در صورت برطرف تحریم های تسلیحاتی باید کاهش تعهدات نیز ادامه یابد

به گزارش بارازعلی، سیدمحمدمرندی،عضوهیات علمی دانشکده مطالعات دنیا بااشاره به اظهارات رئیس جمهورمبنی برماندن ایران دربرجام تا سال آینده گفت:به اعتقاد من اساسا به صلاح نیست که از سوی مقامات رسمی و مسئولان عالی رتبه کشور به صراحت گفته گردد ایران دربرجام می ماند یانمی ماند.

در صورت برطرف تحریم های تسلیحاتی باید کاهش تعهدات نیز ادامه یابد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، سیدمحمد مرندی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات دنیا دانشگاه تهران با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر ماندن ایران در برجام تا سال آینده گفت: به اعتقاد من اساسا به صلاح نیست که از سوی مقامات رسمی و مسئولان عالی رتبه کشور به صراحت گفته گردد ایران در برجام می ماند یا نمی ماند.

وی تصریح بر هریک از این دو وجه را نادرست قلمداد کرد و ادامه داد: ما باید همیشه برای طرف مقابل ابهام ایجاد کنیم تا آنها همچنان در حالت حدس و گمان و نگرانی باقی بمانند و هر وقت لازم شد اقدامی صورت گیرد، آن اقدام انجام گردد.

مرندی ادامه داد: با این حال با توجه به آنکه ما اعلام کردیم درصورت عدم پایبندی اروپا در یک فرآیند تدریجی از تعهدات خود می کاهیم، باید حتما فرایند کاهش تعهدات به همان شکلی که تاکنون وجود داشته ادامه یابد.

این کارشناس مسائل بین الملل درخصوص شائبه وجود تناقض میان اعلام ادامه حضور در برجام تا سال آینده و ادامه گام های کاهش تعهدات برجامی و لوث شدن گام های احتمالی بعدی در نگاه طرف مقابل به دلیل خاطرجمعی شکل گرفته، گفت: فرایند کاهش تعهدات حتما باید ادامه پیدا کند چون طرف قابل به برجام پایبند نیست. اما فرض می کنیم این کاهش تعهدات به این نقطه ختم گردد که ما به هیچ یک از تعهدات مان در برجام پایبند نمانده باشیم. در چنین شرایطی ما عملا از برجام خارج شده ایم اما رسما خارج نشده ایم.

وی این شرایط را یک سناریو محتمل دانست و اضافه کرد: اگر اروپایی ها به تعهدات خود عمل نمایند سیاست های ما نیز تغییر خواهد نمود. لکن صفرشدن عمل به تعهدات الزما به این معنی نیست که ما رسما از برجام خارج شده ایم.

مرندی در پاسخ به این سوال که مگر تعهدات قبلی اروپا در حوزه تحریم های غیرتسلیحاتی صورت گرفته است که ما به انجام تعهدات بعدی آنها خوشبین باشیم، گفت: به هر حال اگر برجام ادامه یابد در آینده کشورهایی که مایل خواهند بود با ایران همکاری تسلیحاتی داشته باشند با دغدغه کمتری می توانند این تمایل را عملیاتی نمایند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: اینکه آیا چنین اتفاقی می افتد یا خیر را باید در عمل شاهد بود. طبیعتا شرایط ما عادی نیست و در آینده نیز این گونه نخواهد بود که به راحتی هر کاری که بخواهیم انجام دهیم؛ اما در هر صورت این بهانه از نظر حقوقی - در حوزه تسلیحاتی - از دسترس آمریکا و اروپا خارج خواهد شد.

وی با بیان آنکه برجام در دولت اوباما به درستی اجرا نشد و در دولت ترامپ هم به طور کامل زیر پا گذاشته شد، اضافه کرد: توافق هسته ای نه توافق خارق العاده خوبی بود و نه یک فاجعه، بلکه توافقی بود با قوت ها و ضعف های خودش که امروز فایده مالی برای ما ندارد و تنها فایده آن سیاسی است که به واسطه خروج آمریکا و عدم عمل اروپا به تعهداتش، آمریکا را در افکارعمومی بین المللی و محافل سیاسی دنیا، منزوی ساخته است.

مرندی یادآور شد: امکان دارد از لحاظ نظامی برجام در سال آینده آورده هایی برای ما به دنبال داشته باشد. البته این میزان به هیچ عنوان برای ما کفایت نمی کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: ما چه فایده نظامی از برجام ببریم و چه نبریم کماکان باید فرایند کاهش تعهدات خود را ادامه دهیم و این الزاما به معنی خروج رسمی از برجام نیست.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها به طور طبیعی کوشش خواهند کرد برطرف تحریم های تسلیحاتی در عمل اتفاق نیفتد، اما فارغ از این کوشش ها باید گفت موضوع تسلیحات نسبت به تحریم نفت و بانک مرکزی بخش کوچکی از برجام بود. برطرف تحریم ها خوب است و ظرفیت های دفاعی جدیدی را به وجود خواهد آورد، اما این موضوع کفایت نمی کند چون بیشتر ظرفیت های برجام، ظرفیت های مالی و عادی سازی مالی بود.مرندی در پایان توضیح داد: ما امروز در حوزه دفاعی به جایی رسیده ایم که آمریکایی ها جرأت حمله به ایران را نداشته باشند و دولتمردان این کشور امروز به طور کامل به این درک رسیده اند که امکان حمله به ایران وجود ندارند. کمااینکه در ماه های گذشته نیز چنین بوده و واکنش مقامات آمریکایی به پاسخ های نظامی ایران و متحدانش بیانگر همین موضوع است.

منبع : فرهیختگان

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 750

به "در صورت برطرف تحریم های تسلیحاتی باید کاهش تعهدات نیز ادامه یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در صورت برطرف تحریم های تسلیحاتی باید کاهش تعهدات نیز ادامه یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید