکومتهای نظامی بوده اند و در این دوران همیشه به دلیل هر مخالفت اجتماعی خود شدیدا سرکوب شده اند.

از آن موقع تا کنون بسیاری از دانشجویان کشته، زندانی، اخراج شده و در این میان دانشگاه ها برای سال ها تعطیل مانده اند.

جلسات برخی از رشته های دانشگاهی در حال حاضر برگزار می گردد اما بسیاری از اساتید و دانشجویان این کلاس ها را تحریم نموده و غایب شده اند و فضاهای آموزشی سوت و کورند.

یکی از دانشجویان رشته انگلیسی دانشگاه شهر ماولامین که چندی پیش با سرکوب شدید نیروهای امنیتی علیه معترضان روبرو شد در این باره گفت: هیچ کدام از دوستان من به دانشگاه برنمی گردند.

وی اضافه کرد: من هم تصمیم گرفتم که نروم.

کلاس آنها صد نفره بود و اینک خالی است. تنها چند استاد در دانشگاه برای فراخوان دانشجویان باقی مانده اند.

معترضان میانماری والدین و معلمان را از فرستادن بچه ها به مدارس دلسرد می نمایند و برایشان شرح می دهند که این کار حمایت از سیستم نظامی رژیم است.

روی یک بنر در منطقه باگو در جنوب پایتخت میانمار نوشته شده است: وقتی برخی والدین فرزندی برای ثبت نام در مدرسه ندارند ناراحت نباشید که نمی توانید فرزندانتان را در مدرسه ثبت نام کنید.

شو نادی معلم سابق میانماری گفت علی رغم ترس از بازداشت به این جنبش اعتصاب در میانمار متعهد خواهد بود.

وی اضافه کرد: من آماده هستم تا بازداشتم نمایند و هیچ جرمی هم مرتکب نشده ام.

منبع: عصر ایران
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1902

به "میانمار؛ اعتصاب معلمان و دانشجویان علیه کودتاچیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانمار؛ اعتصاب معلمان و دانشجویان علیه کودتاچیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید