تلخی زدایی زیتون بدون استفاده از مواد شیمیایی

به گزارش بارازعلی، روش سنتی و طبیعی شیرین کردن زیتون که از قدیم در مناطق زیتون خیز طارم زنجان مرسوم بوده است، شیرین کردن یا تلخی زدایی به وسیله آب و نمک می باشد. در این روش طعم تلخی زیتون کاملا از بین نمی رود و مزه تلخ در حد کم که مطلوب ذایقه مردم ایران است.

تلخی زدایی زیتون بدون استفاده از مواد شیمیایی

به گزارش خبرنگاران به نقل از تابناک،روش طبیعی شیرین کردن زیتون که از قدیم در مناطق زیتون خیز طارم زنجان مرسوم بوده است، شیرین کردن یا تلخی زدایی به وسیله آب و نمک می باشد. در این روش طعم تلخی زیتون کاملا از بین نمی رود و مزه تلخ در حد کم که مطلوب ذائقه مردم ایران است، باقی می ماند. این روش به علت عدم مصرف مواد شیمیایی هواداران زیادی دارد. زیرا هم منافعی برای عامل تلخی زیتون در معالجه برخی از بیماری ها ثابت شده است و هم اینکه خطر افزودنی مواد شیمیایی (سدیم Na-oH) که ممکن است در کنسرو باقی مانده باشد وجود ندارد. روش کار به صورت زیر است:

در این روش باید بر روی میوه زیتون تمیز شده خراشی ایجاد کنید. ایجاد خراش می تواند به صورت خراشیدن پوست میوه زیتون از 4 طرف باشد و یا ضربه زدن به میوه زیتون به نحوه ای که پوست میوه خراشیده گردد و یا اینکه با چاقو از دو طرف زیتون برش های عمیقی تا هسته بزنید تا آب تا مرکز میوه ها نفوذ کند.

سپس زیتون های شکسته شده خوب شسته و درون ظرفی که حداقل دو برابر حجم زیتون گنجایش داشته باشد ریخته و ظرف با آب ساده و سرد پر کنید. به مدت 10-7 روز بطور مرتب هر صبح آب ظرف را تعویض کنید. در این حالت زیتون ها بطور نسبی تلخ زدایی می شوند.

باید توجه داشت که ظرف آب و زیتون در آفتاب یا مکان گرم نگهداری نگردد. اگر در خلال این مدت گندیدگی در زیتون ها مشاهده شد، افزودن کمی نمک توصیه می گردد. سپس زیتون ها را به مدت 3 هفته، داخل آب نمک غلیظ (10-12%) قراردهید. آب نمک بهتر است با آب جوشانیده و سرد تهیه گردد و برای شور کردن آب بهتر است از سنگ نمک استفاده کرد و حتی الامکان از نمک یددار استفاده نگردد. زیتون ها با یاری سبدهای پلاستیکی در زیر آب قرار می گیرند.

به جای سبد می توان از توری های پلاستیکی مناسب بطوریکه زیتون ها کاملا در آب غوطه ور شوند استفاده کرد. زیتون ها روی آب می آیند و برای همین باید به یاری توری یا آبکش زیتون ها را داخل آب فرو کنید و گرنه زیتون هایی که روی آب و در مرز هوا و آب هستند دچار گندیدگی می شوند.

در طی هفته دوم و سوم چنانچه غلظت آب نمک کم گردد، باید تا حدود غلظت فوق اضافه گردد. برای نمک زدایی، زیتون ها را از آب نمک خارج کرده و به مدت 48 ساعت داخل آب خالص قرار داده و چند مرتبه آب را تعویض کنید. سپس درآب نمک 3 درصد و سرکه 3 درصد نگهداری کنید.

زیتون شور خانگی سالم و خوشمزه شما آماده است. همان طور که گفته شد، با استفاده از این روش همچنان کمی طعم تلخی در زیتون باقی می ماند و یکی از مصارف این زیتون های سبز شکسته، تهیه زیتون پرورده می یاشد.

حالا با روش شیرین کردن زیتون با استفاده از مواد شیمیایی آشنا خواهید شد:

طرز تهیه زیتون شور یا کنسور زیتون با استفاده از سود سوزآور

برای تهیه زیتون شور با استفاده از مواد شیمیایی؛ ابتدا میوه های زیتون تازه چیده شده را که به رنگ سبز روشن با نقاط مایل به زرد رنگ هستند، پس از تمیزکردن و حذف میوه های زخمی و بیمار یا آفت زده درون ظرف مناسبی ریخته و آب معمولی به آن اضافه کنید تا اندازه ا که تا حدود cm 15 آب بالاتر از سطح زیتون ها قرار گیرد.

بعد برای هر کیلوگرم زیتون 30-20 گرم سود را داخل حجم آب مورد نظر ریخته و برای چند دقیقه با یک قطعه چوب تمیز هم بزنید تا سود کاملا حل گردد.

پس از گذشت 8-7 ساعت که رنگ محلول کاملا قهوه ای تیره شد چند دانه زیتون را با احتیاط بیرون آورده و خوب شستو دهید و با زبان امتحان کنید.

چنانچه مزه تلخ احساس نشد، اقدام به ریختن محلول تیره رنگ نمایید. در غیر این صورت هنوز باید زیتون درون محلول باقی بماند. پس از اطمینان از تلخی زدایی زیتون ها، محلول تیره رنگ را با احتیاط دور بریزید. زیتون های موجود داخل ظرف را با آب معمولی طی 1-2 روز با تعویض آب به دفعات بشویید که رنگ آب دیگر تغییر نکند. برای خنثی شدن به جامانده احتمالی سود به ازای هر 10 لیتر آب، 1 لیتر سرکه اضافه نمایید و پس از یک شبانه روز، آب سرکه را تخلیه کنید. پس آب، زیتون ها را ریخته و آب نمک 4 درصد (4 گرم نمک در هر لیتر آب) به آن اضافه کنید. بهتر است آب نمک راجوشانده و پس از خنک شدن روی زیتون ها بریزید. ظروف شیشه ای به علت بهداشتی بودن برای نگهداری زیتون در اولویت قرار گرفته است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1487

به "تلخی زدایی زیتون بدون استفاده از مواد شیمیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلخی زدایی زیتون بدون استفاده از مواد شیمیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید