آینده درخشان فرزندان تنها در کسب نمره 20 نیست

به گزارش بارازعلی، صحبت های والدین در محیط خانه و بیان عقایدشان نسبت به تحصیل و آینده محصلان در کشور می تواند بر روی میل و علاقه فرزند به تحصیل اثر بگذارد.

آینده درخشان فرزندان تنها در کسب نمره 20 نیست

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرفوری،یک مشاور به بررسی چالش های میان والدین و فرزندان برای مطالعه دروس خود در آموزش آنلاین پرداخت و اظهار کرد: صحبت های والدین در محیط خانه و بیان عقایدشان نسبت به تحصیل و آینده محصلان در کشور می تواند بر روی میل و علاقه فرزند به تحصیل اثر بگذارد چرا که وقتی والدین دائما در محیط خانه می گویند که تحصیلات عالیه دیگر کارایی لازم را ندارد و در جامعه کارگشا نیست ناخودآگاه این تصور در فرزندان ایجاد می شود که چرا باید درس بخوانم؟.

مریم فولادی گفت:والدین باید بدانند که در عصری در حال زندگی هستیم که داشتن اطلاعات و دانش بسیار حائز اهمیت است به طوری که مشاغل دائما در حال تغییر شکل دادن هستند و نمی توان مانند گذشته تصور کارگشا نبودن تحصیلات را در جامعه فعلی در ذهن داشت، بنابراین مطرح کردن چنین تصورات در محیطی که فرزندان حضور دارند در فرایند تحصیلی آن ها بسیار مخرب است چراکه انگیزه، هدف و میل به درس خواندن را از دست می دهند.

این مشاور با تاکید بر لزوم دوری والدین از سرزنش و قیاس فرزندان با دیگران، ادامه داد: والدین برای مطالعه هدفمند دانش آموز ابتدا باید در رفتار خود بازبینی داشته باشند و اینگونه شیوه صحیح مطالعه را به فرزند خود آموزش دهند. والین باید فرزندان را بر اساس استعداد، توانایی و هوش خود قیاس کنند نه اینکه دائما آن ها را با هم سالان و هم کلاسی ها قیاس کنند.

به گفته وی، گاهی والدین برای تشویق فرزندان به مطالعه فضای، رقابتی میان آن ها و هم کلاسی هایشان ایجاد می کنند و به فرزندان می گویند درس خواندن را از هم کلاسی خود یاد بگیر که چگونه در حال تلاش کردن است و... در حالی که باید بدانند ایجاد چنین فضاهای رقابتی تنها برخی از دانش آموزان را به سمت رقابت می برد و بعضا در برخی دیگر تاثیرات مخربی بر جا می گذارد.

فولادی افزود: والدین باید معیارهای سخت گیرانه و انتظارات بالای خود از درس خواندن فرزندان را کاهش دهند، برخی از والدین تنها نمرات 19 و 20 را جزء نمرات محسوب می کنند و فکر می کنند فرزند در صورتی آینده درخشانی خواهد داشت که در تمام دروس نمره 20 کسب کند، درحالی که موفقیت فرزندان با کسب نمره 20 تعریف نمی شود و تضمینی وجود ندارد فردی که نمراتش 20 است در آینده فرد موفقی خواهد شد.

این مشاور معتقد است که گاها برخی والدین تصور می کنند که فرزندانشان سرآمد هستند و به همین علت از آنها انتظار نمره کامل و 20 را دارند، درحالی که باید فرزندان را با خودشان قیاس کنند و آن ها را برای پیشرفت نمراتشان هرچند به نمره 20 نرسند، مورد تشویق قرار دهند.

وی ادامه داد: تشویق به منظور انگیزه دادن به فرزندان برای ادامه راستا و یادآوری توانمندی آن ها و گوشزد کردن نقاط مثبت آن ها در راستا مطالعه و درس خواندن دانش آموزان بسیار مهم است. چرا که بعضا درس خواندن برای برخی دانش آموزان کار کسل کننده و خسته کننده ای است و به همین دلیل نیاز است والدین به آن ها انگیزه دهند و آن ها را مورد تشویق قرار دهند.

به گفته فولادی والدین همچنین می توانند محدودیت های سالمی را برای فرزندان در نظر بگیرند، برای مثال می توانند ساعت مشخصی را برای مطالعه آن ها در نظر بگیرند و بدانند که این محدودیت های مثبت به فرزندان کمک می کند تا در آینده انظباطی سالم داشته باشند.

همچنین وی معنقد است که والدین باید متناسب با سن هر دانش آموز از او انتظار درس خواندن داشته باشند چراکه برای مثال دانش آموزان دبستانی و پیش دبستانی حوصله کمتر برای درس خواندن دارند و گاها بیشتر از بازه 30 دقیقه کلافه می شوند، به همین دلیل والدین می توانند یک استراحت کوتاهی میان هر مطالعه به فرزند بدهند تا او انگیزه دوباره ای برای مطالعه به دست بیاورد.

این مشاور در خاتمه گفت: برخی والدین می خواهند به رویاهای خود از طریق فرزندان جامه عمل بپوشانند به همین دلیل فرزند خود را در راستای که مورد علاقه و استعداد او نیست سوق می دهند در حالی که باید فرزندان را هم جهت با علاقه و هوش آن ها به سمت مطالعه و درس خواندن سوق داد تا اینگونه میل به مطالعه در آن ها افزایش یابد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1534

به "آینده درخشان فرزندان تنها در کسب نمره 20 نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده درخشان فرزندان تنها در کسب نمره 20 نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید