2035، رمز تبدیل شدن چین به یک کشور سوسیالیستی پیشرفته در دنیا

به گزارش بارازعلی، به گزارش بخش فارسی رادیوی بین المللی چین روز پنجشنبه 8 آبان، پنجمین نشست عمومی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با انتشار یک بیانیه رسمی و ارائه طرح پیشنهادی چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه و تعیین کردن اهداف بلند مدت تا 2035 به کار خود سرانجام داد. همچنین روز آدینه 9 آبان نیز مقام های حزب کمونیست و شورای دولتی چین با حضور در یک نشست خبری به پرسش های خبرنگاران در خصوص بخش های مختلف این طرح پیشنهادی پاسخ گفتند.

2035، رمز تبدیل شدن چین به یک کشور سوسیالیستی پیشرفته در دنیا

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

از سال 1978 و با شروع اجرای سیاست کلیدی اصلاحات و درهای باز، دولت چین تا کنون 13 برنامه پنج ساله توسعه را با موفقیت تصویب و اجرا نموده و به اذعان اکثریت موافقان و حتی مخالفان در سراسر دنیا توانسته است در زمینه های گوناگون از جمله توسعه مالی و اجتماعی یک تحول عظیم را در کشور ایجاد کند و به طور ویژه در زمینه فقرزدایی یک معجزه عظیم را در تاریخ بشر رقم بزند. چین در طول این راستا بیش از 40 ساله همیشه سعی نموده با وجود دنبال کردن یک نقشه راه اصلی (سیاست اصلاحات و درهای باز) همیشه با بازنگری و در پیش دریافت تغییرات ضروری در راهبردهای خود (برنامه های پنج ساله توسعه) بهترین راستا و منعطف ترین طرح ها را برای رسیدن به دو هدف مهم صد ساله خود به کار بندد و امروز شاهد هستیم که با وجود تمام مسائل مانند تأثیر منفی همه گیری کرونا بر دنیا و جنگ تجاری تحمیل شده بر چین از سوی آمریکا، چین تقریباً توانسته است به نخستین این اهداف یعنی ریشه کن کردن کامل فقر مطلق و ایجاد جامعه ای با رفاه نسبی تا خاتمه سال 2020 دست پیدا کند.

در چنین شرایطی، اهمیت پنجمین نشست عمومی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و ارائه طرح پیشنهادی چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه و اهداف بلندمدت 2035، آن خواهد بود که چین گام های بعدی خود در راستا تبدیل شدن به یک کشور سوسیالیستی پیشرفته در دنیا را با جزئیات قابل پیش بینی در این طرح پیشنهادی تعیین نموده است. این اقدام کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در حالی انجام شده که مقام ها و سیاستمداران ابرقدرتی مانند آمریکا به خاطر دست و پنجه نرم کردن با انواع بحران های داخلی و خارجی- عدم کنترل درست بحران کرونا، شکاف اجتماعی ناشی از تبعیض نژادی و مسائل مالی- در آستانه انتخابات رئیس جمهوری به هیچ وجه حاضر به شفاف سازی دربارۀ برنامه های راهبردی خود برای کشور نیستند. اکنون چین بار دیگر، در برابر یک بحران دنیای دیگر با اتخاذ تصمیمات درست راهبردی توانسته است موقعیتی را ایجاد کند که نه تنها تضمین نماینده توسعه مالی و اجتماعی باثبات و سالم این کشور خواهد شد بلکه به کشورهای دیگر دنیا- به ویژه کشورهای درحال توسعه از جمله راستا کمربند و جاده- این پیغام را می دهد که با تکیه بر راستا توسعه خود و به وسیله همکاری برد-برد، چندجانبه گرایی، دنیای شدن، اقتصاد باز و حفظ محیط زیست می توانند به جایگاهی مطلوب در دنیا دست پیدا نمایند.

از جمله محورهای اصلی مورد اشاره در طرح پیشنهادی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برای تدوین برنامه چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه و اهداف بلندمدت این کشور تا سال 2035 می توان به تقویت یک چرخه اقتصاد و تجارت مبتنی بر بازار داخلی کشور اشاره نمود اما از سوی دیگر در بیانیه کمیته مرکزی حزب بر مکمل بودن این چرخه داخلی با چرخه اقتصاد و تجارت خارجی و همین طور لزوم گشایش درهای باز چین در سطحی بالاتر و فراهم کردن فرصت های بیشتر برای حضور شرکت ها و سرمایه گذاران بین المللی نیز تأکید شده است. به عبارت دیگر چین میخواهد با افزودن بر توان مالی کنونی خود، علاوه بر تضمین توسعه خود در آینده، راستا توسعه دیگر کشورهای دنیا را با ایجاد یک بازار مصرف گسترده هموار کند که لازمه آن گشایش درهای کشور در سطحی وسیع تر است.

از جمله دیگر موضوعات مهم این برنامه که در طول سال های اخیر همیشه در صحبت های شی جین پینگ، دبیر کل حزب کمونیست و رئیس جمهوری خلق چین نیز بر آن تأکید فراوان شده تکیه بر توانایی های داخلی به وسیله نوآوری و همین طور توسعه سبز است. دو موضوعی که در کنار فقرزدایی به آن در برنامه توسعه پایدار 2030 سازمان ملل نیز اشاره شده است. رهبران حزب کمونیست و دولت چین به خوبی متوجه این موضوع شده اند که برای تداوم رشد مالی کشور و رسیدن به توسعه پایدار از هر نظر و تحقق دومین هدف صد ساله کشور یعنی تبدیل شدن بک یک کشور قوی، مرفه، هماهنگ و سوسیالیست پیشرفته باید برنامه ای مبتنی بر نوآوری و مسلط شدن به جدید ترین فناوری ها را در پیش بگیرند تا در زمینه های مختلف بتوانند رفاه و سعادت را برای مردم خود به ارمغان بیاورند. از سوی دیگر، عامل دیگر مهم حیات و توسعه، حفظ منابع جایگزین ناپذیر و کره زمین به عنوان خانه تمام انسان ها خواهد بود. از همین رو، بار دیگر در طرح پیشنهادی خود بر تعهد چین نسبت به کاهش آلاینده ها و جایگزین کردن هر چه بیشتر منابع انرژی مصرفی خود با انرژی های تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی و برق بادی اعلام پایبندی نموده اند.

امروز چین تنها در یک مدت کوتاهِ کمی بیش از 40 ساله به میانه راستا توسعه خود رسیده و با وجود تبدیل شدن به دومین اقتصاد عظیم دنیا، همچنان لقب در حال توسعه را در ادامه نام خود یدک می کشد. اکنون گام بعدی برای چین شامل یک برنامه 15 ساله است که با رسیدن به اهداف بلند مدت خود تا سال 2035 و رساندن سرانه فراوری ناخالص خود به مرز کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل به یک کشور سوسیالیستی پیشرفته در دنیا گردد. هدفی که رسیدن به آن به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران تنها با پایبندی به راستا توسعه ویژه سوسیالیستی چین امکان پذیر خواهد بود و تحقق آن یک رخداد عظیم دیگر را در تاریخ چین و دنیا رقم خواهد زد.

312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1505

به "2035، رمز تبدیل شدن چین به یک کشور سوسیالیستی پیشرفته در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2035، رمز تبدیل شدن چین به یک کشور سوسیالیستی پیشرفته در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید