هنرهای سنتی ایران، مظهر تمدن غنی سرزمین نور

به گزارش بارازعلی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، هویت شناسی صنایع دستی ایران نوشته سهراب آل یاسین از سوی نشر عطران در سال 1401 منتشر شده است.

هنرهای سنتی ایران، مظهر تمدن غنی سرزمین نور

در مقدمه این کتاب نویسنده از بزرگی هنر ایرانی، هویت فرهنگی ایران و تأثیر صنایع دستی در هویت ایرانی، پیوند همیشگی هنر ایرانی با هنر اسلامی، اثرات مالی و اجتماعی صنایع دستی، نقش صنایع دستی در بالا بردن اشتغال، نقش صنایع دستی در توسعه گردشگری و صادرات و تنوع صنایع دستی ایران نام می برد.

هنرهای سنتی، مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه های عمیق و پایدار در اعتقادات، آداب، عادات، رسوم و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد. هنرهای سنتی ایران گروهی از هنرهای پرپیشینه کشورمان نظیر صنایع دستی، خط و خوشنویسی، معماری سنتی، موسیقی سنتی، نمایش های سنتی و غیره را شامل می گردد که هر یک برای خود جایگاه خاص و ویژه ای دارد.

صنایع دستی به عنوان یک نشانه از شیوه و سنت زندگی در ایران و هنر سنتی ایران همیشه عنصری موثر در فرهنگ ما بوده است و به عنوان هویت ملی این سرزمین می باشد. آثار به جای مانده از قرن ها پیش، خبر از قدمت و اصالت این هنر-صنعت در ایران می دهد. سفالینه های با ارزش، بافته های پشمی و ابریشمی، قالی و گلیم و سایر آثار صنایع دستی از نام و رسم والایی در دنیا هنر برخوردارند.

بی گمان صنایع دستی ایران با حساسیت ایرانی هم خوانی دارد و در عین حال هنری اسلامی می باشد. هنر ایرانی نه تنها یکی از قله های هنر اسلامی بلکه متنوع ترین آن ها است. ایران بزرگ ترین نقاشی ها را در تمدن اسلامی پدید آورده است و مینیاتورهای هندی و ترکی که ابتدا از مینیاتور ایرانی الهام گرفته شده هرگز به ظرافت نوع ایرانی نبوده است.

صنایع دستی دارای اثرات قابل ملاحظه ای در رفع کردن و تخفیف و تعدیل مسائل اجتماعی و توسعه مالی است. یکی از جنبه های مثبت صنایع دستی مربوط به اثرات آن در مبارزه با انواع بیکاری است. صنایع دستی با خصوصیات ویژه ای از جمله عدم احتیاج به سرمایه گذاری زیاد و امکان ایجاد آن در منطقه ها روستایی نقش مهمی را ایفا می نماید.

این کتاب در هفده بخش جداگانه به دسته بندی صنایع دستی و هنرهای سنتی می پردازد. بخش اول بافته های داری؛ به آنالیز انواع بافت ها و فرش های ایرانی در دوره های مختلف ایران می پردازد. انواع فرش ها مانند فرش فارس، فرش بختیاری، قالی کلاسیک، قالیچه ترکمن، فرش تبریز، فرش مشهد، انواع گلیم های داری را معرفی می نماید و نوع تهیه و ایجاد آن ها را توضیح می دهد.

بخش دوم بافته های دستگاهی، بافته هایی مثل جاجیم، چنته، ماشته، ترمه و انواع دیگر بافته های دستگاهی را معرفی می نماید.

بخش سوم رودوزی سنتی، دوخت روی پارچه، انواع سوزن دوزی ها، انواع خامه دوزی، پته دوزی، سیاه دوزی، بخارا دوزی، نوار دوزی و بسیاری از انواع رودوزی ها مطرح شده است.

بخش چهارم صنایع دستی فلزی، حکاکی روی فلز، قلم زنی، زرگری، ملیله کاری، طلاکوبی، ورشوسازی و غیره را معرفی می نماید.

بخش پنجم میناکاری، بخش ششم سفالگری؛ انواع سفال های بدون لعاب، سفال های لعاب دار، سفال مینایی،سفال زرین فام

بخش هفتم آبگینه؛ شیشه گری، تزیین شیشه، آبگزکاری، مات کاری، بخش هشتم صنایع دستی چوبی؛ پیکرتراشی، ارسی سازی، چیق بافی از جمله صنایع دستی چوبی هستند.

در بخش نهم صنایع دستی سنگی از جمله سنگ تراشی، خراطی سنگ، معرق سنگ، حکاکی روی سنگ معرفی شده اند.

در بخش دهم به هنر نگارگری پرداخته است. نگارگری کتاب و معرقات، تذهیب، گل و مرغ، نقش مایه ایرانی از جمله این هنر هستند.

در بخش یازدهم چاپ های سنتی، در بخش دوازدهم پوستین دوزی، در بخش سیزدهم نمد مالی را معرفی می نماید. بخش چهاردهم به انواع حصیربافی مانند بوریابافی، چیغ بافی، کپوبافی، ترکه بافی و انواع دیگر این هنر را معرفی می نماید.

در پخش پانزدهم صنایع دستی چرمی، در بخش شانزدهم رنگ سازی سنتی و در بخش هفدهم رنگرزی سنتی را معرفی می نماید.

کتاب هویت شناسی صنایع دستی ایران نوشته سهراب آل یاسین در 167 صفحه به تیراژ 1000 نسخه از سوی انتشارات عطران وارد بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 اسفند 1401 بروزرسانی: 9 اسفند 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2438

به "هنرهای سنتی ایران، مظهر تمدن غنی سرزمین نور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرهای سنتی ایران، مظهر تمدن غنی سرزمین نور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید