نکاتی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان در سفر

به گزارش بارازعلی، مسافرت یک عادت شیرین و روحیه بخش در زندگی تک تک ما انسان های روی زمین است که سبب ایجاد تغییرات دلپذیری در سبک و انگیزه زندگی ما می گردد. مهمترین نکته ای که باید در تمامی سفرهای دور و نزدیک خود به آن توجه داشته باشیم، سلامت جسمانی خودمان است که از جمله آن می توان به سلامت دهان و دندان هایمان اشاره داشت. حقیقتش را بخواهید متاسفانه شمار زیادی از توریست های جهان و به خصوص گردشگران ایرانی با شروع یک سفر تفریحی و یا حتی کاری به نقطه ای دور از خانه و کاشانه خود، بطور کلی برنامه روتین زندگی خود را از دست می دهند و هم از ساعت خواب و استراحت خود غافل می شوند و هم نسبت به حفظ سلامتی و بهداشت فردی خود کوتاهی می نمایند که البته نباید اینچنین باشد! در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران، ما تصمیم داریم تا شما را با نکاتی مهم برای بهداشت دهان و دندان در سفر آشنا نماییم تا شما بتوانید خیلی ساده و در کمترین زمان ممکنه به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود در طوب مسافرتتان رسیدگی نمایید و خود را از عفونت های دهانی و همچنین درد دندان که از بدترین دردهای موجود ناشی از خرابی آن ها است، مصون نگه دارید.

نکاتی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان در سفر

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی لحظه آخری همراه شوید و شگفتی های جزیره آتشفشانی بالی را از نزدیک شاهد باشد.

وسایل مهم جهت حفظ بهداشت دهان و دندان در سفر

برای اینکه خیالتان کاملا راحت گردد که حداقل در مسافرت کوتاه یا بلند مدت خود قادر هستید به سادگی بهداشت دهان و دندان خودتان را تضمین کنید، احتیاج به خرید یکسری اقلام ضروری همچون: مسواک، خمیر دندان، نخ دندان، دهانشویه (شستشو دهنده دهان) و همچنین در صورت لوزم یک آینه کوچک برای مشاهده فرآیند مسواک زدن خود دارید که البته امروزه با خوش سلیقگی داروخانه های کشورمان شما می توانید خیلی راحت به یکی از این اماکن بهداشتی مراجعه نموده و از متصدی مربوطه درخواست یک پک مسواک مسافرتی را درخواست نمایید که حاوی یک عدد مسواک و خمیر دندان در کنار یک نخ دندان و دیگر وسایل بهداشتی مخصوص دهان و دندان است.

مسواک

نخستین چیزی که باید برای تضمین سلامت دهان و دندان در سفر با خود همیشه داشته باشید، یک مسواک مناسب است. لازم هست بدانید که مسواک شما باید مطابق با سن شما انتخاب گردد و برس آن نیز با توجه به جنس دندان و میزان حساسیت لثه هایتان از بین سه حالت کلی: نرم (Soft)، متوسط (Medium) و همچنین سخت (Hard) انتخاب گردد. از طرفی بهتر است مسواک مورد نظرتان از یک جامسواکی ایده آل نیز برخوردار باشد تا مانع از آلوده شده محصول با حمل کردن آن در کیف و یا چمدانتان در طول سفر گردد. ناگفته نماند قدرت انعطاف دسته و سری مسواک نیز جهت پاکسازی دندان های آسیابی اهمیت بالایی دارد.

خمیر دندان

یادتان باشد داشتن مسواک بدون خمیر دندان اصلا به درد نمی خورد و مسواک زدن خالی بدون ریختن مقداری از خمیر دندان بر روی برس آن با اینکه بهتر از هیچ است اما به نوعی فریب دادن خودتان به حساب می آید. پس بهتر است پیش از شروع سفرتان حتما به فکر تهیه یک خمیر دندان خوب برای خود باشید تا با این کار بیشتر به فکر سلامت دهان و دندان خود باشید. از قلم نیفتد که در بین انواع خمیر دندان های موجود در بازار، بهتر است مسافران و گردشگران به دنبال خمیر دندان های دربردارنده فلوراید در محتویات خود باشند که سبب جلوگیری از پوسیدگی دندان هایتان خواهند شد.

نخ دندان

حتما برای شما هم تا به امروز بسیار پیش آمده است که بعد از خوردن یک غذای خوشمزه و یا دیگر تنقلات موجود بر روی میز غذا، مقداری از مواد غذایی جوری در بین دندان هایتان گیر کند که حتی با مسواک زدن هم نتوان آن ها را خارج کرد. در چنین حالتی فقط یک نخ دندان بهداشتی است که می تواند چاره کارتان گردد و با پوشش میان دندان هایتان به بیرون راندن مواد غذایی که در میان آن ها به دام افتاده، یاری کند. خبرنگاران های گرامی حواستان جمع باشد که بطور کلی بهره گیری از نخ دندان پس از انجام پروسه مسواک زدن در هر شبانه روز از سوی دندانپزشکان پیشنهاد شده است.

دهانشویه

در طول سفر خود از مصرف دهانشویه نیز غافل نشوید که هم به سلامت دندان هایتان بسیار یاری می نماید و هم به طور کلی از رشد و حیات باکتری ها و عفونت های رایج دهانی بصورت جدی جلوگیری می نماید و سبب زیبایی دندان ها و همچنین خوشبو ماندن دهانتان خواهد شد. چنانچه در انتها شب و پس از مسواک و نخ دندان زدن از یک دهانشویه نیز استفاده کنید، بوی نامطبوع دهانتان در صبح روز بعد که به دلیل تحرکات باکتری ها در داخل دهان و میان دندان هایتان بوده است، بسیار کم خواهد شد.

آینه

در ابتدای همین بخش نیز اشاره کردیم که اگر قرار است زمان نسبتا زیادی را در راه باشید تا به مقصد مورد نظرتان برسید، توصیه می کنیم حتما از یک آینه کوچک در میان وسایل مسافرتی استفاده کنید تا بتوانید به هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، از آینه جیبی خود نیز بهره گیری لازم را داشته باشید. شایان به ذکر است اصولا بیشتر خانم های گردشگر و مسافر در میان وسایل آرایشی خود از یک آینه کوچک برخوردار هستند و بهتر است آقایان نیز در حین مسافرت خود را مجهز به یک آینه کوچک کنند.

کلام آخر

مخاطبان عزیز توجه داشته باشید توجه به اصول بهداشتی در حوزه دهان و دندان که تماس بسیار تنگاتنگ و نزدیکی با سلامت کلی بدن ما انسان ها دارد، بسیار مهم و لازم است و به همین خاطر ما به تمام مسافران سفارش می کنیم که حتما در طول برنامه سفری خود به فکر تامین سلامت و بهداشت دهان و دندان خود باشند و با اینکه هیچ عملی به اندازه دو بار مسواک زدن در طول شبانه روز به تمیزی و سلامت دهان و دندان های ما یاری نمی نماید اما اگر شرایط مسواک زدن به هر دلیلی برایتان میسر نیست، حداقل دهان خود را با آب خالی مورد شستشو قرار دهید تا الباقی مواد غذایی موجود در دهانتان که می توانند سلامت آنان را به خطر بیاندازند را خارج نمایید البته سفارش می کنیم حتی المقدور سعی کنید در صورت عدم امکان مسواک زدن برای شستشوی دهان خود از دهانشویه ها و یا آب نمک ساده که بطور ذاتی از خاصیت ضد عفونی کنندگی برخوردار است استفاده نمایید و اگر هم مطمئن هستید که خیلی در بازه زمان مسافرتی تان نمی توانید به فکر تامین سلامت و بهداشت دهان و دندان هایتان باشید و زمان لازم برای انجام این کار را ندارید که البته سخت در اشتباه هستید، می توانید با دقت بر روی موضوع خورد و خوراک خودتان لااقل از میل کردن شیرینی های چسبنده ای که حتی ممکن است با مسواک زدن نیز از دهانتان خارج نگردد، به سلامت دهان و دندانتان توجه نمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 837

به "نکاتی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید