260 میلیون متر مکعب آب به سدهای کشور وارد شد

به گزارش بارازعلی، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور گفت، 260 میلیون متر مکعب آب از ابتدای سال آبی جاری وارد 198 سد بزرگ کشور شده است.

260 میلیون متر مکعب آب به سدهای کشور وارد شد

شرایط بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهر1400 تا آخر شهریور 1401) چندان مطلوب نبوده است.

گرچه ثبت 14 میلی متر بارندگی در 45 روز گذشته حکایت از اندازه بارش های به نسبت مناسب در کشور از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه 1400) تا هفته دوم آبان ماه داشته اما این اندازه بارش نسبت به میانه بلندمدت کاهش 15 درصدی داشته است.

روزهای اخیر معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه بارندگی های سه روز اخیر تاثیر محدودی در میانه بارش کل کشور داشتند، گفت: اثر این بارندگی ها در ورودی سدهای کشور که حدود 50 درصد آب شرب را تامین می کنند، یک درصد بیشتر نبوده است.

اکنون و در تازه ترین اظهار نظر مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور از توزیع نامناسب مکانی بارش های اخیر خبر داد.

براساس اعلام روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، فیروز قاسم زاده گفت: در حالی که بیش ترین بارش در بارش های اخیر در استان های گیلان، مازندران و گلستان رخ داد، کمترین اندازه بارش در استان های غرب و جنوب غرب که منشا تولید رواناب های سطحی هستند، ثبت شد.

وی افزود: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که عمده مخازن سدهای کشور در استان های غربی و جنوب غربی قرار گرفته اند.

این مقام مسوول بخش آب کشور با اشاره به بارش مناسب برف در البرز مرکزی ادامه داد: این موضوع در تامین آب شرب مرکز اهمیت دارد.

به گفته قاسم زاده در مجموع بارش های 9 استان بیش از میانه بلند مدت بوده و بیشترین رشد نیز به استان های کرمان، قم و یزد اختصاص داشته است.

مدیر کل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور با بیان اینکه درحال حاضر 35 درصد مخازن آب های کشور پر شده است، افزود: 260 میلیون متر مکعب آب وارد 198 سد بزرگ کشور شده است.

وی با اشاره به هماهنگی های اجرا شده با جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب در کشت های پاییزه اظهار امیدواری کرد ظرف هفته آینده شاهد بارش های خوبی به ویژه در استان های غربی کشور خواهیم بود.

امروز موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش بینی بارش در برای شمال، شمال غرب و غرب کشور در هفته منتهی به 28 آبان را داشت.

این موسسه پیش بینی میانه/بیشینه بارش حوضه های آبریز اصلی در هفته منتهی به 28 آبان ماه را نیز گفت.

بر این اساس، میانه و بیشینه بارش ها در هفته دوم منتهی به 28 آبان ماه در حوضه آبریز دریای خزر به ترتیب 11.8 میلیمتر و 84.5 میلیمتر پیش بینی شده است.

برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه میانه بارش 10.3 و بیشینه 51.9 میلیمتر بارندگی پیش بینی می شود و حوضه آبریز فلات مرکزی دارای میانه بارشی 1.2 و بیشینه 16.1 میلیمتر بارندگی خواهد بود.

در حوضه آبریز قره قوم میانه بارش یک دهم و بیشینه 2.9 میلیمتر بارندگی خواهد بود. همچنین در حوضه آبریز مرزی شرق با میانه بارشی صفر و بیشینه سه دهم میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.

برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان میانه بارشی چهار و با بیشینه 41.4 میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2116

به "260 میلیون متر مکعب آب به سدهای کشور وارد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "260 میلیون متر مکعب آب به سدهای کشور وارد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید