ابلاغ پیش نویس دستورالعمل روش های برداشت و مستندنگاری جامع آثار تاریخی

به گزارش بارازعلی، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث ایجاد بانک مستندات آثار ثبتی را ضروری دانست و گفت: پیش نویس دستورالعمل روش ها و شیوه های برداشت و مستندنگاری آثار تاریخی برای تهیه مستندنگاری کالبدی، تزئیناتی و سازه ای بناها و محوطه های تاریخی، برای دو ماه آزمایشی ابلاغ شد.

ابلاغ پیش نویس دستورالعمل روش های برداشت و مستندنگاری جامع آثار تاریخی

ایرنا: اوایل اردیبهشت ماه 1400 سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی از تدوین پیش نویس روش ها و شیوه های برداشت و مستندنگاری جامع آثار تاریخی برای نخستین بار در کشور اطلاع داد و هدف از آن را ایجاد وحدت رویه و استانداردسازی تهیه اطلاعات تصویری و گرافیکی برای انعقاد قراردادهای مستندسازی با مشاوران، توصیف شکل کالبدی، تحولات و شرایط اماکن میراث تاریخی در بازه زمانی مشخص در سراسر کشور اعلام نمود.

این پیش نویس شامل تعاریف و چهارچوب نظری، مطالعه و ارزیابی روش های مستندنگاری، تدوین دستورالعمل ها و راهنماها، فهرست منابع و مأخذ با واژه نامه تخصصی است و برای اعلام نظر به مراکز استانی ارسال شده بود و اکنون محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور آن را برای اجرا در برداشت و تهیه مستندنگاری کالبدی، تزئیناتی و سازه ای بناها و محوطه های تاریخی به مدت دو ماه به شکل آزمایشی، به ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها ابلاغ شده است.

ایجاد بانک مستندات آثار ثبتی کشور امری لازم است

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث آریا، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مستندنگاری آثار تاریخی نخستین گام برای حفاظت محسوب می گردد و ایجاد بانک مستندات آثار ثبتی کشور امری اجتناب ناپذیر است.

طالبیان اضافه نمود: دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی با توجه به احتیاج شناسایی شده و بهره گیری از نظر کارشناسان برجسته دستورالعمل ناظر بر روش ها و شیوه های برداشت و مستندنگاری جامع آثار تاریخی ایران برای استفاده در بازسازی و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی را تهیه نموده است. همچنین یک جلد از این دستورالعمل برای اجرا در برداشت و تهیه مستندنگاری کالبدی، تزئیناتی و سازه ای بناها و محوطه های تاریخی به مدت دو ماه به شکل آزمایشی ابلاغ شد.

طالبیان اعلام کرد: از همکاران و کارشناسان استان تقاضا داریم در صورت مشاهده ایراد، اشکال فنی یا پیشنهاد اصلاح، مراتب را کتبی به دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تارخی ارسال نمایند تا پس از خاتمه زمان اعلام شده گسترده منتشر و در اختیار همه فعالان حوزه فراوری نقشه های فنی از بناهای تاریخی قرار گیرد.

طالبیان با تاکید بر اینکه مستندنگاری باید در تمام فعالیت های حوزه میراث فرهنگی انجام گردد، اضافه نمود: در این دستورالعمل اولین کار این است که چگونه قبل از آغاز هر کاری، مستندنگاری انجام گردد. این دستورالعمل بعد از اجرای آزمایشی آن و جمع آوری نقطه نظرات کارشناسان، از سوی نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور به شکل نهایی منتشر می گردد و در اختیار عموم قرار می گیرد.

مستندنگاری اصولی و دقیق، بنیان پایش آثار تاریخی

طالبیان تشخیص تغییرات و آگاهی از اقدامات صورت گرفته در هر بنای تاریخی، بدون داشتن مستندنگاری یا ترسیمات فنی قابل اتکا و اطلاعات دقیق را به ندرت امکان پذیر دانست و اضافه نمود: در گذشته در مستندنگاری آثار تاریخی وحدت رویه نداشت و زمانی که نهادی می خواست قرارداد ببندد، دقیقا نمی دانست باید چه موضوعاتی در آن ذکر گردد.

معاون میراث فرهنگی گفت: اگرچه در بیشتر موارد، روش های سنتی قادر به برطرف احتیاجهای اولیه مستندنگاری هستند، اما مستندنگاری اصولی و دقیق می تواند به عنوان بنیان پایش اثر مورد استفاده قرار گیرد. از همین رو استانداردسازی روش های متعدد مستندنگاری برای ایجاد زبان واحد پایش، در کشور ارزشمند خواهد بود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 خرداد 1400 بروزرسانی: 17 خرداد 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1867

به "ابلاغ پیش نویس دستورالعمل روش های برداشت و مستندنگاری جامع آثار تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغ پیش نویس دستورالعمل روش های برداشت و مستندنگاری جامع آثار تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید