کشاورزی مدرن با کودهای شیمی کاران سبز طوبی

به گزارش بارازعلی، استفاده از کود در کشاورزی فقط به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات نیست. امروزه کودها در انواع مختلف، به مغذی شدن محصولات نهایی و ارتقای سلامت جامعه یاری می نمایند.

کشاورزی مدرن با کودهای شیمی کاران سبز طوبی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ آلونک بیشتر بدانید.

درصورتی که کشاورزان نسبت به استفاده از کودهای فناورانه در فراوری محصولات کشاورزی اقدام نمایند، ضمن بهره وری بالاتر، به فراوری محصولات غذایی سالم تر و مغذی تر یاری خواهند کرد.

در این رابطه کارشناسان شرکت دانش بنیان شیمی کاران سبز طوبی با فراوری کودهای کم مصرف آهن که در تأمین مواد ریزمغذی در چرخه تغذیه مصرف نمایندگان نقش موثری ایفا می نمایند، گام مهمی در بهره وری بیشتر کشاورزی و افزایش سطح سلامت جامعه برداشته اند.

آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفت وگوی جام جم با امیرحسین آل بویه، مدیر اجرایی شرکت دانش بنیان شیمی کاران سبز طوبی است.

شرکت دانش بنیان شیمی کاران سبز طوبی با بیش از 20سال سابقه فعالیت در عرصه های صنعتی مرتبط با شیمی و کشاورزی، در سال 94 به اسم یک شرکت دانش بنیان ثبت شده است.

آل بویه به جام جم می گوید: بیشتر اعضای تیم تحقیقاتی شرکت، فارغ التحصیلان رشته شیمی از دانشگاه تهران هستند. این افراد به سرپرستی مهدی خاکساریان، مدیرعامل شرکت شیمی کاران سبز طوبی، در دهه 70 پروژه های مختلفی را آغاز کردند که از جمله آنها می توان به احداث کارخانه فراوری مونوکلرواستیک اسید اشاره نمود. در سال77 این مجموعه پیروز به کسب رتبه اول در جشنواره خوارزمی شد. در سال های پس از آن بود که حوزه کاری تیم تغییر کرد و اعضا روی فراوری کودها تمرکز کردند.

به گفته این فناور حوزه کشاورزی، پس از سال ها پژوهش و آنالیز، محققان این شرکت پیروز شدند کود آهن را برای اولین بار در ایران و منطقه بومی سازی نمایند. محصولی که پس از آن به فراوری صنعتی با ظرفیت 3 تن در روز رسید و در سال 94 به اسم محصولی دانش بنیان به ثبت رسید.

کود کم مصرف آهن؛ محصولی به روز

شرکت شیمی کاران سبز طوبی در حوزه فراوری کودهای و نهاده های کشاورزی فعال است و در حال حاضر به صورت تخصصی به فراوری کود آهن کم مصرف یا میکرو مشغول است. کودهای کم مصرف در صنعت کشاورزی به مقدار کمی مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما به خاطر پیچیدگی و احتیاج به دانش بالا برای فراوری نهایی، قیمت بالاتری نسبت به سایر کودها دارند.

آل بویه با توجه به اهمیت ریزمغذی ها در رژیم غذایی می گوید: الان در دنیا با بحث کمبود آهن و روی مورد احتیاج در بدن انسان ها روبرویم. در گزارشی که شرکت نستله در سال 2015 میلادی منتشر کرد اشاره شده است که یک سوم مردم دنیا در معرض کمبود عناصر آهن و روی هستند. برترین راه برای برطرف این کمبودها هم از تغذیه است و نه دارو.

این فناور داخلی ادامه می دهد: محصول ما کود کلات آهن است که محققان طی سال ها آنالیز متوجه شده اند به وسیله یون و کلات آهن به خوبی جذب گیاه می گردد. این کود در گروه کودهای شناسنامه دار جای می گیرد که کودهای خاص با فناوری ساخت بالا هستند. کشوری مثل چین هم که تحت لیسانس کشورهای اروپایی دارد چنین کودهایی فراوری می نماید؛ اما محققان شیمی کاران سبز طوبی در سال 94، به ترکیب یکی از کودهای شناسنامه دار دست پیدا کردند. لازم به ذکر است محصول دیگر ما کلات آهنی است که خودمان سنتز نموده ایم و با کلات های موجود در دنیا فرق دارد. این کود احتیاج گیاه به آهن را به آسانی برطرف می نماید و با توجه به بومی بودن این محصول، قیمت تمام شده آن به مراتب پایین تر از نمونه های خارجی است. در کیفیت هم با خارجی ها رقابت می نماید!

مزایای رقابتی محصولات شیمی کاران سبز طوبی

آل بویه در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های ایرانی دیگری هم در حال فراوری محصول مشابه هستند می گوید: اولین شرکت ایرانی که این محصول را فراوری کرد ما بودیم؛ اما متاسفانه چند مرتبه دانش فنی شرکتمان سرقت شد و اکنون بعضی مجموعه ها با ظرفیت کمتر و با استفاده از دانشی که ما توسعه دادیم در حال فراوری محصول هستند.

وی می افزاید: با این حال مزیت اصلی شرکت ما، منابع انسانی و نیروهای تحقیق و توسعه است. ما حدود 15 نفر در واحد تحقیق و توسعه داریم که همه فارغ التحصیل دکتری و پسا دکتری شیمی، کشاورزی، علوم تغدیه و خاک شناسی هستند. ما در یک مزرعه حدودا 500 هکتاری در حال آزمایش تمام محصولات فراوریی هستیم تا بعد از تماشا جواب گیاه و در صورت پیروزیت، محصول را وارد بازار کنیم.

تأمین مواد اولیه و واردات کالای مشابه، مانع فراوری است

یکی از مهم ترین نقدها آل بویه به مشکلاتی است که در زمینه واردات مواد اولیه دارند. او می گوید: ما به اسم یک شرکت دانش بنیان، باید به راحتی بتوانیم مواد اولیه مورد احتیاجمان را وارد کنیم. نه تنها برای ما؛ بلکه باید برای تمام دانش بنیان ها سازوکاری اندیشبده گردد که واردات مواد اولیه آنها با تاخیر روبرو نگردد و نوسانات قیمت دلار بیش از این ما را آزار ندهد. واردات آسان مواد اولیه باسازوکاری مجزا بسیار یاری نماینده است.

وی در ادامه می افزاید: بحث واردات محصولات مشابه محصول ما هم نکته مهم دیگری است. ما محصولی پیشرفته و خاص را در ایران بومی سازی نموده ایم در حالی که هر سال چند هزار تن محصول مشابه وارد کشور می گردد. ما هم ظرفیت فراوری بالا داریم، هم دانش فنی . ممانعت از واردات محصولات دانش بنیان از سوی گمرک و وزارت صمت برای توسعه هرچه بیشتر شرکت هایی مثل ما بسیار مهم است.

کارآفرینی برای نجات یافتگان از اعتیاد

شاید برایتان جالب باشد بدانید شرکت دانش بنیان شیمی کاران سبز طوبی در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود اقدام به جذب بیماران اعتیاد در واحدهای خدمات، بسته بندی و خط فراوری می نماید. آل بویه در این باره می گوید: در مجاورت کارخانه ما در رباط کریم، مرکز ترک اعتیاد وجود دارد که ما با هماهنگی مرکز، پس از بهبود اوضاع افراد، آنها را در شرکت استخدام می کنیم.

لزوم فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر از کودهای ریزمغذی

آل بویه با اشاره به اهمیت توسعه این نوع کودها در ایران تصریح می نماید: ما سعی داریم فرهنگ سازی و ترویج مصرف کودهای ریزمغذی را در پیش بگیریم. این کودها بازار نوپایی دارند و خیلی زمان زیادی از ورودشان به کشاورزی کشور نگذشته است. ما در فراوری بسیاری از محصولات کشاورزی این کودها را نداریم و دلیل آن هم قیمت بالای اینهاست. یکی از برنامه های ما این است که به یاری رسانه ها، کم کم احتیاج و اهمیت به کارگیری این محصولات را به کشاورزان آموزش دهیم.

وی می افزاید: بعلاوه در برنامه داریم با توجه به کیفیت و قیمت تمام شده بسیار منطقی محصولمان به بازارهای بین المللی هم فکر کنیم. تا به امروز در چند نمایشگاه شرکت نموده ایم و با نمایندگان کشورهای مختلف جلسه داشتیم و امیدواریم تا چند سال آینده به کشورهای همسایه و بازار آفریقا وارد شویم.

راه های ارتباط با شرکت شیمی کاران سبز طوبی

وبسایت: toubafert.ir

ایمیل:[email protected]

اینستاگرام: shimikaranesabzetouba

تلفن: 09369253926 و 02156572867

آدرس: تهران،کیلومتر 18 اتوبان تهران ساوه، خروجی صباباتری جاده شهریار به آدران، شهرک صنعتی کاظم آباد، خیابان فرهنگ، پلاک 5

محمدصالح تیمار - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1942

به "کشاورزی مدرن با کودهای شیمی کاران سبز طوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی مدرن با کودهای شیمی کاران سبز طوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید