تقاضای زیاد و کمبود بازیکن باکیفیت باعث شده قراردادهای والیبالیست های ایران گران گردد

به گزارش بارازعلی، تهران (پانا) - سرمربی تیم والیبال سایپا معتقد است افزایش تعداد تیم های لیگ برتر و کمبود بازیکنان با کیفیت به مقدار دلخواه تیم ها باعث شده تا قراردادهای بازیکنان سطح بالای والیبال ایران میلیاردی گردد.

تقاضای زیاد و کمبود بازیکن باکیفیت باعث شده قراردادهای والیبالیست های ایران گران گردد

ناصر شهنازی در گفت وگو با پانا، درباره عدم معین سقف قرارداد در لیگ برتر والیبال و قراردادهای میلیاردی بازیکنان گفت: هر مسئله باید تابع قانون باشد، زمانی که قانون وجود نداشته باشد و مصوبات هیئت مدیره مدام دچار تغییر و تحول گردد شاهد این مسائل هستیم. از طرف دیگر کثرت تیم ها در لیگ برتر به این موضوع دامن زده است تعداد تیم ها وقتی بی رویه افزایش پیدا کند بحث کمبود بازیکن به وجود می آید.

وی اظهار کرد: مگر تعداد بازیکن باکیفیت در لیگ والیبال چه میزان است که تعداد تیم ها در لیگ والیبال افزایش پیدا نموده است، قطعاً بحث قرارداد بازیکنان با موضوع کمبود بازیکن با کیفیت ارتباط مستقیم دارد. موضوع دیگر بحث ارز است با توجه به قیمت دلار به صرفه نیست که بازیکنان خارجی باکیفیت در لیگ والیبال حضور پیدا نمایند و همین موضوع باعث می گردد تا خواه ناخواه قرارداد بازیکنان داخلی افزایش پیدا کند.

سرمربی تیم سایپا گفت: وقتی تقاضا زیاد و بازیکن باکیفیت کم می گردد قیمت ها هم افزایش پیدا می نماید از آن طرف تعداد باشگاه هایی که برای قهرمانی بسته می شوند زیاد خواهند شد و ارزش ریالی بازیکنان هم بیشتر می گردد. ضمن اینکه ما نباید فراموش کنیم که ارزش پول ما کاهش پیدا نموده است، اگر یک بازیکن قرارداد میلیاردی در لیگ والیبال دارد با دلار 25 هزار تومانی این قرارداد را بسته است و در واقع اگر بخواهیم حساب کنیم قرارداد میلیاردی بازیکنان والیبال در شرایط فعلی همان قرارداد میلیونی 5 سال پیش آنهاست.

شهنازی با بیان اینکه تا وقتی که یک برنامه اصولی وجود نداشته باشد نگرانی در خصوص قرارداد والیبالی ها که مانند فوتبالیست ها می شوند، اسم کرد: اگر قرار باشد با این مسائل به صورت جدی برخورد گردد، ابتدا باید یک برنامه و اصول از سوی فدراسیون تدوین گردد. این احتیاج وجود دارد که یک هیئت رئیسه قوی در راس کار باشد و در تصمیم گیری های لیگ باشگاه ها دخیل باشند. زمانی که فدراسیون برای باشگاه ها تصمیم می گیرد ما با مسائل بسیار زیادی روبرو هستیم مگر اینکه اتحادیه متشکل از مدیران و نماینده باشگاه ها حضور داشته باشند و در تصمیم گیری و ضمانت اجرای آن ها دخیل باشند.

وی تاکید نمود: باید مصوبات کمیته برگزاری مسابقات دارای قانون گردد، صعود و سقوط تیم ها تعداد آنها و یارگیری کاملاً تعیین و با حضور باشگاه ها صورت بگیرد. در چنین شرایطی چالشی به وجود نمی آید. وقتی خود فدراسیون به قراردادهای داخلی باشگاه ها اهمیت نمی دهد چنین مسائل و چالش های به وجود می آید در واقع فدراسیون باشگاه را بی اعتبار می نماید و نتیجه آن رقم خوردن چنین اتفاقاتی است.

سرمربی تیم والیبال سایپا اظهار کرد: سال جاری بر خلاف گذشته تعداد تیم های حاضر در لیگ برتر افزایش پیدا نموده است البته هنوز به صورت رسمی اعلام ننموده اند اما صحبت آن به میان آمده است ما باید به این موضوع توجه کنیم که بیشتر باشگاه ها در لیگ برتر دولتی هستند که از بودجه دولت برای تیم داری در لیگ هزینه می نمایند و نمی توان برای آنها معین تکلیف کرد، مگر در صورتی که اتحادیه داشته باشند. باشگاه ها هم طبق بودجه ای که دولت در اختیار آن ها می گذارد تصمیم گیری می نمایند. سقف قرارداد، جواز تیم داری و مجوز مسائلی است که هیچکس حق دخالت در آن را ندارد.

وی ادامه داد: در ایران حضور مدیران به قهرمانی هایی که کسب می نماید ارتباط مستقیمی دارد در صورتی که یک مدیر نتواند در لیگ برتر قهرمانی به دست بیاورد خیلی سریع جابجا می گردد. در بحث قرارداد بازیکنان رقابت مدیران هم تأثیرگذار است. هر مدیری کوشش می نماید که برترین بازیکن را جذب کند تا تیمش به قهرمانی برسد و مدت بقای خود را افزایش دهد. وقتی چند تیم با بودجه های کلان در لیگ حضور دارند، برای رسیدن به قهرمانی و حفظ صندلی خود هزینه های بسیار زیادی می نماید مسائلی مثل کمبود بازیکن هم به وجود می آید و در افزایش قیمت تأثیرگذار است.

شهنازی اسم کرد: بنابراین می توان گفت در بحث افزایش قیمت قرارداد بازیکنان تنها یک عامل تأثیرگذار نیست بلکه مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهند تا چنین اتفاقی رقم بخورد متأسفانه در ورزش ما کار کارشناسی انجام نمی گردد و خیلی از اتفاقات بر اساس ضوابط پیش نمی فرایند و رابطه حرف اول را می زند.

سرمربی تیم والیبال سایپا در خصوص شرایط قرارداد بازیکنان سایپا اظهار کرد: باشگاه سایپا قدرت اقتصادی در برابر باشگاه هایی که قراردادهای میلیاردی می بندند ندارد و توان رقابت هم با آن ها نداریم، هدف ما کسب قهرمانی نیست بلکه هدف را برنامه محور و بازیکن سازی تا دو سه سال آینده در نظر گرفته ایم تا هم در بحث پیشتوانه سازی هم به باشگاه خودمان و هم تیم ملی یاری کنیم. سال جاری هم با بازیکنان جوان و باانگیزه در لیگ حضور پیدا خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1949

به "تقاضای زیاد و کمبود بازیکن باکیفیت باعث شده قراردادهای والیبالیست های ایران گران گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقاضای زیاد و کمبود بازیکن باکیفیت باعث شده قراردادهای والیبالیست های ایران گران گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید