آشنایی با نحوه پرورش جلبک در خانه

به گزارش بارازعلی، پرورش جلبک در خانه از سودآورترین مشاغل خانگی است. مخزن کوچک (وان یا آکواریوم)، پمپ هوا و مواد معدنی وسایل لازم برای پرورش جلبک در خانه است.

آشنایی با نحوه پرورش جلبک در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - پرورش جلبک در خانه به آسانی داشتن یک اکواریوم خانگی و نگهداری از ماهیان زینتی است. این کار یکی از بهترین و سودآورترین مشاغل خانگی است که علاوه بر سوددهی مناسب و بالا در طولانی مدت ارزش صادراتی داشته و به مصارف علوفه، دارویی و حتی فراوری سوخت سبز برای گلخانههای فراوری نماینده محصولات ارگانیک میرسد. همچنین امروزه جلبک های دریایی یکی از منابع غذایی مهم در بسیاری از کشورها بوده و می توانند به عنوان غذای آینده انسان و در بخش کشاورزی به عنوان علوفه و مکمل غذایی دام و طیور و آبزیان و کود مورد توجه قرار گیرند. این جلبکها همچنین در بخش های صنعت نیز کاربردهای فراوانی دارند که از جمله می توان به کاربرد آنها در فراوری محصولات آرایشی، به عنوان منابع سوختی زیستی و در تصفیه فاضلاب ها اشاره کرد . در این بخش از خبرنگاران نحوه پرورش جلبک در خانه را به شما آموزش میدهیم. با ما همراه شوید.

نحوه پرورش جلبک در خانه

راه اندازی پرورش جلبک در خانه احتیاج به فضای اندکی دارد و حتی این کار را میتوانید در حوضچه، آکواریوم یا وان کوچکی انجام دهید و نهایتا 20 الی 30 متر کافی است. پس اولین گام برای پرورش جلبک تهیه مخزن یا تانک کوچک است. همچنین برای برداشت جلبکها احتیاج به وسایل جمع آوری دارید که میتوانید آن را از فروشگاههای آکواریوم تهیه کنید.

  • کشت جلبک یک نوع از کشت آبی است که شامل پرورش ذرات جلبک است. برای آغاز کشت شما احتیاج به خرید اولیه جلبک دارید. گونه و نوع جلبک خود را از فروشگاههای مطمئن تهیه کنید.

  • مخزن خود را در یک مکان گرم و روشن از خانه قرار دهید. در صورت امکان، مخزن خود را تنظیم کنید تا در نزدیکی یک پنجره جنوبی قرار بگیرد که آفتاب زیادی می گیرد. جلبک های اسپیرولینا که رایجترین و بهترین نوع جلبک برای پرورش در خانه هستند، برای رشد بهینه به نور و گرما احتیاج دارند. گفتنی است بعضی از فراوری نمایندگان خانگی جلبک اسپیرولینا از نور مصنوعی استفاده می نمایند، اما نتایج با نور طبیعی بهتر می شود.

  • مخزن خود را با آب تصفیه شده پر کنید و مخلوط مواد غذایی را با توجه به دستورالعمل بسته اضافه کنید. توجه داشته باشد اگر آب دارای کلر است اجازه دهید تا چند ساعتی بماند تا کلر آن از بین رود یا از فروشگاههای آکواریوم محلول ضد کلر تهیه کنید.

  • دمای محیط را آنالیز کنید. در حالت مطلوب، دمای مخزن شما باید حدود 35 درجه سانتیگراد باشد. از دماسنج آکواریوم بهره ببرید تا مطمئن شوید که مخزن شما درجه حرارت مناسب را برای پرورش جلبک فراهم می نماید. لازم است بدانید جلبک می تواند دمای پایین را بدون مرگ، تحمل کند اما در محیط های گرم بسیار بهتر عمل می نماید.

  • اگر مخزن شما خیلی سرد باشد، می توانید آن را با یک بخاری آکواریوم گرم کنید که آن را می توانید در فروشگاههای آکواریوم یا فروشگاه حیوان خانگی خریداری نمایید.

  • استارتر جلبک را اضافه کنید. شما باید دستورالعمل های دقیقی را که با بطری آغاز نماینده جلبک هستند، به طور دقیق پیروی کنید.

  • برای تامین اکسیژن میتوانید از پمپ آکواریوم بهره ببرید و یا اگر مخزنتان کوچک است آن را چند بار در روز هم بزنید.

  • پس از حدود 3-6 هفته، جلبکها آماده برداشت است. آنها را بر روی پارچه گرفته اید قرار دهید و به آرامی آب اضافی را فشار دهید.

  • این خمیر سبز جلبک فراوری شده شما است که میتوانید آن را به صورت خام به فروش برسانید.

پارامترهای لازم برای پرورش جلبک در خانه

آب، دی اکسید کربن، نور و مواد غذایی مصرفی پارامترهای مهمی است که برای پرورش جلبک در خانه لازم است. البته ذکر این نکته لازم است که جلبک های متفاوت احتیاجهای متفاوتی نیز خواهند داشت .

نور: جلبکها نیز مانند گیاهان برای رشد و فتوسنتز احتیاج به نور دارند با این تفاوت که احتیاج نوری آنها کمتر است و یک دهم نور خوشید برای رشد جلبکها کافی است. در بیشتر سیستمهای پرورش جلبک در خانه، نور تنها به بالای آب در حدود 7 تا 10 سانتیمتری نفوذ می نماید با این وجود هنگامی که جلبکها آغاز به رشد می نمایند، سطح آب متراکم می شود و جلوی نفوذ نور را به داخل آب می گیرد. بنابراین قرار دادن منبع نور در سیستم و بین مخازن لازم است.

دما: هنگامی که نور کافی برای جلبک تامین شود، گام بعدی این است که مطمئن شوید که دمای مناسب برای رشد جلبکها وجود دارد. به طور کلی جلبکها در محدوده وسیعی از دما رشد می نمایند، اما هر نوع جلبک در دمای خاصی به حدبیشتر فراوری میرسد.

هوادهی: لازم است یک پمپ هوای کوچک داشته باشید تا احتیاج به اکسیژن و دی اکسید کربن مورد احتیاج جلبکها را بتوانید تامین کنید.

مواد غذایی: در دسترس بودن مواد غذایی به رشد جلبک یاری خواهد نمود. شما میتوانید مواد مصرف لازم برای جلبک را از فروشگاههای آبزیان و یا محصولات کشاورزی تهیه کنید. مواد مورد احتیاج شامل بیکربنات سدیم، سولفات منیزیم، نیترات پتاسیم، اسید سیتریک، نمک، اوره، کلرید کلسیم، سولفات آهن و سولفات آمونیوم میشود.

به علاقه مندان پرورش جلبک توصیه میکنیم که ابتدا این کار را در مخازن کوچک انجام دهند و پس از یافتن رموز و اطلاعات مورد احتیاج برای گسترش این کار اقدام نمایند.

منابع: سایت مدیریت موفقیت، wikihow.com، rganiclifestylemagazine.com

منبع: setare.com
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1615

به "آشنایی با نحوه پرورش جلبک در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با نحوه پرورش جلبک در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید