گردشگری عمان؛خیلی دور،خیلی نزدیک

به گزارش بارازعلی، مهرماه سال جاری علی اصغر مونسان وزیر گردشگری در راس هیاتی از فعالان گردشگری به عمان سفر کرد.سفری که از جنبه های مختلف قابل تحلیل و برای رونق گردشگری میان دو کشور همسایه مهم ارزیابی می گردد.

گردشگری عمان؛خیلی دور،خیلی نزدیک

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

عباس مهدوی

به گزارشتوریسم آنلاین عمان کشوری است که علاوه بر همسایگی،اشترکات فرهنگی و تاریخی بسیاری با ایران دارد و از حیث سیاسی و دیپلماسی نیز کمترین چالش را با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

با وجود تعامل سیاسی حاکم ،دیپلماسی گردشگری میان دو کشور،قابل قبول و پررنگ نیست و عمان و ایران به مقصد پررفت و آمد میان یکدیگر مبدل نشده اند.

حتی همسایگی و نقاط مشترک تاریخی و فرهنگی نیز نتوانسته زمینه ساز رونق صنعت گردشگری میان دو کشور باشد و شناخت از داشته های یکدیگر بسیار اندک است.

مسولان هردو کشور همیشه نگاهی سنتی به مقوله گردشگری داشته اند و کوشش ها برای تجاری سازی گردشگری در نشست های طرفین جایی نداشته است.

همان قدر که گردشگران ایرانی با عمان و داشته هایش نااشنایند ،گردشگران عمانی هم شناختی از جاذبه های ایران ندارند.

سفر اخیر مونسان به عمان بیش از همه بیانگر ابعاد گسترده دور بودن گردشگری این دو کشور همسایه است.

گردشگری سلامت یکی از محورهای اساسی و مهم دیدار مونسان با همتای عمانی اش بود.

وزیر گردشگری این کشور مقصد گردشگران عمانی ها را تایلند عنوان نموده بود.

این در حالی است که در حوزه سلامت و درمان،ایران مقصدی به مراتب کیفی تر و ارزانتر از تایلند محسوب می گردد.

این رجحان را حتی وزیر بهداشت عمان نیز در نشست با مونسان خاطرنشان کرد.احمد بن محمد السعیدی وزیر بهداشت کشور عمان عنوان نموده بود که امکانات و ظرفیت های درمانی ایران در خاورمیانه بی نظیر است و می تواند مورد استفاده گردشگران سلامت قرار گیرد.

وی بیان نمود که به دنبال تشویق گردشگران عمانی هستیم تا ایران را به جای تایلند به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب نمایند.

مهم ترین درخواست های گردشگران عمانی از فعالان بخش دولتی و خصوصی گردشگری ایران نیز جالب توجه بود .

افزایش خطوط پروازی به نقاط مختلف ایران به ویژه استان های مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی،راه اندازی تورهای گردشگری با هدفی جدا از گردشگری سلامت به منظور بازدید از مراکز تفریحی، پیست های اسکی، مناطق خوش آب و هوا،افزایش پروازهای مستقیم به ایران و توسعه خطوط پروازی میان مسقط و استان های مختلف ،از جمله مواردی بود که عمانی ها برای رونق گردشگری و حضور در ایران بر آن تاکید کردند.

ماحصل این سفر و دیدارها با مقامات عمانی، امضای تفاهم نامه میان دو کشور بود که اگر جنبه های عملی به خود بگیرد شاهد رونق جدی گردشگری میان دو کشور خواهیم بود.

تبادل اطلاعات گردشگری

رونق سفرهای گردشگری درمانی و سلامت،مشارکت در رویدادها و نمایشگاه های گردشگری،برگزاری منظم هفته های گردشگری،راه اندازی تورهای مشترک گردشگری،تبادل هیات های رسانه ای، ارایه تسهیلات به گروه های گردشگری،برگزاری تورهای ماجراجویانه، طبیعت گردی و بیابان گردی،برگزاری تورهای کشتی کروز،

بهره مندی از ظرفیت بیمه های مشترک،تبادل تجربیات در عرصه آموزش گردشگری،تشویق شرکت های گردشگری و حمایت از سرمایه گذاری در این بخش،مفاد تفاهم نامه همکاری جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در حوزه گردشگری بود.

باید منتظر ماند و دید که مونسان برای تحقق این تفاهم نامه آن هم در ماه های پایانی فعالیت دولت تدبیر و امید چه خواهد نمود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 635

به "گردشگری عمان؛خیلی دور،خیلی نزدیک" امتیاز دهید

2 کاربر به "گردشگری عمان؛خیلی دور،خیلی نزدیک" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری عمان؛خیلی دور،خیلی نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید