آشنایی با خودروهای الکتریکی

به گزارش بارازعلی، خودروهای الکتریکی خودرویی است که صرفا با انرژی الکتریسته کار می نماید.

آشنایی با خودروهای الکتریکی

به عبارت ساده تر خودروهای الکتریکی مانند هر وسیله الکترونیکی دیگر با نیروی برق و باطری کار می نمایند. و احتیاج این خودروها صرفاً یک موتور الکتریکی و یک باطری قابل شارژ است. یک باطری که می توان آن را با اتصال به پریز برق دوباره شارژ کرد.

خودروهای الکتریکی از باتری های لیتیوم-یون با طراحی های مختلف و شبیه به آنچه که در تلفن های همراه و لپ تاپ استفاده می گردد، بهره می برند؛ با این تفاوت که باتری خودروی الکتریکی در مقیاس بسیار بزرگتری فراوری می شوند. باتری های لیتیوم-یون دارای تراکم انرژی بالایی هستند و هنگام استفاده نشدن، نسبت به سایر انواع باتری ها شارژ کمتری از دست می دهند.

ظرفیت باتری خودروی برقی برحسب کیلووات ساعت بیان می گردد که در نوشته ها به صورت خلاصه kWh به کار می رود. خرید خودروی الکتریکی با میزان ظرفیت باتری بیشتر یا kWh بالاتر، مانند این است که خودرویی با ظرفیت باک و در نتیجه شعاع حرکتی بیشتر در اختیار دارید. به عبارت دیگر هرچه ظرفیت باتری بالاتر باشد، با یک بار شارژ می توانید مسافت بیشتری طی کنید.

خودرورهای الکتریکی از 2 نوع جریان برق استفاده می نمایند؛ موتورهای با جریان برق AC و DC

  • موتورهای AC

تقریباً تمام ماشین های تمام برقی یا هیبریدی موجود در بازار از یک موتور AC استفاده می نمایند. موتورهای AC یا متناوب برای داشتن قدرتی یکنواخت برای حرکت در مسیرهای سخت بهتر عمل می نمایند. هرچند در ابتدای حرکت، این موتورها کمی نماید و با سرعت پایین کار خود را شروع می نمایند؛ اما در ادامه قدرت و توان آن ها افزایش یافته و در نهایت به یک نقطه کاملاً مطلوب می رسد. همچنین موتورهای AC توان بیشتری برای حرکت دادن ماشین هایی دارند که با بدنه های سنگین تر ساخته شده اند.

موتورهای AC بجز توانمندی بالا در حرکت با سیستم ترمز نیز بهتر کار می نمایند. یکی از بهترین و جالب ترین کارهایی که موتورهای AC در همکاری با سیستم ترمز انجام می دهند این است که انرژی جمع شده در زمان ترمز را به موتور باز می گردانند. به این سیستم ترمز، ترمز بهبود یافته گفته می گردد و روش بسیار هوشمندانه ای برای صرفه جویی در مصرف انرژی است.

به طور کلی استفاده از موتورهای AC در خودروهای برقی مزایای بسیاری دارد. هرچند استفاده از آن ها نسبت به موتورهای DC گران قیمت تر تمام می گردد اما بدلیل آن که کنترل و مهار بیشتری روی موتورهای AC وجود دارد استفاده از آن ها هوشمندانه تر و البته ایمن تر است و بجز این موتورهای DC احتیاج به یک مبدل حرکتی دارند که خود آن قطعه مبدل فضای زیادی را اشغال می نماید.

  • موتورهای DC

موتورهایی که با جریان مستقیم کار می نمایند DC می نامند این موتورهای بدلیل آن که سرعت ابتدایی بالاتر و گشتاور بهتری دارند از نظر رانندگان محبوب ترند.

اما یکی از ایرادهای وارده به استفاده از موتورهای DC در خودروهای برقی این است که این نوع از موتورها گرمای زیادی فراوری می نمایند. بجز این بزرگ و سنگین بودن این موتورها یکی از بزرگ ترین اشکالات آن ها است که روی وزن کلی ماشین و در نهایت شتاب آن تأثیر بدی می گذارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 345

به "آشنایی با خودروهای الکتریکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خودروهای الکتریکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید