بر طبق قوانین بین المللی، خلبان ها چند ساعت موظف به پرواز هستند؟
به گزارش بارازعلی، قوانین ساعات کاری خلبان ها و خدمه پرواز
اینکه در هر کشوری کسانی که در شغل خلبانی فعالیت می نمایند تا چه اندازه در روز، هفته یا ماه می توانند کار نمایند، بسته به قوانین حمل و نقل و هدایت و رانندگی آن کشور دارد. در این مطلب برای آشنایی بیشتر، قوانین کشورهای پیشرفته را درباره قوانین ساعات کاری خلبان ها آنالیز و بیان می کنیم. در هر صورت این قوانین پیچیده بوده و معین ساعات کاری خلبان ها کمی گیج نماینده است. خبرنگاران برای شما قوانین ساعات کاری خلبان ها در پروازهای بین المللی را در اینجا ارائه می دهد. یادتان باشد که این قوانین بسته به قاره ها و کشورها متغیر بوده با این وجود سعی می کنیم تا شما را تا حدودی با این موضوع آشنا نماییم. بیشتر آنچه که در این مطلب آورده ایم از آژانس امنیت هواپیمایی اتحادیه اروپا گرفته شده است.
حداکثر ساعات کاری خلبان ها در 7 روز / 14 روز / 28 روز
دولتمندان خطوط هوایی ایرلاین ها یا EASA قوانین زیر را در خصوص قوانین ساعات کاری خلبان ها و در مجموع تمام خدمه پرواز مانند مهماندارها اجرا می کنند. این قوانین که دوره کاری خدمه پرواز را به طور کلی بیان می نماید، به شکل زیر ارائه شده است. به این صورت که مجموع دوره های کاری که ممکن است اعضای خدمه پرواز داشته باشند، نباید بیش از:
- 60 روز کاری در هر 7 روز متوالی
- 110 روز کاری در هر 14 روز متوالی
- 190 روز کاری در هر 28 روز متوالی
منظور از این ساعات کاری که ارائه شدند، مجموع ساعاتی است که به طور مثال یک خلبان یا مهماندار می تواند در مدت گفته شده داشته باشد. این ساعات به هیچ عنوان نباید طولانی مدت و پشت سر هم باشند. بلکه بایستی مابین آن ها زمان هایی برای استراحت وجود داشته باشد. بعلاوه چیدمان ساعات کاری هر یک از افراد، بر حسب انتخاب خود شخص متفاوت بوده و قابل اجرا خواهد بود.
اما ساعات کاری خلبان ها و خدمه پرواز دقیقا از چه زمانی آغاز می شود؟
بگذارید با مثالی این موضوع را توضیح دهید. هنگامی که خلبانی وارد فرودگاه می شود تا کارهای قبل از پرواز خود را انجام دهد این زمان آغاز شده و هنگامی که خلبان در فرودگاهی پرواز خود را به زمین می نشاند و در نهایت از فرودگاه خارج می شود، تایم و زمان کاری او تمام شده است و دیگر محاسبه نمی شود. خلبان پس از فرود هواپیما و انجام کارها و وظایفی که پس از پرواز به عهده اوست، می تواند ساعت کاری خود را تمام شده اعلام نماید.
این زمان را با دوره انجام وظیفه خلبان در پرواز هواپیما اشتباه نگیرید. منظور این است که دوره پروازی خلبان از زمانی که راهنمایی هواپیما را آغاز نموده (به طور معمول، زمانی که چرخ های هواپیما به حرکت درمی آیند) تا هنگامی که هواپیما می ایستد (زمانی که هواپیما در فرودگاه برای خروج مسافران و در نهایت خدمه پرواز توقف می نماید) خاتمه می یابد. این زمان کمتر از ساعات کاری خلبان ها و خدمه پرواز است. بنابراین می توان دوره انجام وظیفه پرواز را به نوعی زیرمجموعه ساعات کاری این افراد دانست.
بیشترین ساعات پروازی خلبان ها در یک ماه و یک سال
در قوانین بین المللی که برای ساعات کاری خلبان ها و خدمه پرواز گفته شده است، می توان به گزینه های زیر اشاره نمود. در واقع تمام اعضایی که در پرواز یک هواپیما شرکت دارند مانند خدمه پروازی که نام خود را در فهرست اعضای خدمه پرواز نوشته است، باید قوانین زیر را رعایت کنند:
- 100 ساعت زمان پروازی در هر 28 روز متوالی
- 900 ساعت زمان پرواز در هر سال یک تقویم
- 1000 ساعت زمان پرواز در هر 12 ماه متوالی بر روی یک نوع تقویم
ساعات کاری خلبان ها و خدمه پرواز در یک روز
شاید اگر بشنوید که یک خلبان در یک روز و برای یک پرواز چند ساعات کاری دارد، شما را متعجب کند! ساعات کاری خلبان ها از هنگامی که برای انجام وظایف پروازی خود وارد فرودگاه می شوند تا زمانی که کار خود را ترک می کنند، بسیار بیشتر از ساعات کاری راننده های جاده ای است. یک خلبان چندین ساعت قبل از پرواز وارد فرودگاه می شود تا ابتدا کارهای لازمه قبل از پرواز را انجام دهد. کارهایی مانند آنالیز و آشنایی با برنامه سوخت هواپیما، آنالیز کردن آب و هوا و مسیر و بعلاوه برگزاری جلسات مربوط به خدمه را قبل از حرکت برای سوار شدن به هواپیما انجام می دهد.
پس از آن گروه خلبانی و خدمه پرواز باید بسیار زودتر از مهمانان و مسافران وارد هواپیما شوند تا قبل از آغاز پرواز، آنالیز های درون هواپیما را انجام دهند. در نهایت هواپیما را برای سوار نمودن به موقع مسافران آماده کنند. در بین تمام پروازهایی که در سرتاسر جهان انجام می شود، بیشتر خلبان ها و خدمه ای که برای پروازهای کوتاه هستند، دوره انجام وظایف پروازی خود را حداقل یک ساعت قبل از پرواز آغاز می کنند. این زمان عموما برای پروازهای طولانی مدت حدود 90 دقیقه قبل از پرواز آغاز می شود.
خاتمه دوره انجام وظایف خلبان ها و خدمه
هر چند در ساعات کاری خلبان ها این گونه بیان کردیم که دوره انجام وظایف پرواز هنگامی تمام می شود که خلبان ترمز نهایی چرخ های هواپیما را می کشد و هواپیما را به جایگاه نهایی خود در فرودگاه می رساند؛ با این حال، خلبان هنوز کارهایی دارد که باید انجام دهد. هر چند که انجام این کارها با خستگی زیاد، دیگر هیچ گونه خطری برای مسافران پیاده شده ندارد اما به هر حال خود خلبان که باید سالم به خانه اش برسد! بنابراین تمام این زمان ها را به عنوان ساعات کاری خلبان ها در نظر می گیرند.
یک خلبانی که برای شرکت هواپیمایی مقرون به صرفه قیمتی کار می نماید عموما 2 پرواز بلند مدت یا 4 پرواز کوتاه مدت را برای یک روز انتخاب می نماید. گاهی نیز 2 پرواز بلند مدت با 2 پرواز کوتاه مدت را با یکدیگر ادغام می کنند و یک در میان انجام می دهند. در مجموع یادتان باشد که شرکت های هواپیمایی سیاست های بسیار پیچیده ای دارند و اگر قصد دارید تا زمانی شما هم خلبان شوید، بایستی این قوانین ساعات کاری خلبان ها یا خدمه پروازی را بپذیرید.
هر شرکت هواپیمایی در جهان نسبت به تمام کارهایی که خلبان هایش انجام می دهند، مسئولیت داشته و گاهی باید به مسافران جواب بدهند. بعلاوه وجود خلبانی ماهر و با تجربه می تواند خیال آن ها را از بسیاری از جهات راحت نماید. به همین علت عایدی خلبان ها بالا بوده و شرکت های هواپیمایی عموما سعی می کنند تا جایی که می توانند از توان خلبان های خود نهایت استفاده را ببرند. در ادامه یک روز کاری عادی خلبانی در انگلیس را برایتان معرفی می کنیم.
برنامه و ساعات کاری یک خلبان در کشوری مانند انگلیس
یک روز عادی و ساعات کاری خلبان ها در کشوری همچون انگلیس به این شکل آغاز می شود که خلبان مورد نظر مثال ما، صبح زود (عموما یک ساعت قبل از پرواز) وارد فرودگاه می شود. پروازی را از انگلیس به سمت کشورهای مدیترانه ای شاید مقصدی در اسپانیا را آغاز می نماید و دوباره باز می شود. پس از آن دوباره برای مقصدی نزدیک تر (شاید با بازه زمانی یک ساعته) حرکت می نماید. کشوری که تنها یک ساعت تا فرودگاه مبدا فاصله داشته باشد.
بیشترین ساعات کاری خلبان ها برای پرواز تحت نظر قوانین EASA که از ساعت 6 صبح آغاز شده باشد، حدود 12 ساعت طول خواهد کشید. آیا فکر می کردید که یک خلبان در یک روز 12 ساعت کار کند؟
نباید فراموش کنید هر چند دوره زمانی پروازها هنگامی تمام می شود که خلبان، ترمز چرخ های هواپیما را می کشد و هواپیما را در محل نهایی متوقف می نماید؛ اما هنوز کارهای خلبان تمام نشده است. خلبان ها به همراه خدمه پرواز باید مسافران را بدرقه کنند. سپس آخرین آنالیز های پرواز خود را انجام دهند. در دفتر پروازی تمام کارهای کاغذی مربوط به فرم ها را انجام دهند و توضیح پرواز خود را بنویسند. در نهایت پس از انجام تمام این کارها، می توانند برای رفتن به سمت خانه، به پارکینگ فرودگاه بروند.
در موقع تاخیر هواپیما چه اتفاقی می افتد؟
هنگامی که پروازی دیر حرکت می نماید، در واقع چه اتفاقی می افتد؟ شاید از برای شما پیش آمده باشد که در پروازی شرکت نموده باشید و از خلبانان، خدمه کابین یا خدمه پرواز شنیده باشید که خلبان ها خارج از ساعت هستند. این جمله که خلبان ها خارج از ساعت کاری هستند به این معنی نیست که خلبانی تنها کمی خسته است و دیگر نمی تواند در طول روز به این علت کار کند. در این موردی که مثال زدیم منظور این است که ساعات کاری خلبان ها بیش از 12 ساعت کاری در طول روز شده است. در نتیجه هر چند که خلبانی واقعا خسته نباشد و بتواند پروازی کوتاه مدت را انجام دهد اما بر طبق قوانین، به او اجازه این کار داده نمی شود.
معمولا خلبان ها بین دو پرواز چقدر به استراحت نیاز دارند؟
به طور کلی خلبان ها به 12 ساعت استراحت بعد از 12 ساعت پرواز نیاز دارند. در واقع هر اندازه که ساعات کاری خلبان ها طول بکشد، باید به همان اندازه هم زمان استراحت آن ها باشد. اگر خلبانی حدود 8 ساعت در حال اجرا وظیفه باشد، می تواند 12 ساعت استراحت داشته باشد؛ اما اگر خلبانی 16 ساعت کاری داشته باشد، تنها می تواند 16 ساعت استراحت نماید. برای این موضوع قوانین خاصی وجود دارد.
بعلاوه اگر تاخیری در زمان پروازها رخ دهد و در برخی از شرایط که خلبانی از مبدا اصلی خود دور است، زمان استراحت آن ها کمتر خواهد شد. بعلاوه ساعات استراحت خدمه پرواز می تواند در طول پرواز بین آن ها تقسیم شود. اگر خدمه ای در هتل استراحت نموده اند، می توانند جای خود را با خدمه خسته ای عوض کنند یا حتی در طول پرواز استراحت کنند.
موضوع صلاحدید و اختیار کاپیتان
کاپیتان پرواز دارای اختیاری است که به آن صلاحدید و اختیار کاپیتان می گویند. به طور مثال اگر ساعات کاری خلبان ها و خدمه پرواز 12 ساعت کاری در روز شده است. کاپیتان پرواز می تواند تصمیم بگیرد که آیا پرواز دیگری انجام شود یا نه! کاپیتان پرواز با آنالیز تمام فاکتورها و عواملی که در پرواز وجود دارد و آنالیز اندازه خستگی خدمه پرواز می تواند به صلاحدید خود، پرواز را تا 3 ساعت دیگر ادامه دهد. اگر پرواز او بیش از 3 ساعت طول می کشد، خلبان موظف خواهد بود تا هواپیما را در نزدیکترین فرودگاه ممکن فرود بیاورد. به خاطر داشته باشید که صلاحدید کاپیتان تنها در خصوص ساعات کاری پروازهای کوتاه مدت آن هم در شرایطی مشابه آنچه که گفته شد، مجاز شمرده می شود.
در این بین، شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها به هیچ وجه نمی توانند به خلبان ها فشار کاری در خصوص ساعات کاری خلبان ها و خدمه پرواز وارد کنند. موضوع گفته شده در بالا نیز، تنها به عهده کاپیتان پرواز است. ایرلاین ها تنها می توانند از خدمه پرواز و خلبان ها راجع به این موضوع ها سوال بپرسند. در این میان، موضوع پرواز های بلند مدت بسیار متفاوت خواهد بود.
در این مورد پروازهای طولانی مدت بیش از 12 ساعت چه می شوند؟
بسیاری از پروازهای طولانی مدت در جهان هستند که بیش از 12 ساعت طول می کشند. تازه این زمان پروازی جدای از زمان کلی ساعات کاری خلبان ها و خدمه پرواز خواهد بود. در پروازهای طولانی مدت عموما بیش از دو خلبان در پرواز قرار می دهند. به این صورت که اگر پروازی بیش از 13 ساعت زمان می برد و بخواهد مقررات EASA به آن اجازه پرواز دهد، حداقل 3 خلبان و گاهی 2 خلبان کمکی را در پرواز قرار می دهد.
خلبان های کمکی در کابین استراحت خلبان ها و خدمه پرواز استراحت می کنند تا در نهایت شیفت پروازی را در هنگام پرواز با خلبان های خسته تعویض کنند. در این شرایط مقررات EASA به ایرلاین ها اجازه خواهد داد تا 3 ساعت دیگر هم به پروازها اضافه کنند و در مجموع پروازهایی با مدت زمان سفر 16 ساعت را برنامه ریزی کنند.
در پروازهای طولانی مدتی که هواپیما، کابین استراحت برای خدمه ندارد، گاهی برای استراحت خلبان خسته، یک صندلی درجه یک (فرست کلاس) به دور از مسافران برای او در نظر می گیرند.
منبع: flightdeckfriend.com
منبع: الی گشت