رژیم شیر یا گوشت خواری محض چیست و چرا نباید آن را امتحان کنید؟

به گزارش بارازعلی، این روزها سروکله رژیم غذایی جدیدی به نام رژیم شیر (The Lion Diet) پیدا شده که یک نوع رژیم گوشت خواری محض به شمار می رود و ادعا می نماید می تواند زندگی شما را تغییر دهد و سلامتی تان را هم بهبود ببخشد.

رژیم شیر یا گوشت خواری محض چیست و چرا نباید آن را امتحان کنید؟

هواداران رژیم شیر یا گوشت خواری محض لیست بلندبالایی از فواید این رژیم را گزارش نموده اند که شامل کاهش التهاب، بهبود خلق وخو، کاهش وزن و آب کردن چربی و برطرف کردن مسائلی مانند سردرد، بی خوابی، آلرژی و افسردگی می گردد. ولی این ادعاها تا چه میزان درست هستند؟ آیا واقعا گوشت خواری محض می تواند برای سلامتی مفید باشد؟

برخی پژوهش ها نشان می دهند این رژیم انتخاب مناسبی نیست و ناسالم و ناکارآمد خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که حذف کردن باقی مواد غذایی از رژیم و تمرکز روی گوشت قرمز نه تنها افراطی است، بلکه به سلامتی آسیب می زند و پایبند ماندن به آن هم کار سختی خواهد بود.

در این نوشته می خواهیم به آنالیز بیشتر این موضوع بپردازیم و ببینیم رژیم شیر چیست و چرا نباید آن را امتحان کنید. در ادامه اصول این رژیم را آنالیز می کنیم، ضررهای آن را نام می بریم و بعلاوه در پی علتی برای محبوبیت آن می گردیم. پس با ما همراه باشید.

رژیم شیر (The Lion Diet) چیست؟

رژیم شیر یا گوشت خواری محض همانگونه که از نامش پیداست به تمرکز روی مصرف گوشت قرمز و حذف باقی مواد غذایی اشاره دارد. این رژیم امروزه بین برخی از یوتیوبرها و بلاگرهای آمریکایی محبوب شده و این افراد ادعا دارند با مصرف گوشت قرمز و حذف میوه ها و سبزی ها می توانند سلامتی خود را بهبود ببخشند و شادابی و احساس بهتری داشته باشند. به طور کلی، کسانی که به اصطلاح مانند یک شیر غذا می خورند، می گویند این رژیم با بهبود سطح انرژی، سلامت روان و کاهش بیماری های گوارشی و خودایمنی همراه است.

رژیم شیر شباهت زیادی به رژیم گوشت خواری (Carnivore Diet) دارد. رژیم گوشت خواری شامل مصرف گوشت های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و مرغ می گردد. این در حالی است که رژیم شیر یا گوشت خواری محض از این هم محدودتر می گردد و شما اجازه دارید تنها گوشت برخی از جانوران را در کنار آب و نمک مصرف کنید.

بدین ترتیب می توانیم گوشت خواری محض را دقیقا نقطه مقابل گیاه خواری محض (Vegan Diet) در نظر بگیریم. در رژیم گیاه خواری محض شما نباید سمت هیچ گونه فرآورده جانوری، از گوشت گرفته تا لبنیات و تخم مرغ، بروید و تنها باید غذاهای گیاهی مصرف کنید. گوشت خواری محض هم در عوض از شما می خواهد جز گوشت قرمز هیچ چیز دیگری نخورید و حرص گیاه خواران را دربیاورید!

اصول این رژیم چیست؟

در رژیم شیر شما می توانید فقط نمک، آب و گوشت چهارپایان علف خوار و نشخوارنماینده از جمله گاو، گوسفند و گوزن را مصرف کنید. اعتقاد بر این است که محدود کردن رژیم غذایی به این غذاهای خاص می تواند به حفظ سلامتی بدن یاری کند و آسیب های ناشی از مصرف باقی مواد خوراکی را کاهش دهد.

اگرچه هیچ دستورالعمل دقیق و مشخصی درباره مدت زمانی که باید این رژیم را دنبال کنید وجود ندارد، ولی برخی گزارش ها نشان می دهند که باید به این رژیم پایبند بمانید تا زمانی که نشانه های بیماری ها و آسیب های جسمانی و روانی تان کاهش پیدا نمایند تا بعدها بتوانید کم کم باقی مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید. این می تواند چندین هفته تا چندین ماه به درازا بکشد.

با توجه به ادعاها، حذف همه مواد غذایی به جز گوشت قرمز به شما یاری می نماید غذاهایی را که به سلامتی تان آسیب می رسانند یا به آن ها حساسیت دارید شناسایی نموده و به آسانی آن ها را از رژیم خود حذف کنید.

جدا از همه این ها، برخی از مردم ممکن است رژیم شیر را با انجام برخی اصول های رژیمی دیگر از جمله روزه داری متناوب یا خوردن تنها یک وعده غذایی حجیم در طول روز انجام دهند. این کاملا اختیاری است و به اولویت های هر فرد بستگی دارد.

رژیم شیر شامل چه غذاهایی می گردد؟

رژیم شیر دستورالعمل های بسیار دقیقی را درباره اینکه چه غذاهایی را باید بخورید یا نخورید معین می نماید.

مواد خوراکی که باید بخورید

رژیم شیر یا گوشت خواری محض به شما اجازه می دهد تعداد انگشت شماری از خوردنی ها را مصرف کنید که به طور عمده شامل گوشت چهارپایان نشخوارنماینده می شوند. این برنامه غذایی شما را مجبور می نماید باقی مواد غذایی را کاملا از رژیم خود حذف کنید. در لیست زیر می توانید مواد خوراکی مجاز در رژیم شیر را ببینید.

  • گوشت جانوران نشخوارنماینده که شامل انواع گاوها، گوسفندها، بز، آهو، شتر، گوزن و گاومیش های کوهان دار می گردد. از آنجا که این رژیم در آمریکا محبوب شده، شامل گوشت جانورانی می گردد که در این کشور پیدا می شوند. اگر به فرض بخواهید در ایران این رژیم را دنبال کنید باید تنها گوشت شتر، بره و گوساله را بخورید.
  • نمک
  • آب

مواد خوراکی که نباید بخورید

همه گروه های غذایی دیگر در رژیم شیر ممنوع هستند. این نه تنها شامل خوردنی هایی مانند میوه ها، سبزی ها، آجیل و دانه ها می گردد، بلکه گوشت باقی جانوران از جمله مرغ و غذاهای دریایی را هم در بر می گیرد. در ادامه لیستی از غذاهایی را که نباید در این رژیم مصرف شوند آورده ایم.

  • میوه ها؛ از جمله سیب، هلو، آلو، توت، خربزه، گلابی و موز
  • سبزی ها و صیفی جات؛ از جمله سیب زمینی، کلم بروکلی، کلم پیچ، فلفل، قارچ و هویج
  • غلات؛ از جمله نان، پاستا، کینوآ، برنج و جو دوسر
  • حبوبات؛ از جمله لوبیا، عدس و نخود
  • آجیل؛ از جمله بادام، گردو، پسته و بادام هندی
  • مغزها و دانه ها؛ از جمله چیا، کتان، تخم کدو و آفتابگردان
  • لبنیات؛ از جمله شیر، ماست، پنیر و کره
  • گوشت ماکیان؛ از جمله مرغ، بوقلمون و غاز
  • غذاهای دریایی؛ از جمله ماهی آزاد، قزل آلا و میگو
  • چربی های سالم؛ از جمله روغن زیتون و روغن نارگیل
  • نوشیدنی های گوناگون؛ از جمله قهوه، چای، نوشابه و آب میوه

البته یادتان باشد که با گذر زمان می توانید کم کم این مواد غذایی را به رژیم خود برگردانید و یک برنامه متعادل را دنبال کنید. با وجود این، براساس ادعاهای هواداران این رژیم شما باید برای دست کم چندین هفته این غذاها را کامل از برنامه خود حذف کنید تا زندگی تان به اصطلاح زیر و رو گردد و سلامتی تان هم بهبود پیدا کند.

آیا این رژیم برای لاغری و کاهش وزن مناسب است؟

اگرچه رژیم گوشت خواری محض به طور خاص برای کاهش وزن در نظر گرفته نشده، ولی اگر آن را برای مدتی طولانی دنبال کنید احتمالا منجر به کاهش وزن خواهد شد.

علت این اتفاق حذف بیشتر غذاهای ناسالم، پرکالری، قند، خوردنی های فرآوری شده و کربوهیدرات است. گوشت قرمز هم به طور کلی کالری کمتری دارد و سرشار از پروتئین است. بنابراین، با مصرف آن کالری روزانه شما کاهش پیدا می نماید و در عین حال احساس سیری بیشتری به دست می آورید. پروتئین موجود در گوشت قرمز هم به ساخت ماهیچه و حفظ توده عضلانی یاری می نماید تا بدنتان مجبور گردد ذخیره های چربی را آب کند.

البته نکته ای که وجود دارد نسبت کالری و پروتئین در گوشت قرمز است. این ماده غذایی شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه می دارد، این یعنی در طول روز وعده های کمتری مصرف خواهید کرد. از آنجایی هم که گوشت قرمز بدون چربی دارای کالری کمتری است، با مصرف وعده های کم ممکن است نتوانید کالری روزانه مورد احتیاج خود را تأمین کنید. این بدین معنا است که در درازمدت کاهش وزن برایتان سخت می گردد و سوخت و ساز بدنتان هم پایین می آید. پایین آمدن سوخت و ساز بدن هم به معنای کاهش چربی سوزی و احتمال افزایش وزنِ دوباره است.

بنابراین، اگرچه رژیم شیر تا حدی به کاهش وزن یاری می نماید، ولی این اتفاق پایدار نیست و ممکن است دوباره وزنتان به شرایط پیشین برگردد یا حتی از گذشته هم چاق تر شوید. بعلاوه با در نظر گرفتن این موضوع که سایر رژیم های غذایی انتخاب بهتری برای کاهش وزن هستند و به خوبی نتیجه می دهند، علتی ندارد رژیم شیر یا گوشت خواری محض را تنها به خاطر تأثیر کوتاه مدتی که روی کاهش وزن می گذارد امتحان کنید.

مزایای رژیم شیر؛ آیا این رژیم غذایی برای سلامتی مفید است؟

رژیم شیر روی حذف غذاها و بازگرداندن آهسته آن ها به برنامه غذایی تمرکز دارد. هدف نهایی این است که ببینید کدام غذاها به مسائلی مانند التهاب، اختلال های گوارشی، خستگی و کمبود انرژی منجر می شوند.

پژوهش ها نشان می دهند این نوع رژیم ها که مواد غذایی را حذف می نمایند می توانند برای چندین بیماری از جمله سندرم روده تحریک پذیر، حساسیت های غذایی و بیماری های التهابی روده مؤثر باشند. با توجه به برخی پژوهش ها، نوع غذا خوردن شما می تواند ابتلا به بیماری های روماتیسم مفصلی، اگزما، آکنه و افسردگی را در پی داشته باشد. بنابراین، حذف غذاها و اضافه کردن آهسته آن ها به برنامه تان یاری می نماید تا ببینید کدام خوردنی ها برای شما نامناسب هستند و آن ها را به کلی کنار بگذارید.

ولی نکته ای که وجود دارد این است که سایر رژیم های حذفی به میزان رژیم شیر محدودنماینده نیستند. در عوض تنها روی حذف یک گروه مواد غذایی خاص که معمولا از عوامل بیماری زا یا حساسیت زا هستند تمرکز می نمایند.

هیچ پژوهش دقیقی درباره رژیم شیر صورت نگرفته و این رژیم به عنوان یک راه حل درمانی برای بیماری ها یا بهبود سلامت بدن پیشنهاد نمی گردد. زیاده روی در مصرف گوشت قرمز بعلاوه ممکن است شدت برخی بیماری ها را افزایش دهد و بیشتر سلامتی تان را به خطر بیندازد.

با در نظر داشتن این ها، بهتر است رژیم شیر را امتحان نکنید. این رژیم برای هر کسی مناسب نیست و نمی توانیم آن را یک انتخاب عمومی در نظر بگیریم. حتی اگر برخی از مردم کشورهای خارجی ادعا نمایند این رژیم برایشان جواب داده، باز هم نمی توان این ادعاها را یک حقیقت همگانی در نظر گرفت. جدا از این، رژیم شیر ضررها و عوارض جانبی گوناگونی هم دارد که در ادامه آن ها را آنالیز می کنیم.

ضررها و عوارض جانبی رژیم شیر

اگرچه هواداران رژیم شیر یا گوشت خواری محض خبر از تأثیر زیاد این رژیم روی بهبود سلامتی می دهند، ولی چندین ضرر و عوارض جانبی وجود دارند که نمی توانیم از آن ها چشم پوشی کنیم. در ادامه 4 نمونه از مهم ترین ویژگی های منفی رژیم شیر را لیست نموده ایم.

1. مواد مغذی کمی در این رژیم وجود دارند

یکی از مسائل اصلی گوشت خواری محض این است که فاقد بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی لازم است و نمی تواند احتیاج بدن را برطرف کند. از آنجا که دیگر خبری از غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزی ها، غلات، آجیل و دانه ها نیست، کار شما برای تأمین مواد مغذی مورد احتیاج بدن بسیار سخت می گردد.

کمبود مواد مغذی می تواند مسائل گوناگونی را از جمله ضعف، اختلال در کارکرد دستگاه ایمنی بدن، تحلیل رفتن استخوان ها، احساس درد، کوفتگی و کبودی، کم خونی و بعلاوه مسائل عصبی در پی داشته باشد. جدا از این ها، رژیم شیر حاوی فیبر کمی هم است؛ ماده ای مغذی که یاری زیادی به حفظ سلامت بدن، تنظیم قند خون و حمایت از سلامت قلب می نماید.

رژیم شیر بعلاوه کم کالری است و کاهش بیش از میزان کالری دریافتی می تواند عوارض جانبی از جمله خستگی، سردرد، حالت تهوع و سرگیجه را در پی داشته باشد.

2. سرشار از چربی های اشباع شده است

فرآورده های حیوانی از جمله گوشت قرمز سرشار از چربی اشباع شده هستند. اگرچه وجود چربی اشباع در یک برنامه غذایی متعادل آن قدرها هم بد نیست، ولی باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

چربی اشباع می تواند سطح کلسترول را در برخی از مردم بالا ببرد. اگرچه پژوهش ها چربی اشباع را به طور مستقیم با بیماری های قلبی مرتبط نمی دانند، ولی کارشناسان پیشنهاد می نمایند مصرف چربی اشباع را کاهش دهید و آن ها نباید بیش از 10 درصد از کالری روزانه شما را شکل دهند. به همین علت، رژیم شیر که فقط شامل گوشت قرمز می گردد و چربی اشباع شده زیادی دارد برای سلامتی شما مضر خواهد بود.

3. پایبند ماندن به آن بسیار سخت است

جدا از ناسالم بودن این رژیم، پایبند ماندن به آن هم بسیار سخت است. قطعا غذای تکراری خوردن و عدم استفاده از سایر مواد خوراکی می تواند دلتان را بزند و نگذارد از برنامه غذایی خود لذت ببرید. لذت نبردن از برنامه غذایی هم به معنای از دست دادن انگیزه و کنار گذاشتن آن خواهد بود.

4. هزینه بر است!

این موضوع کاملا بدیهی است. اگرچه امروزه قیمت همه چیز بالا رفته و هر نوع غذا خوردنی هزینه های سرسام آور دارد، ولی قیمت گوشت قرمز از باقی مواد خوراکی بسیار بیشتر است و گوشت خواری محض قطعا ارزش هزینه اش را نخواهد داشت.

همانگونه که در علم فیزیک و ریاضی می گویند برخی بی نهایت ها از برخی دیگر بزرگ ترند، گرانی گوشت قرمز هم از باقی گرانی ها بسیار بیشتر است. بنابراین، گوشت خواری محض با توجه به فواید کمی که دارد انتخاب مناسبی برای رژیم گرفتن نخواهد بود!

سخن پایانی

اگرچه برخی از رژیم ها که از شما می خواهند تعدادی از گروه های غذایی را حذف کنید گاهی اوقات انتخاب خوبی برای حفظ سلامتی هستند، ولی رژیم شیر محدودیت بالایی دارد و عملا از شما می خواهد چیزی جز گوشت قرمز نخورید. این موضوع هم می تواند ضررهای بسیاری برای سلامتی داشته باشد و در طولانی مدت آسیب زیادی به شما بزند.

اگر با برخی مسائل گوارشی و بیماری ها روبه رو هستید بهتر است هر بار یک گروه غذایی مانند کربوهیدرات ها، غلات ، لبنیات و غیره را حذف کنید و ببینید کدام یک به سلامتی شما آسیب می زند. این کار قطعا راه حل بهتری در مقایسه با گوشت خواری محض خواهد بود. بعلاوه پیش از هر کاری حتما با یک متخصص مشورت کنید و دیدگاه او را جویا شوید تا به سلامتی تان آسیب نزنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: Healthline, The Lion Diet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2493

به "رژیم شیر یا گوشت خواری محض چیست و چرا نباید آن را امتحان کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم شیر یا گوشت خواری محض چیست و چرا نباید آن را امتحان کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید