جنجال لاشه ها ، از کشتار بیرحمانه کوسه ها در خلیج فارس تا لاشه عجیب در خرم ناز

به گزارش بارازعلی، روزهای اخیر، انتشار تصاویر کشتار بی رحمانه کوسه های سرچکشی در حاشیه خلیج فارس موجب ناراحتی و نگرانی دوستداران طبیعیت شد و از سوی دیگر انتشار تصویر لاشه یک موجود ناشناخته و عجیب و نادر در استان کهگیلویه و بویراحمد موجب تعجب مخاطبان شد.

جنجال لاشه ها ، از کشتار بیرحمانه کوسه ها در خلیج فارس تا لاشه عجیب در خرم ناز

به گزارش خبرنگاران، چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه 99 تصاویری از لاشه یک موجود ناشناخته، عجیب و نادر در فضای مجازی استان کهگیلویه و بویراحمد انتشار یافت که براساس اطلاعات کوهنوردان، این لاشه در منطقه خرم ناز شهرستان بویراحمد کشف شده است. منطقه خرم ناز شهرستان بویراحمد یکی از مناطق شکار ممنوع استان کهگیلویه و بویراحمد است.

  • ماجرای کشف لاشه عجیب و ناشناخته چه شد؟

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پخش تصاویری از لاشه یک موجود ناشناخته، عجیب و نادر در فضای مجازی استان گفت: پس از اعزام یک تیم محیط زیست به منطقه به همراه کوهنوردانی که لاشه را کشف نموده بودند، متاسفانه اثری از لاشه پیدا نشد. به گزارش ایسنا، سید اسدالله هاشمی اضافه نمود: طبق آنالیز های اجرا شده براساس فیلم منتشر شده از این لاشه و نظر کارشناسانه اساتید جانورشناس دانشگاه یاسوج اعلام نمودند که از روی شکل فک و دندان های لاشه می توان گفت که این لاشه از خانواده سگ سانان است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

هاشمی شرح داد: یک تیم از محیط زیست استان را به همراه کوهنوردانی که این لاشه را کشف نموده بودند به محل لاشه برای بازدید میدانی، نمونه برداری و انجام آزمایشات اعزام کردیم اما متاسفانه لاشه را پیدا نکردند.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: تشخیص نهایی در خصوص این که لاشه چه جانوری است، داده نشده چراکه هیچ چیزی از لاشه برای نمونه برداری برجای نمانده بود و در فیلم هم مشخص نیست.

چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه 99 تصاویری از لاشه یک موجود ناشناخته، عجیب و نادر در فضای مجازی استان کهگیلویه و بویراحمد انتشار یافت که براساس اطلاعات کوهنوردان، این لاشه در منطقه خرم ناز شهرستان بویراحمد کشف شده است. منطقه خرم ناز شهرستان بویراحمد یکی از مناطق شکار ممنوع استان کهگیلویه و بویراحمد است.

بیشتر بخوانید:

کشف لاشه یک موجود عجیب در منطقه شکار ممنوع خرم ناز بویراحمد

قاتل کوسه های سرچکشی در جنوب چه کسانی هستند؟

  • نسل کشی کوسه های سرچکشی در خلیج فارس

رخداد دیگر که موجب نگرانی بسیار شد، کشتار بی رحمانه کوسه های سرچکشی در حاشیه خلیج فارس بود. اتفاقی که گرچه همه به نوعی ناراحت و نگران هستند اما کسی آن را گردن نمی گیرد. عدم نظارت یا ضعف در اجرای قانون؟ همه استان های خلیج فارسی باید مسئولیت چنین فاجعه ای را بپذیرند.

کوسه سرچکشی از معروف ترین انواع کوسه ها است و با توجه به ممنوعیت صید و خطر انقراض نسل این گونه از کوسه ها احتیاج است که از آنان مراقبت کنیم تا به انقراض کشیده نشوند.

شیلات باید نظارت بیشتری داشته باشد، هرچند هزینه چنین اقداماتی بالا است اما ضروری است نظارت و گشت های دریایی بیشتر گردد چراکه نحوه صید این کوسه ها و سپس قطعه قطعه کردن آنان که به یک کشتار دسته جمعی شبیه است تأسف بار است.

متأسفانه هرگونه اتفاق غم انگیزی از صید غیرمجاز گرفته تا ریختن فاضلاب و دپو زباله در خلیج فارس رخ می دهد و تمام محرومیت و مظلومیت آن نیز از همین جاست که همه فقط نام آن را می خواهند اما حفاظت، نظارت و پیشگیری کاملی برای منع بروز آلودگی و نابودی انجام نمی گردد.

  • نسل کوسه های خلیج فارس در حال انقراض است

کارشناس صید و بهره برداری شیلات استان بوشهر مطرح نمود: اکوسیستم دریایی زنجیره به هم پیوسته ای است که در آن رفتار یک گونه بر گونه های دیگر تأثیر دارد و تداوم حیات زیستی در خلیج فارس برگرفته از جریان اقیانوسی که وارد این حوضه آبی می گردد و فاصله طبقات زیستی گونه ها به کمترین حد خود می رسد لذا حساسیت موضوع در بحث مدیریت صید و بهره برداری حائز اهمیت است.

به گفته حسین شادکامی، آلودگی های زیست محیطی امروزی در خلیج فارس می تواند تأثیرات سوء بر زیست آبزیان داشته باشد که از این منظر کوسه ها نیز به دلیل حساسیت بالا در معرض خطر قرار دارند.

  • قاتل کوسه های سرچکشی در جنوب چه کسانی هستند؟

وی اعلام نمود: متأسفانه نسل کوسه های خلیج فارس در حال انقراض است، عوامل زیادی همچون صید غیرمجاز و بی رویه، برداشت بیش ازحد این گونه آبزی با ابزارهای صید همچون ترال و یا قلاب، در انقراض این گونه نقش دارد.

این کارشناس با اشاره به صید ترال و مسائلی که برای دریا ایجاد می نماید و همچنین سودجوئی بعضی صیادان گفت: مشکل اصلی نحوه شکار کوسه ها و صید بی رویه است که می تواند به انقراض نسل آنان منجر گردد. در منطقه بندرعباس از گاوبندی تا تنگه هرمز به سمت جاسک و میناب بیشترین مقر این نوع کوسه ها است اما متأسفانه حالا کوسه های کمی باقی مانده است.

  • همه ما مقصر هستیم

شادکامی تأکید کرد: خلیج فارس متعلق به همه جهانست و همه ما مقصر هستیم، از کارشناس گرفته تا صیادان و حتی جامعه محلی. این که بگوییم بوشهر یا هرمزگان درست نیست. وقتی که جهان به این قضیه نگاه می نماید می گویند در ایران این جنایت رخ داده است نه در هرمزگان و یا بوشهر یا جای دیگر...

کارشناس صید و بهره برداری شیلات استان بوشهر اظهار کرد: متأسفانه دیگر کوسه ای در خلیج فارس نمی بینید و نسل کوسه ها از بین رفته است. باوجوداینکه چندین سال است خریدوفروش آن ممنوع شده و دیگر آماری هم ارائه نمی گردد اما متأسفانه صید ترال همچنان وجود دارد و مدیریت و نظارت ضعیف باعث شده این اتفاقات تداوم داشته باشد.

به گفته این کارشناس ارزش اضافه نموده در صنعت، تهیه نخ های جراحی و بخیه، استفاده خوراکی از گوشت کم چرب کوسه به شکل فیله منجمد و کنسروی و باله ها در تهیه سوپ (چین) و کاربردهای دیگر پوست کوسه در ساخت کیف و کفش و کبد و جگر آن در صنایع دارویی و صنعتی ازجمله دلایل صید کوسه ها سرچکشی توسط صیادان است.

  • ممنوعیت صید کوسه ها و اعمال جریمه های سنگین

وی با تأکید بر ضرورت حفاظت از گونه های در معرض خطر اظهار کرد: برای تعادل بخشیدن به زنجیره زیستی و حفظ اکوسیستم دریایی باید نظارت بیشتری انجام گردد تا شاید بتوان از صید بی رویه کوسه ها و انقراض نسل آن جلوگیری کرد.

شادکامی توضیح داد: در طول چند دهه اخیر فشار بر ذخیره دریایی به حدی رسیده که هشدارهای جهانی توسط مراجع ذیصلاح اعلام شده است. با توجه به خطر انقراض نسل کوسه ماهیان، فائو (سازمان بین المللی خواربار و کشاورزی ملل متحد) صید این گونه از آبزیان را ممنوع اعلام نموده و جریمه های سنگینی نیز برای آن در نظر گرفته است.

  • با ناقوس خطر زیستی روبرو هستیم

کارشناس صید و بهره برداری شیلات بوشهر یادآور شد: متأسفانه صید و کشتار کوسه های سرچکشی نیز در سواحل جنوبی و استان های حاشیه خلیج فارس روی می دهد. البته این احتمال وجود دارد که این گونه آبزی همراه با صید ضمنی صیادان تورپیچ گردد ولی در این شرایط صیاد وظیفه دارد کوسه های به دام افتاده را آزادنموده و از انتقال آن ها به ساحل بپرهیزد.

او می گوید: با توجه به برداشت غیرمجاز و بی رویه از منابع دریایی در حال کاهش و انقراض نسل گونه های زیستی با ناقوس خطر زیستی روبرو هستیم به ویژه در چند دهه اخیر که با تغییرات اقلیمی، توسعه ساحل به دریا و کوشش برای نشان دادن آمارها برای اخذ امتیاز مدیریت صید؛ توجه به برداشت بیش ازحد ذخایر دریایی پایداری ذخیره را به اغماء کشانده است.

  • شوک آنی زیست محیطی و انقراض گونه های دریایی

برداشت بی رویه و انجام صید غیرمجاز می تواند موجب شوک آنی زیست محیطی و انقراض گونه های دریایی و بسیار مسائل و آسیب های جبران ناپذیری گردد.

همه می دانند که آسیب به محیط زیست خشکی و دریا جبران ناپذیر است و متخلفان این حوزه باید بر اساس قانون مجازات شوند. کوسه به جز انسان دشمن دیگری در طبیعت ندارد و شکار این آبزی توسط انسان ها باعث شده جمعیت کوسه های سرچکشی در اقیانوس آن قدر کم گردد که بیم نابودی و ناپدید شدن این گونه می رود.

شکار، حمل، نگهداری و تجارت و فروش گوشت و باله انواع کوسه ماهیان بدون داشتن مجوز قانونی ممنوع اعلام شده و بر اساس مصوبه شماره 380 شورای عالی حفاظت محیط زیست (29 دی 1393) و به استناد بند ج ماده 3 قانون شکار و صید، جریمه صید غیرمجاز انواع کوسه ماهیان 300 میلیون ریال مشخص شده است.

سازمان شیلات به عنوان متولی نظارت بر صید و صیادی وظیفه دارد این کار را با دقت بیشتری انجام دهد اما متأسفانه نظارت های شیلات بر فعالیت صیادان بسیار محدود است. محیط زیست و طبیعت ما همیشه از همه سو آماج ضربه و آسیب بوده است. متأسفانه بعضی مدیران و کارشناسان این حوزه فاقد دانش و علم محیط زیستی هستند و تنها به دید مالی به این قضیه نگاه می گردد، اما آیا می توان اقتصاد را با محیط زیست معامله کرد؟ آن هم درزمانی که مرگ جهان را درنوردیده و همه چیز روبه زوال است...

  • کذیب شایعه صید کوسه سرچکشی در آب های هرمزگان

سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان شایعه صید کوسه سرچکشی در آب های هرمزگان را تکذیب کرد. دریایی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: چند روز پیش یک کوسه سر چکشی در تور صیادی از قشم افتاده بود که این صیاد اقدام به رهاسازی گونه کوسه سرچکشی که از گونه در معرض انقراض است و تعداد آنها در دریاها به شدت کاهش یافته، کرد.

سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان گفت: محبی معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران در این لوح مراتب تقدیر و تشکر خود را از این اقدام سازنده صیاد قشمی با نام احمد حسن زاده جی جیان در عرصه حفاظت و بهبود ذخایر آبزیان کشور اعلام نمود و اضافه نمود: امید است تا با تشویق و ترویج این اقدام پسندیده در میان بهره برداران موجب حفظ گونه های در معرض خطر در آب های خلیج فارس باشیم.

دریایی همچنین ضمن تکذیب انتشار تصاویر صید کوشه سرچکشی در فضای مجازی گفت: طی یک سال اخیر هیچ گونه صید کوسه سرچکشی در آب های استان مشاهده نشده و این نوع صید غیرقانونی است.

در چند روز گذشته تصاویری از صید کوسه سرچکشی در فضای مجازی منتشر شده که حساسیت های اجتماعی و فعالان محیط زیست را در پی داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان هم در رابطه با این تصاویر گفت: تصاویری که از صید کوسه های سرچکشی در فضای مجازی منتشر شده قدیمی و مربوط به سال 2018 میلادی است.

حبیب مسیحی تازیانی اضافه نمود: ممنوعیت صید کوسه سرچکشی به وسیله تعاونی های صیادی و نمایندگان محیط زیست در شهرستان ها به تمام صیادان اعلام شده و ظرف یک سال گذشته هیچ گزارشی از صید این نوع کوسه در استان نرسیده است. او گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست با هماهنگی پلیس فتا در حال پیگیری این موضوع است.

همچنین معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران طی لوحی از صیاد قشمی ناجی کوسه در خطر انقراض سرچکشی تقدیر کرد. زیستگاه کوسه سرچکشی از این نوع کوسه در مناطق ساحلی مرکز و شرق هرمزگان است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1212

به "جنجال لاشه ها ، از کشتار بیرحمانه کوسه ها در خلیج فارس تا لاشه عجیب در خرم ناز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال لاشه ها ، از کشتار بیرحمانه کوسه ها در خلیج فارس تا لاشه عجیب در خرم ناز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید