8 دلیل به وجود آمدن لکه سفید روی ناخن که بهتر است بدانید

به گزارش بارازعلی، بسیاری از بزرگسالان سالم در مقطعی از زندگی خود متوجه وجود لکه سفید روی ناخن هایشان می شوند. لکه سفید روی ناخن که به آن لوکونیشیا (leukonychia) می گویند، غالبا از آسیب دیدگی ناخن به دلیل ضربه، مانیکور، پدیکور و… ناشی می گردد. اما می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد، مثل عفونت قارچی و مسمومیت با فلزات سنگین. در مقاله امروز خبرنگاران مگ دلیل لکه سفید ناخن را با هم آنالیز می کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

8 دلیل به وجود آمدن لکه سفید روی ناخن که بهتر است بدانید

در ادامه خواهید خواند:

لوکونیشیا یا لکه سفید روی ناخن چیست؟

علائم لوکونیشیا

علت لکه سفید روی ناخن

تشخیص علت لکه سفید روی ناخن

درمان لکه های سفید روی ناخن

راه های پیشگیری از عود مجدد لکه سفید روی ناخن

لوکونیشیا یا لکه سفید روی ناخن چیست؟

لوکونیشیا وضعیتی است که با ایجاد خطوط یا نقاط سفید رنگ روی ناخن های دست یا پا معین می گردد. لوکونیشیا یک مشکل بسیار رایج و کاملا بی ضرر است و 2 نوع مختلف دارد:

  • لوکونیشیای واقعی: از ماتریکس ناخن سرچشمه می گیرد (بخشی از ناخن که مسؤول فراوری ناخن است).
  • لوکونیشیای ظاهری: از وجود مسئله ای در بستر ناخن ناشی می گردد (بخشی که زیر ناخن واقع شده است، نه خود ناخن).

لوکونیشیای واقعی را می توان بر اساس ظاهر ناخن ها به 2 دسته تقسیم کرد:

  • لوکونیشیای کامل: به معنی سفید شدن کل صفحه ناخن است و معمولا هر 20 ناخن را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • لوکونیشیای جزئی: زمانی رخ می دهد که بخشی از صفحه ناخن تحت تأثیر سفید شدن قرار می گیرد. این مشکل ممکن است در یک، چند یا همه ناخن ها دیده گردد.

علائم لوکونیشیا

در برخی از افراد ممکن است لکه های سفید به صورت نقاط ریز (شبیه خال) روی ناخن ظاهر شوند. اما در سایر افراد محتمل است این لکه ها بزرگ تر باشند و کل صفحه ناخن را بپوشانند. لکه های سفید می توانند یک یا چند ناخن را تحت تآثیر قرار دهند.

لوکونیشیای جزئی به طرق مختلف ظاهر می گردد:

  • لوکونیشیای نقطه ای: ایجاد لکه های سفید کوچک روی ناخن (رایج ترین شکل آن است)
  • لوکونیشیای طولی: تشکیل نوارهای سفید روی ناخن
  • لوکونیشیای عرضی: ایجاد نوارهای افقی موازی با پایه ناخن

علت لوکونیشیا ممکن است ظاهر لکه ی سفید روی ناخن را مشخص کند. برای مثال، آسیب دیدگی می تواند باعث ایجاد یک لکه سفید بزرگ در وسط ناخن گردد، در حالی که یک واکنش آلرژیک ممکن است به ایجاد چند لکه در سراسر ناخن منجر گردد.

ظاهر نقاط یا خطوط سفید می تواند بین ناخن های مختلف، متفاوت باشد. بسته به علت به وجود آمدن لکه های سفید، ممکن است علائم دیگری هم داشته باشید.

علت لکه سفید روی ناخن

لکه سفید ناخن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

1. واکنش آلرژیک

حساسیت به لاک، براق نماینده و سفت نماینده ناخن یا لاک پاک کن ها ممکن است روی ناخن های شما لکه سفید ایجاد کند. استفاده از مواد اکریلیک یا ژل هم می تواند به شدت به ناخن های شما آسیب برساند و باعث ایجاد این لکه ها گردد.

2. عفونت قارچی

اونیکومایکوز سطحی سفید، یک نوع قارچ است که می تواند روی ناخن های پا ظاهر گردد. عفونت می تواند توسعه یابد و به بستر ناخن برسد. ممکن است اولین علامت این عفونت ایجاد چند نقطه سفید کوچک روی ناخن باشد. اما به تدریج ناخن های پا پوسته پوسته و سپس ضخیم و شنماینده می شوند.

3. علل ارثی

در موارد نادر، لوکونیشیای واقعی یک بیماری ارثی است و به علت یک جهش ژنی ایجاد می گردد که می تواند به وسیله یک یا هر دو والد به کودک منتقل گردد. این افراد معمولا لوکونیشیای کامل را تجربه می نمایند، یعنی در بدو تولد یا در اوایل دوران شیرخواری ناخن های آن ها کاملا سفید است. گاهی اوقات، لوکونیشیا ممکن است نتیجه یک اختلال نادر باشد، مثل: سندرم بارت-پامفری، بیماری داریر و…

4. آسیب دیدگی ناخن

آسیب دیدگی ماتریکس یا پایه ناخن که صفحه ناخن را فراوری می نماید، می تواند در حین رشد ناخن باعث ایجاد لکه ها یا نقاط سفید روی آن گردد. با این حال، به این علت که رشد ناخن زمان بر است، ممکن است آسیب را به خاطر نیاورید. علائم برخی از آسیب ها بعد از چهار هفته ظاهر می شوند.

رایج ترین عواملی که باعث آسیب تماشا ناخن ها می شوند عبارتند از:

  • ماندن انگشت بین در
  • اصابت چکش روی انگشت
  • برخورد ناخن به پیشخوان یا میز

مانیکور مکرر هم ممکن است باعث آسیب دیدگی گردد و در شکل گیری لکه سفید روی ناخن نقش داشته باشد. چون فشاری که به وسیله ناخن کار به ناخن وارد می گردد می تواند به بستر یا ماتریکس آن آسیب برساند.

5. داروها و مسمومیت ها

برخی از داروها می توانند موجب ایجاد لکه های سفید در ناخن شوند، از جمله داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان تجویز می شوند و سولفونامیدها که در درمان عفونت های باکتریایی کاربرد دارند.

علاوه بر این، مسمومیت با فلزات سنگین مثل آرسنیک و سرب هم می تواند باعث ایجاد خطوط روی صفحات ناخن گردد. اگر سایر علائم مسمومیت با فلزات سنگین را هم تجربه کردید (اسهال، حالت تهوع، استفراغ، دل درد، تنگی نفس و ضعف)، فورا به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون می تواند سطوح غیر طبیعی این عناصر را تشخیص دهد.

6. کمبود مواد معدنی

در خصوص ارتباط بین لکه های سفید ناخن با کمبود مواد مغذی بین پزشکان و محققان اختلاف نظر وجود دارد. برخی از پزشکان معتقدند که کمبود مواد معدنی مثل روی (زینک) و کلسیم می تواند علت بروز این مشکل باشد، در حالی که تعدادی از آن ها این ادعا را رد می نمایند. در صورت مشاهده لکه سفید روی ناخن به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا شما در معرض خطر کمبود مواد معدنی هستید یا خیر.

7. بیماری های پوستی

بیماری های التهابی پوست، مانند پسوریازیس ناخن و اگزمای دست، می توانند ماتریکس ناخن را تحت تأثیر قرار دهند و به ایجاد لکه های غیر طبیعی در صفحه ی ناخن منجر شوند.

8. بیماری های سیستمیک

گاهی اوقات، لکه سفید ناخن از موارد زیر ناشی می گردد:

  • بیماری قلبی
  • نارسایی کلیه
  • پنومونی (ذات الریه)
  • کم خونی فقر آهن
  • سیروز کبدی
  • دیابت
  • پرکاری تیروئید

این بیماری ها به ندرت در به وجود آمدن لکه سفید روی ناخن نقش دارند. به همین علت، غالبا پزشک قبل از اینکه به سراغ آن ها برود به آنالیز سایر دلایل احتمالی می پردازد.

تشخیص علت لکه سفید روی ناخن

اگر وجود لکه سفید روی ناخن های شما همیشگی نیست و فکر می کنید که ضربه یا آسیب دیدگی علت بروز آن است، احتیاج نیست به پزشک مراجعه کنید. فقط مراقب باشید که از صدمه تماشا ناخن هایتان جلوگیری کنید یا کاری انجام ندهید که به آن ها آسیب برسد.

اگر متوجه شدید که لکه ها همواره روی ناخن های شما وجود دارند یا در حال بدتر شدن هستند، وقت آن فرا رسیده است که با پزشک مشورت کنید. بیشتر مشکلاتی که در شکل گیری این لکه ها نقش دارند، پس از تشخیص به راحتی درمان می شوند.

پزشک ناخن های دست یا پای شما را آنالیز می نماید و بر اساس مشاهدات خود، درمان مناسب را پیشنهاد می دهد. بعلاوه ممکن است برای تشخیص دقیق تر، راهکارهایی مثل آزمایش خون و نمونه برداری از ناخن را تجویز کند. گاهی اوقات، ممکن است به چند آزمایش مختلف احتیاج داشته باشید.

درمان لکه های سفید روی ناخن

راه از بین بردن لکه سفید روی ناخن به علت بروز آن بستگی دارد. بعد از تشخیص، ممکن است پزشک موارد زیر را توصیه کند:

  • دوری از مواد آلرژی زا و مواد شیمیایی خشن: از لاک ناخن، براق نماینده یا سایر محصولاتی که فکر می کنید به آن ها آلرژی دارید، استفاده نکنید. اگر پس از قطع مصرف این محصولات همچنان علائم واکنش آلرژیک را داشتید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • استفاده از داروی ضدقارچ: داروهای ضد قارچ خوراکی رایج ترین درمان برای قارچ ناخن هستند، اما ممکن است پزشک ضدقارچ موضعی تجویز کند. میانگین زمان درمان سه ماه است و کامل کردن دوره درمان اهمیت زیادی دارد. در غیر این صورت، محتمل است عفونت به طور کامل برطرف نگردد.
  • صبر و استراحت: بیشتر آسیب دیدگی های ناخن برای بهبودی فقط به زمان احتیاج دارند. همان طور که ناخن رشد می نماید، آسیب دیدگی از بستر ناخن خارج می گردد و لکه های سفید به طور کامل از بین می روند.
  • درمان های آرایشی: اگر تغییر رنگ ناخن برایتان مشکل ساز است یا در پی یک راه موقت برای پوشاندن آن هستید، از لاک ناخن بهره ببرید. استفاده از لاک با رنگ طبیعی ناخن می تواند به پنهان کردن لکه ها یاری کند.

راه های پیشگیری از عود مجدد لکه سفید روی ناخن

اگر به طور مکرر متوجه وجود لکه سفید روی ناخن های خود می شوید، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • از ناخن هایتان محافظت کنید. وقتی کاری انجام می دهید که محتمل است به ناخن های شما صدمه بزند، به برترین شکل ممکن از ناخن های خود محافظت کنید. بعلاوه برای تقویت ناخن های خود اقدام کنید تا در برابر آسیب مقاومت بیشتری داشته باشند.
  • به علائم خود توجه کنید. آیا علائم دیگری هم دارید، مانند تغییر در رنگ یا بافت ناخن؟ آیا ناخن های شما زرد یا شنماینده هستند؟ در این موارد ضروری است به پزشک مراجعه کنید.
  • با پزشک خود صحبت کنید. اگر فکر می کنید آسیب دیدگی علت لکه های سفید روی ناخن های شما نیست، به پزشک مراجعه کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. برای داشتن ناخن های سالم و محکم باید از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل پیروی کنید تا مواد مغذی مورد احتیاج بدنتان تأمین گردد.

ناخن های دست و پا به کُندی رشد می نمایند، بنابراین، ممکن است مدتی طول بکشد تا لکه ها یا خطوط سفید به طور کامل ناپدید شوند. رشد کامل ناخن های دست حداقل 6 ماه طول می کشد. رشد کامل ناخن های پا به زمان بیشتری احتیاج دارد و حتی می تواند تا 18 ماه ادامه داشته باشد.

کلام پایانی

در بیشتر افراد، علت لکه سفید روی ناخن جدی نیست و فقط از نظر زیبایی آزاردهنده است. با این حال، اگر همواره این لکه ها روی ناخن شما وجود دارند و در خصوص آن ها نگران هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند علت بروز این مشکل را تشخیص داده و آن را درمان کند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1402 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2463

به "8 دلیل به وجود آمدن لکه سفید روی ناخن که بهتر است بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 دلیل به وجود آمدن لکه سفید روی ناخن که بهتر است بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید