نمایش زال و رودابه؛ مفاهیم اصلی شاهنامه را در بستر داستانی عاطفی صورت بندی نموده است

به گزارش بارازعلی، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در نمایش زال و رودابه سعی شده مفاهیم اصلی شاهنامه را در بستر یک داستان عاطفی صورت بندی نمایند و جذابیت و صبر و حوصله ای که باید بچه ها و نوجوانان داشته باشند را با همین بستر جذاب فراهم نمایند و در مجموع کار خوب و موفقی است.

نمایش زال و رودابه؛ مفاهیم اصلی شاهنامه را در بستر داستانی عاطفی صورت بندی نموده است

جعفر مروارید در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد اجرای نمایش زال و رودابه اثر استاد کمال الدین غراب، اظهار کرد: تئاتر زال و رودابه به کارگردانی استاد غراب اشاره به میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی دارد و اثر فاخر شاهنامه که سبک زندگی ایرانی-اسلامی را بیان می نماید، برای نسل جوان و نوجوان بازسازی شده است؛ مفاهیمی که عمدتا اخلاقی، اخلاق اجتماعی و اخلاق پهلوانی است و احتیاج امروز ما نیز همین نگاه پهلوانی و اخلاقی است.

وی ادامه داد: این نمایش توانست حماسه ای که آنجا آفریده شده را به خوبی ترسیم کند و ما احتیاجمند بازتولید این چنین حماسه ها در زندگی روزمره خودمان هستیم. در این نمایش روابط بین انسانی که همراه با آرزو، امید و گاهی رنج، غم و غصه است و همگی مخلوط ویژگی هویت انسانی و برآمده از بخش های مادی و معنوی است، به تصویر کشیده شده است؛ و این آمیزه انسان، که از خاک است و در نهایت به افلاک یا خدا می رسد را در این نمایش مشاهده کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، توضیح داد: مخاطبان و جامعه مخاطب تئاتر سلایق مختلفی دارد و تئاترهایی که در سطح شهر مشهد صورت می گیرد، سعی می نماید تمامی این سلایق را پوشش دهد. در کنار تئاترهایی که اصطلاحا مبتنی بر مفاهیم مدنی یا نقادی اجتماعی و مفاهیم مدرن است، بخش عمده ای هم به احیاء میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی آن هم در مشهد که پایتخت فرهنگی دنیا اسلام است، می پردازد و این تئاتر در زمره چنین تئاترهایی محسوب می گردد.

وی با اشاره به این که شرایط موجود تئاتر ما خوب است، اضافه نمود: از این جهت شرایط موجود را مطلوب می دانم که ما جوانان خوبی در عرصه تئاتر داریم و نسل پیشکسوت تئاتر در کنار نسل جوان تئاتر ایفای نقش می نمایند. عوامل تئاتری که از مشهد در جشنواره فجر حائز رتبه شد، همگی جوان و چهره های جدیدی بودند و برگزیده شدن این تئاتر نشان از وجود این استعدادها در مشهد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مطرح نمود: در نهایت این استعدادها باید با حماسه ها و آرمان ها، میراث فرهنگی کهن ایران، خراسان و مشهد ارتباطی پیدا کند و به دلیل این که تئاتر بیان سبک زندگی و زبان وضع و حال ماست، باید ظهور این روابط را بین اضلاع مختلف فرهنگی و اجتماعی کنونی در عرضه تئاتر ببینیم؛ این که بتوانیم آنچه که در گذشته اتفاق افتاده را برای آینده بهتر و بانشاط تر، باامیدتر و با خلاقیت فرهنگی و هنری بیشتر بازخوانی کنیم و پاسخ دادن میراث گذشته ما به مطالبات و سؤوال های کنونی نسل جوان را موردتوجه قرار دهیم؛ هرچه ما بتوانیم فاصله بین آن میراث و مطالبات و احتیاجهای عینی را کمتر کنیم، در عرصه تئاتر پیروز تر خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 999

به "نمایش زال و رودابه؛ مفاهیم اصلی شاهنامه را در بستر داستانی عاطفی صورت بندی نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش زال و رودابه؛ مفاهیم اصلی شاهنامه را در بستر داستانی عاطفی صورت بندی نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید