تأثیر فیسبوک و گوگل در صنعت گردشگری

به گزارش بارازعلی، همه ما وقتی تصمیم به مسافرت می گیریم کوشش می کنیم تا برترین مقصدهای مسافرتی را با برترین شرایط و به صرفه ترین قیمت ها پیدا کنیم. برندها و شرکت های مربوط به مسافرت هم برای جذب مسافر بیشتر کوشش می نمایند. اما باید دید نقش تکنولوژی های نو در این میان چقدر است.

تأثیر فیسبوک و گوگل در صنعت گردشگری

گوگل و فیسبوک دو شرکت بزرگی هستند که درصد بالایی از کاربران اینترنت از سایت های این دو شرکت استفاده می نمایند. از آنجا که گوگل به عنوان یک جستجوگر بزرگ و فیسبوک به عنوان یک شبکه اجتماعی قوی شناخته شده است، این دو شرکت می توانند کوشش هایی برای هدایت مسافران به سمت مقاصد مناسب و یاری به برندهای مسافرتی برای جذب بیشتر مسافر، انجام دهند. کوشش هایی که نتیجه بخش هایی از آن امروز هم قابل مشاهده است. در این مقاله از خبرنگاران به معرفی فعالیت های این دو شرکت در صنعت گردشگری می پردازیم.

تکنولوژی های نو و رو به پیشرفت نه تنها برندهای مسافرتی را تحت تأثیر قرار داده، بلکه زمان مناسب برای عملکرد را هم برای آن ها تغییر داده است. پس از سال ها کوشش و تمرکز بر این موضوع شرکت های مسافرتی سعی می نمایند تا خیلی زودتر از زمانی که مسافران تصمیم به خرید بلیط و شروع سفر می نمایند با آن ها در ارتباط باشند و لذت یک انتخاب و خرید کاملا متناسب با سلیقه شان را انجام دهند. این نکته یک مسئله اساسی برای برندهای مسافرتی محسوب می گردد. چون وقتی این برندهای مسافرتی بتوانند در مراحل اولیه تصمیم گیری برای سفر با مسافران ارتباط داشته باشند، می توانند تمایلات آن ها را بشناسند و اولویت های بهتری برای آن ها فراهم نمایند و در نتیجه در نهایت مسافران شادتر و راضی تری خواهند داشت.

بر اساس یک نظرسنجی که در سال 2017 از طریق شرکت گوگل و شرکت فوکس رایت (Phocuswright) انجام شد، حدود 60 درصد مسافران ترجیح می دهند برندهای مسافرتی بتوانند امکان شخصی سازی در خدمات مسافرتی را برای مسافران فراهم نمایند؛ امکاناتی بر اساس انتخاب های قبلی مسافران یا نظرات آن ها. اما وقتی نوبت به رتبه دهی به شرکت های مسافرتی در خصوص شخصی سازی می رسد، تنها 12 درصد آن ها به خودشان 5 ستاره می دهند و بقیه آن ها 3 ستاره یا کمتر، بنابراین هنوز موارد زیادی وجود دارد که باید در این راستا ارتقا یابد.

اما آنچه امروزه تفاوت ایجاد می نماید راهکار ها و پیشنهاداتی است که گوگل و فیسبوک ارائه می نمایند. این راهکار ها نه تنها تجارت شرکت های مسافرتی را بهبود می بخشد، بلکه به مسافران هم یادآوری می نماید که در سفر به چه چیزهایی احتیاج دارند. در نتیجه در برترین حالت همه از سرمایه گذاری شان راضی خواهند بود.

پیشنهادات مسافرتی فیسبوک برای مخاطبانش

در فروردین ماه سال جاری شرکت فیسبوک پیشنهادات مسافرتی خود را برای شرکت های مسافرتی بیان نمود. هدف از این پیشنهادات بهینه کردن ارسال تبلیغات برای افرادی بود که به نظر می آمد قصد سفر دارند، اما هنوز مقصد معینی را برای سفر انتخاب ننموده اند.

درواقع فیسبوک و اینستاگرام بر اساس فعالیت های کاربر در این دو شبکه یا در مجموعه دوستان خود در این شبکه ها، سعی می نمایند کاربر را به مسافرت ترغیب نموده و آن ها را به سمت شرکت های مسافرتی (برندها) سوق دهند.

در این حالت چون برندهای مسافرتی در مراحل اولیه که مسافر تنها قصد سفر دارد به او دسترسی دارند، سعی می نمایند او را برای خرید بلیط سفر یا تور مسافرتی ترغیب نمایند. ابزار آن ها برای این کار بازاریابی فعال است که از طریق ویدئو یا محتوای دوطرفه برای ایجاد ارتباطات بیشتر و نزدیکتر انجام می گردد.

در این میان سودی که عاید برندهای مسافرتی می گردد، این است که در اولین مراحلی که فرد قصد سفر دارد، به او دسترسی دارند و می توانند او را ترغیب به خرید نمایند (از طریق شخصی سازی انتخاب ها) و سودی که عاید مسافر می گردد این است که می تواند در شبکه های اجتماعی (که همه برای ایده گرفتن برای مقصد سفر از آن استفاده می نمایند)، با برندهای مسافرتی آشنا گردد، شرکت هایی که شاید به آن ها فکر هم نمی نموده است.

گام های بزرگ گوگل در خصوص موضوع مسافرت

شرکت گوگل بارها سعی نموده است تا بتوانند اثرات بیشتری بر صنعت مسافرت داشته باشد. امروزه این غول جستجوی اینترنتی دو مزیت بر رقیبان خود دارد.

تبلیغات گوگل برای هتل یک سیستم مشتری مداری زنجیره ای را شروع نموده است و به برندهای مسافرتی پیشنهاد می دهد برای مهمانانی که از طریق این سیستم زنجیره ای اقدام به خرید می نمایند، قیمت های ویژه ارائه دهند. این قیمت های ویژه همراه با بقیه تبلیغات در صفحه گوگل نمایش داده می گردد، اما به ارائه دهندگان این قیمت ها این امکان را می دهد که گوی سبقت را از دیگران بربایند.

به همین دلیل گوگل کوشش هایی در زمینه تغییر سیستم های اندرویدی و ارائه اپلیکیشن هایی برای فعالیت های مسافرتی انجام داده است، اما در تحقیقی که روی کاربران این سیستم ها صورت گرفت، تنها یک چهارم از آن ها ترجیح دادند برای انتخاب مقاصد سفر و امکانات و پیشنهادات مسافرتی از برنامه های گوشی های هوشمند یا تبلت استفاده نمایند.

یکی از ابزارهای مسافرتی گوگل قیمت ها را به مشتریان نشان می دهد و آن ها می توانند قیمت اقامت در هتل ها را در بازه 90 روز مشاهده نمایند. به این ترتیب آن ها می توانند یک دید کلی از قیمت ها داشته باشند و از نظر تئوری انتظار می رود بتوانند هتل هایی با قیمت مناسب و کیفیت خوب را انتخاب و رزرو نمایند.

یکی دیگر از برنامه های گوگل برای سیستم های موبایلی اپلیکیشنی است که می تواند تمام هتل های از یک برند خاص و در یک منطقه معین را به متقاضی نشان دهد. به عنوان مثال مسافر می تواند تمام هتل های هیات (Hyatt) در میامی یا همه هتل های ماریوت (Marriott) در اوماها (Omaha) را مشاهده کند. این اپلیکیشن بر اساس موقعیت جغرافیایی درخواستی نتیجه را نشان می دهد.

در این میان سودی که عاید هتل ها می گردد، این است که بازه عملکردی و تبلیغاتی آن ها از گیشه به گوشی های موبایل توسعه می یابد و با توجه به افزایش روزافزون کاربران گوشی های موبایل هوشمند این می تواند سود بسیاری برای هتل ها فراهم کند. از طرف دیگر سودی که عاید مسافران می گردد، این است که می توانند مدتی قبل از سفر قیمت های هتل های مختلف را یکجا با هم مقایسه نموده و برترین را انتخاب نمایند و این حالتی رقابتی بین هتل داران ایجاد می نماید. در حالی که قبلا تنها امکان موجود آگاه شدن از قیمت هتل در گیشه ورودی هتل یا از وب سایت رسمی هتل ها بوده است.

بنابراین برندهای مسافرتی که سال ها با هم در رقابت شدید بوده اند، امروزه دلایل متعددی برای پذیرش تکنولوژی نو و سهیم کردن آن در سود عاید از سفرها در صنعت خود دارند، چون باعث می گردد مسافران بیشتری ترغیب به سفر شوند و مستقیما اقدام به خرید بلیط یا رزور اتاق در هتل نمایند. این اتفاقات خود رضایت مشتریان را در پی دارد. هرچند تکنولوژی نو گاهی جنبه های ریسکی پیدا می نماید، اما به طور کلی برای برندها و مسافران سودمند است.

منبع: کجارو / adweek.com
انتشار: 19 آذر 1403 بروزرسانی: 19 آذر 1403 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2600

به "تأثیر فیسبوک و گوگل در صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر فیسبوک و گوگل در صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید