شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در سال 2019 &ndash هدایت که باید بخوانید

به گزارش بارازعلی، همانطور که می دانید اکثر دانشگاه های کانادا جزو دانشگاه های برتر جهان بوده و دارای بودجه دولتی هستند، این بدین معنی است که در عین ارائه خدمات آموزشی عالی و با کیفیت و پایین بودن هزینه های تحصیلی به نسبت بعضی از کشورها، تحت شرایط خاصی، امکان ارائه بورسیه تحصیلی کانادا را به بعضی از دانشجویان دارند.

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در سال 2019 &ndash هدایت که باید بخوانید

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

اگر چه متاسفانه، عمدتا بخش زیادی از بورسیه تحصیلی کانادا به دانشجویان کانادایی اختصاص می یابد و یاری هزینه های تحصیلی قابل ارائه برای دانشجویان خارجی در این کشور در مقایسه با کشورهای انگلیس، آمریکا و استرالیا محدودتر است؛ از این رو دانشجویان بین المللی دارای منابع محدودی برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا و تحصیل در کانادا هستند و اغلب سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) از دانشجویان بین المللی توقع داشتن تمکن مالی و پوشش هزینه های زندگی و تحصیل را بدون استفاده از یاری های تحصیلی دانشگاه دارد.

علیرغم اینکه تعداد دانشجویان بین المللی ایرانی دانشگاه های کانادایی هر ساله در حال افزایش است، اما با این حال گاهی اوقات بعضی از این دانشجویان با چالش هایی نظیر هزینه های تحصیلی و شهریه بالا روبرو می شوند، به همین منظور قصد داریم تا در این نوشتار به شرح اطلاعات مفیدی در رابطه با بورسیه تحصیلی کانادا، انواع و شرایط دریافت آن در مقاطع مختلف تحصیلی، مدارک مورد احتیاج و مواردی از این قبیل بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

تعاریف و نکات مهم بورسیه و اسکالرشیپ تحصیلی کانادا

براساس اطلاعات وب سایت رسمی دولت کانادا ،کشور کانادا به شرکت در مطالعات بین المللی و مشارکت های پژوهشی برای ساختن درک مشترکی بین مردم دنیا، گسترش شهروندان و رهبران آینده ملل مختلف دنیا همت گمارده است. از این رو سازمان امور دنیای کانادا (Global Affairs Canada) ، مسئول رسیدگی به همکاری ها و مشارکت های کشور کانادا در عمده برنامه های بین المللی بورسیه تحصیلی کانادا شده است. بدین ترتیب می توان اینطور گفت که سازمان GAC مسئول ارائه و پشتیبانی امور بین المللی بورسیه تحصیلی کاناداست، همچنین بعضی از دولت های خارجی که بورسیه های تحصیلی کانادا را در کشورشان پشتیبانی می نمایند، این عمل را متقابلا انجام می دهند.

به طور کلی چند نوع یاری مالی برای ادامه تحصیل در کانادا وجود دارد که شامل بورسیه تحصیلی کانادا (scholarships and bursaries)، جوایز تحصیلی (awards)، یاری های مالی (grants)، یاری هزینه تحصیلی (fellowships) و وام (loans) می شود.

انواع بورسیه تحصیلی کانادا از چند طریق: دولت کشور کانادا، بعضی از دانشگاه های معتبر کانادایی و دیگر سازمان های خصوصی به دانشجویان کانادایی و بین المللی ارائه می شود. در ادامه هریک از این موارد آنالیز خواهد شد.

تفاوت Scholarships و Bursaries چیست؟

اسکالرشیپ و بورسیه تحصیلی کانادا به عنوان یاری تحصیلی مالی دانشجویان بین المللی برای پوشش هزینه های تحصیلی شان در دانشگاه های کانادا محسوب می شوند. هیچکدام احتیاج به بازپرداخت ندارند و بعضی مواقع بنا به صلاحدید دانشگاه و رزومه دانشجو کل هزینه های تحصیل و گاهی اوقات تنها قسمتی از هزینه های تحصیلی فرد را پوشش می دهند. البته وجه تمایزی بین بورسیه تحصیلی کانادا (Bursaries) و (Scholarships) وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

بورسیه تحصیلی (Bursaries) به دانشجویانی با احتیاج مالی داده می شود، به همین خاطر معمولا یک فرم درخواست مورد احتیاج است و ممکن است اطلاعات و فرم درخواستی شما جهت شناسایی وضعیت مالی تان مورد آنالیز دقیق قرار بگیرد.

Scholarships که نوع دیگری از بورسیه تحصیلی کانادا است که براساس داشتن صلاحیت و فزونی علمی، پیشرفت تحصیلی چشمگیر فردی، مهارت های ورزشی، تجربه داوطلبانه و مشارکت های فوق برنامه و یکسری تحقیقات خاص، به دانشجویان و خصوصا فارغ التحصیلان ارائه می شود.

اکثر اسکالرشیپ ها، خصوصا جوایز با مقادیر زیاد، احتیاج به درخواست رسمی و ارسال مدارک و پرونده دارند اما بعضی از آنها همانند بورسیه تحصیلی کانادا Entrance Scholarships به طور اتوماتیک به دانشجویان واجد شرایط اختصاص می یابند.

بورسیه Entrance Scholarships چیست؟

این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا منبع خوبی برای دانشجویانی با مدارج علمی بالا و قوی است. با در نظر دریافت این موضوع که تامین مالی هزینه های تحصیل، دغدغه اصلی فرد متقاضی است، جستجوی آکادمی مورد علاقه و مناسب شرایط شما کار ارزشمندی خواهد بود. گفتنی است که برای بعضی از این یاری های تحصیلی ضرب العجل سالانه معین شده، به همین خاطر فرد میبایست در اسرع وقت و البته اوایل سال، برای درخواست بورسیه تحصیلی کانادا و یا دریافت پذیرش از برنامه تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود اقدام کند.

بعضی از دانشگاه های دولتی کانادا نظیر دانشگاه کارلتون، منیتوبا و آلبرتا به منظور کاهش و یا جبران هزینه های اضافی شهریه دانشجویان بین المللی بورسیه تحصیلی کانادا از نوع entrance scholarship را ارائه می دهند. این نوع از یاری های تحصیلی عموما براساس معیارهای واجد شرایط بودن ، دانشجوی تمام وقت بودن، حداقل میانگین معدل GPA بوده و به صورت اتوماتیک به فرد تعلق می گیرد.

وام دانشجویی کانادا چیست؟

در صورتی که دریافت یاری های تحصیلی متداول نظیر بورسیه تحصیلی کانادا و اسکالرشیپ برای دانشجوی بین المللی مقدور نباشد، فرد می تواند به گزینه دیگری به نام وام دانشجویی رجوع کند که دارای نرخ بهره و سررسید بازپرداخت مشابهی برای دانشجویان کانادایی و بین المللی است.

بخاطر اینکه اکثر بورسیه های تحصیلی کانادا و فاندهای استانی محدود به شهروندان کانادایی و افراد دارای اقامت دائم این کشور است، دانشجویان بین المللی دانشگاه های کانادا ملزم به دریافت وام و قرض دریافت از یک موسسه اعتباری خصوصی و یا بانک خواهند بود.

چنانچه به عنوان یک دانشجوی بین المللی واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا نباشید و بخواهید از گزینه وام دانشجویی بهره ببرید، می توانید به وسیله وب سایت دولت کانادا از برنامه ها و طرح های مختلف وام های دانشجویی آگاه گشت. گفتنی است که این گزینه در درجه اول برای شهروندان کانادایی و سپس برای مهاجران قانونی در دسترس است.

انواع بورسیه تحصیلی در کانادا

اکنون که با تعاریف اولیه فاند تحصیلی کانادا آشنا شدید، قصد داریم به شرح انواع بورسیه تحصیلی کانادا (دولتی، غیر دولتی و دانشگاهی) بپردازیم، اما پیش از پرداختن به این موضوع باید این نکته را خاطر نشان کنیم که امکان دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی بسیار سخت و نادر بوده و در اکثر مواقع آن دسته از دانشجویان بین المللی که از مقطع کالج در کانادا مشغول به تحصیل هستند، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی خواهند داشت.

1- بورسیه های دولتی کانادا

1- یاری هزینه تحصیلی فوق دکترا (Banting Postdoctoral fellowships) : بورسیه و یاری هزینه تحصیلی دولتی کانادا که مختص به دانشجویان بین المللی و ممتاز مقطع فوق دکترای رشته های علوم طبیعی، اجتماعی و یا تحقیقات سلامت است (دریافت اطلاعات بیشتر). هدف از اهدای بورسیه فوق دکترا دستیابی به موارد زیر است:

  • جذب و حفظ استعدادهای برتر کانادایی و بین المللی فوق دکترا
  • گسترش پتانسیل هدایت و رهبری ایشان
  • قرار دادن آنها در جهت پیروزیت به عنوان سردمداران تحقیقات آینده

به طور سالانه 70 بورسیه تحصیلی کانادا Banting به متقاضیان واجد شرایط در سراسر دنیا تعلق می گیرد و در مجموع 140 بورسیه تحصیلی در این گروه به طور همزمان فعال است. بورسیه تحصیلی فوق دکترای Banting با ارزش سالیانه 70.000 دلار (شامل مالیات) دارای برنامه زمان بندی و ضرب العجل بوده و برای مدت زمان دو سال (بدون امکان تجدید) طراحی شده است.

2- بورسیه مقطع فوق لیسانس (Canada Graduate Scholarships-Masters Program): یکی دیگر از یاری هزینه تحصیلی برای دانشجویان کانادایی مقطع فوق لیسانس و یا دکترا (CGS-M) دانشگاه های کانادا است.

این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا توسط سه ارائه دهنده فدرال: موسسه تحقیقاتی بهداشت کانادا (CIHR)، شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا (NSERC) و شورای تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی کانادا (SSHRC) مدیریت می شود.

این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا با ارزش 17500 دلار برای 12 ماه اعتبار دارد و غیر قابل تمدید است، البته گفتنی است که یکی از شرایط اولیه درخواست بورسیه CGS M داشتن شهروندی کانادا و یا اقامت دائم این کشور است. (اطلاعات بیشتر)

3- بورسیه جوایز تحقیقاتی (IDRC Research Awards): بورسیه تحصیلی دولتی کانادا که مختص دانشجویان بین المللی کشورهای در حال توسعه جنوب شرقی آسیا (کشورهای عضو ASEAN)، چین، هند و هنگ کنگ در مقاطع تحقیقاتی فوق لیسانس و دکترا و در حال تحصیل در یک دانشگاه کانادایی معتبر است و متاسفانه شامل دانشجویان ایرانی نمی شود.

4- بورسیه فوق لیسانس NSERC : یکی دیگر از انواع مختلف یاری های تحصیلی دولتی کانادا در قالب scholarships، grants و awards برای دانشجویان ممتاز تحصیل در مقطع فوق لیسانس و رشته های علوم طبیعی و یا مهندسی در یکی از دانشگاه های معتبر کانادا است که از طرف سازمان NSERC تامین مالی می شود.

5- بورسیه تحصیلی سازمان ایالات آمریکا OAS : این نوع از بورسیه تحصیلی دولتی کانادا برای دانشجویان فارغ التحصیل عضو کشورهای OAS است که شامل کشورهای آمریکای لاتین و جزایر کارائیب می شود.

6- بورسیه Vanier Graduate Scholarships : این نوع از بورسیه دولتی کانادا مختص دانشجویان بین المللی مقطع دکتراست که به وسیله ویزای تحصیلی کانادا به تحصیل در یکی از دانشگاه های شرکت نماینده در این طرح مشغول هستند. هدف از ارائه بورسیه تحصیلی Vanier CGS تبدیل کردن کانادا به مرکز عالی تحقیقات و آموزش است، بورسیه ونیر با نشان دادن مهارت های رهبری و استانداردهای بالای دستاوردهای علمی در رشته های علوم اجتماعی و انسانی، علوم طبیعی، سلامت و مهندسی در صدد جذب و نگه داشت دانشجویان دکترای ممتاز از سراسر دنیا است. هر ساله قریب به 166 بورسیه تحصیلی کانادا Vanier CGS با ارزش سالانه 50.000 دلار و برای مدت اعتبار 3 سال (غیر قابل تمدید) به دانشجویان واجد شرایط بین المللی دکترا اهدا می شود و در حال حاضر در مجموع 500 بورسیه تحصیلی از این نوع فعال است.

مهترین نکات مهم دریافت این نوع از بورسیه تحصیلی به قرار زیر است:

  • دانشجوی متقاضی این بورس تحصیلی میبایست نخست در یکی از برنامه های تخصصی مقطع دکتری دانشگاه های کانادا ثبت نام کند.
  • داشتن معرفی نامه از موسسه آموزشی و دانشگاه کانادایی متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی کانادا
  • داشتن نمرات عالی مقاطع کارشناسی و ارشد و حدنصاب بالای معدل
  • داشتن توانایی تحقیقات پیشرفته و تخصصی و پتانسیل رهبری پروژه

باید خاطر نشان کنیم که دریافت پذیرش دانشگاه معتبر کانادایی، استفاده از خدمات بورسیه تحصیلی کانادا و ادامه تحصیل در این کشور مستلزم رعایت نکات بی شمار و نسبتا دشواری است که می توان با استفاده از خدمات ارزیابی تحصیلی و دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب بورسیه تحصیلی کانادا گروه شرکت های خبرنگاران از تمامی جوانب آن باخبر شد و با اطمینان در این جهت گام برداشت.

3- بورسیه های غیر دولتی کانادا

1- صندوق مالی زیست محیطی Anne Vallee : این نوع از بورسیه تحصیلی مختص دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکترای تحقیقات جانوری در یکی از دانشگاه های معتبر استان کبک و یا بریتیش کلمبیا است. بورسیه تحصیلی AVEF با تمرکز و پشتیبانی از تحقیقات میدانی محیط زیست جانوری با گرایش صدمات و فعالیت های انسانی نظیر جنگلداری، صنعت، کشاورزی و ماهیگیری، دو فاند تحصیلی با ارزش سالانه 1500 دلار را به دانشجویان واجد شرایط اهدا می نماید.

2- یاری هزینه و بورسیه تحصیلیTrudeau: بنیاد Trudeau به دانشجویان واجد شرایط مقطع دکترا دانشگاه های منتخب کانادا انواع بورسیه تحصیلی کانادا، یاری هزینه تحصیلی و مشاوره را ارائه می دهد. بورسیه تحصیلی Trudeau سه ساله بوده و در هر سال مبلغ 40 هزار دلار برای پوشش هزینه های شهریه، زندگی پرداخت می شود و 20 هزار دلار نیز به طور سالانه برای خرجی سفر و تحقیقات در نظر گرفته شده است. (برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید)

4- بورسیه های دانشگاهی کانادا

اغلب دانشگاه های معتبر کشور کانادا به دانشجویان فارغ التحصیل واجد شرایط خود یاری هزینه تحصیلی اعطا می نمایند. عموما دانشجویان بین المللی برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا تحت یکی از عناوین زیر به یکی از دانشگاه های معتبر کانادا که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد درخواست می دهند:

1- بورسیه های ورودی کشور مبدا (Domestic Entrance Scholarships) : این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا یکساله بوده و به دانشجویان تازه فارغ التحصیل شده و بومی کانادا (شهروندان کانادایی، مهاجران دارای اقامت دائم) اهدا می شود. دانشجویان متقاضی این بورسیه تحصیلی میبایست دارای معدل میانگین GPA 10.5 یا بالاتر و ثبت نام تمام وقت در دانشگاه مورد نظر باشند. ارزش این بورسیه برای دانشجویان جدید فوق لیسانس 2000 دلار و برای دانشجویان جدید دکترا 3000 دلار خواهد بود.

2- یاری هزینه تدریس Teaching Assistantships TA : اساتید معمولا از اعضای این بخش که از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا هستند برای وظایف مختلفی نظیر اداره کردن آزمایشگاه ها و گروه های تحصیلی، یاری به آماده سازی سخنرانی، نشانه گذاری تکالیف و آزمون ها ، کلاسهای برطرف اشکال، یاری به برگزاری امتحانات، تصحیح اوراق و مواردی از این قبیل استفاده می نمایند.

وظایف کاری دستیار استاد (TA) در صورتی که دانشجو در محدوده های مختلف تحصیلی نظیر معدل تحصیلی و مهارت های زبان انگلیسی قدرتمند ظاهر شود، ممکن است در خارج از محوطه دانشگاه انجام گیرد و در این شرایط اغلب اساتید دانشگاه ها دامنه وسیعی از دوره ها و فرصت های آموزشی TA را در دفاتر مختلف و به همراه حقوق در اختیار فرد قرار می دهند. ارزش این نوع از یاری هزینه چیزی بیش از 10.000 دلار در سال است و احتیاجمند میانگین معدل GPA 10 یا بالاتر و مهارت عالی زبان انگلیسی است.

3- یاری هزینه تحقیقاتی و پژوهشی Research Assistantships RA: افراد واجد شرایط RA معمولا توسط اعضای دانشکده (سوپروایزر) و اساتید استخدام شده و به همکاری در پروژه تحقیقاتی که با تحقیقات فردی اش ارتباط مستقیم دارد، خواهد پرداخت. دانشجوی مذکور در خلال گذراندن واحدهای درسی، بخشی از زمان خود را صرف تحقیق در موضوعات مورد توجه استاد می نماید. این تحقیقات با یاری و همراهی استاد راهنما هدایت می شود و در نهایت به ارائه مقاله و سرانجام نامه دانشجو و پژوهشی عالی می انجامد.

حقوق دانشجویان RA به وسیله بودجه قراردهای خارجی اعضای دانشکده و یا یاری های مالی تحقیقاتی پرداخت خواهد شد. دانشجویان واجد شرایط دریافت این یاری هزینه میبایست توان انجام انواع تحقیقات رده بالای دنیای و ارائه مقالات براساس موضوعات مورد نظر استاد خود را داشته باشد. وظایف نیروی RA شامل کار درون دانشگاه (On-campus) برای یاری در به انجام رسیدن تحقیقات و اموری نظیر آنالیز علمی وقایع روزانه و ژورنال ها، انجام آزمایشات، ثبت داده ها، برگزاری مصاحبه ها و مواردی از این قبیل می شود.

گفتنی است که یاری هزینه های تحصیلی و وظایف دانشگاهی TA و RA به عنوان کار و تجربه حرفه ای داوطلبانه در نظر گرفته می شوند و علاوه بر ایجاد رزومه تحصیلی فوق العاده برای دانشجو، مزیتی ویژه برای فرد مورد نظر محسوب می شود.

4- بورسیه تحصیلی شایستگی تحصیلی Merit Scholarships: این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا براساس نمرات درسی مقطع تحصیلی قبلی دانشجو اهدا می شود و تنها برای دانشجویان ممتاز در دسترس است. مقدار ارزش این نوع از بورسیه تحصیلی از 1000 تا 12.000 دلار متغیر است و پیشنهاد و تصمیم گیری در خصوص آن توسط دپارتمان تحصیلی مربوطه و در خلال ر سال انجام می پذیرد.

5- جوایز یاری مالی Donor-Funded Awards:

این نوع از جوایز مالی با ارزشی تا سقف 20.000 دلار براساس احتیاج مالی، محدوده های تحقیقاتی خاص و فزونی تحصیلی فردی توسط دانشگاه به دانشجوی مربوطه اهدا می شود.

گروه شرکت های خبرنگاران با سالها تجربه پیروز در امور پیکاپ، اخذ انواع ویزای کانادا از جمله ویزای تحصیلی و بورسیه تحصیلی کانادا آماده ارائه مشاوره تخصصی و ارزیابی تحصیلی رایگان به متقاضیان ادامه تحصیل در کشور کانادا است.

لیست دانشگاه های معتبر ارائه نماینده بورسیه تحصیلی کانادا

  • دانشگاه کارلتون: این بورسیه تحصیلی کانادا برای همه دانشجویان بین المللی واجد شرایط دانشگاه Carletonدر دسترس است و به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ممتاز به صورت اتوماتیک تعلق می گیرد.
  • دانشگاه کنکوردیا : انواع مختلفی از بورسیه تحصیلی کانادا برای دانشجویان بین المللی مقطع کارشناسی دانشگاه Concordia مونترال در دسترس است.
  • دال هوزی : در تمامی مقاطع تحصیلی قابل ارائه در دانشگاه Dalhousie هر ساله تا سقف 5 میلیون دلار بودجه برای بورسیه تحصیلی دانشجویان بومی و خارجی واجد شرایط این دانشگاه واقع در Halifax در نظر گرفته می شود.
  • دانشگاه فرلی دیکنسون : انواع بورسیه های تحصیلی در تمامی مقاطع تحصیلی به دانشجویان بین المللی واجد شرایط این دانشگاه واقع در ونکوور کانادا ارائه می شود؛ عموما ارزیابی و سنجش دانشگاه Fairleigh Dickinson براساس شایستگی علمی، تحصیلی و نمرات آزمون دانشجو خواهد بود.
  • بورسیه تحصیلی کانادا برای دانشجویان دانشگاهHEC Montréal : انواع بورسیه های تحصیلی دانشجویان بین المللی دارای احتیاج مالی و شایستگی های مختلف در دانشگاه HEC مونترال در دسترس است.
  • کالج هامبر : دامنه وسیعی از بورسیه های تحصیلی کانادایی برای مقطع کارشناسی در کالج Humber تورنتو با مبالغ 1000 تا 5000 دلار به دانشجویان واجد شرایط ارائه می شود.
  • دانشگاه مک گیل : انواع بورسیه های تحصیلی در مقاطع ارشد و فوق دکترا نظیر بورسیه ورودی Entrance Scholarship و شایستگی تحصیلی PBEEE استان کبک برای دانشجویان بین المللی واجد شرایط با مبالغ متغیر 3000 تا 35.000 دلار موجود است.
  • دانشگاه کوئین : بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی تحصیل در دانشگاه Queen کینگستون انتاریو که بعضی از آنها منحصرا برای شهروندان هندی، پاکستانی و آمریکایی است.
  • دانشگاه Quest : یاری هزینه های تحصیلی از مبلغ 2000 دلار تا پوشش کامل شهریه، برای تمام دانشجویان بین المللی واجد شرایط دانشگاه کوئست در دسترس است.
  • بورسیه تحصیلی کانادا International Leader of Tomorrow Award دانشگاه UBC : برای تحصیل دانشجویان دارای مهارت رهبری و دستاوردهای استثنایی علمی می توانند در مقطع لیسانس از بورسیه های شایستگی تحصیلی (Merit-based) دانشگاه بریتیش کلمبیا واقع در ونکوور کانادا استفاده نمایند.
  • دانشگاه UBC : یک پایگاه داده قابل جستجو برای بورسیه های تحصیلی مقاطع ارشد و دکترای دانشگاه بریتیش کلمبیا که شامل یاری هزینه تحصیلی چهار ساله دکترا و پشتیبانی اولیه فارغ التحصیلان می شود.
  • دانشگاه آلبرتا : دامنه وسیعی از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان خارجی واجد شرایط دانشگاه Alberta در مقاطع کارشناسی و ارشد ارائه می شود. این دانشگاه هرساله مبلغ باورنکردنی 28 میلیون دلار کانادا را برای ارائه بورسیه و پشتیبانی مالی و جذب دانشجویان ممتاز مقاطع مختلف اختصاص می دهد.
  • دانشگاه کلگری : مجموعه ای از بورسیه ها و اسکالرشیپ های تحصیلی که از 500 تا 000 دلار متغیر است به دانشجویان بین المللی تحصیل در دانشگاه Calgary تعلق میگیرد.
  • دانشگاه منیتوبا : انواع مختلف بورسیه های تحصیلی نظیر UMGF ، جوایز دپارتمان های تحصیلی، RA و TA و موارد بسیار دیگر که به دانشجویان واجد شرایط بین المللی تحصیل در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا دانشگاه Manitoba تعلق می گیرد. میزان اعتبار قابل اختصاص برای مقطع ارشد 14.000 و برای دکترای تخصصی 18.000 دلار برای یک دوره یکساله است؛ دانشجویان ممتاز (به استثنای رشته های پزشکی و مدیریت اجرایی) می توانند برای 24 ماه اول دوره کارشناسی ارشد و 48 ماه اول دوره دکتری از شرایط بورسیه تحصیلی کانادا استفاده نمایند.
  • دانشگاه ساسکاچوان : بورسیه های تحصیلی Merit-based و Entrance Scholarships با ارزش 3000 تا 10.000 دلار سالانه که براساس شایستگی و توانایی علمی دانشجوی بین المللی مقطع کارشناسی به وی تعلق می گیرد.
  • دانشگاه تورنتو انتاریو: بورس های تحصیلی متنوع این دانشگاه به دانشجویان داخلی و بین المللی واجد شرایط برای تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا تعلق میگیرد.
  • یاری هزینه های تحصیلی دانشگاه واترلو : انواع بورسیه تحصیلی کانادایی که به دانشجویان واجد شرایط مقطع ارشد و دکترای رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه Waterloo تعلق می گیرد.
  • دانشگاه سیمون فریز : دامنه متنوعی از اسکالرشیپ ها و بورسیه های تحصیلی که به دانشجویان واجد شرایط بومی و خارجی دانشگاه Simon Fraser تعلق می گیرد.
  • دانشگاه Western : انواع مختلفی از بورسیه های پذیرش تحصیلی که به بعضی از دانشجویان ممتاز بین المللی دانشگاه وسترن انتاریو تعلق خواهد گرفت.
  • دانشگاه York : شامل بورسیه های تحصیلی قابل ارائه به دانشجویان منتخب مقطع کارشناسی تحصیل در دانشگاه یورک تورنتو می شود که بنابر میانگین معدل و نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی فرد از مبلغ سالانه 500 تا 14.000 دلار متغیر است.

فرآیند و نحوه اعطای بورسیه در کانادا

فرآیند و نحوه اعطای بورسیه تحصیلی کانادا بنابر نوع یاری هزینه تحصیلی (دولتی، غیر دولتی و دانشگاهی) و شرایط تحصیلی و کلی دانشجوی متقاضی دریافت آن کاملا متغیر است، برای مثال بعضی از بورسیه های تحصیلی کانادا احتیاجمند داشتن مقاله های معتبر با منابع قابل استناد هستند اما بعضی دیگر عملکرد و نمرات پیشین دانشجو، معدل کل، دستاوردهای فوق برنامه و یا مهارت های خلاقانه فردی متقاضی و مواردی دیگر را در اولویت قرار می دهند.

علاوه بر این مورد باید خاطر نشان کنیم که بورسیه های تحصیلی کانادا در اغلب اوقات بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجوی بین المللی را شامل می شوند و تنها در شرایط خاص دانشجوی متقاضی از نوع فول فاند خواهند بود، از این رو دانشجویان ایرانی میبایست برای دریافت پذیرش دانشگاهی و بورسیه تحصیلی کانادا، توان اثبات تمکن مالی پوشش هزینه های اولیه تحصیل خود در دانشگاه های دولتی کانادا را داشته باشد.

دانشجویان بین المللی متقاضی اخذ بورس تحصیلی کانادا میبایست ابتدا با توجه به مقطع تحصیلی مورد نظر خود، به آنالیز و شناسایی یاری هزینه های تحصیلی و دیگر امکانات مالی موجود در کانادا بپردازند و با استفاده از مکاتبه ایمیلی و یا اطلاعات درج شده در وب سایت رسمی دانشگاه های مختلف و معتبر کانادا از شرایط و الزامات یاری هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی اطلاع پیدا نمایند و در نهایت در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به پر کردن فرم درخواست بورسیه تحصیلی کانادا و ارسال مدارک به دانشگاه مورد نظر اقدام نمایند.

با توجه به کم بودن تعداد فرصت های بورسیه تحصیلی کانادا برای دانشجویان بین المللی و پیچیدگی و سختی های پیش روی دانشجو برای دریافت پذیرش تحصیل، آماده سازی مدارک و دریافت ویزای تحصیلی کانادا، رعایت دقیق مراحل دریافت پذیرش و بورسیه تحصیلی کانادا و اطلاع از شرایط آن مستلزم ارزیابی تحصیلی و استفاده از تجارب و مشاوره کارشناسان مجرب در این زمینه است.

کارشناسان اجرایی گروه شرکت های خبرنگاران با اطلاع از جدیدترین فاکتورهای مورد نظر سفارت کانادا و اطلاعات و مدارک مورد احتیاج دانشگاه های معتبر این کشور، آماده ارائه خدمات تخصصی اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا به متقاضیان محترم است.

ارزیابی تحصیلی با پر کردن فرم ارزیابی تحصیلی از خدمات ویژه خبرنگاران بهره مند شوید ثبت نام کنید

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری و فوق لیسانس

همانطور که پیش تر به این موضوع اشاره کردیم فرصت های بورسیه تحصیلی کانادا برای دانشجویان بین المللی خصوصا ایرانی بسیار محدود است و بالطبع با توجه به امتیازات ویژه تحصیل در دانشگاه های کانادا از جمله استانداردهای بالای آموزشی، امکان کار دانشجویی و دریافت ویزای همراه تحصیلی کانادا ، رقابت بر سر دریافت بورسیه تحصیلی این کشور بسیار زیاد است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکتری و فوق لیسانس براساس رشته تحصیلی، دانشگاه مورد نظر، گروه تحصیلی مربوطه، انواع یاری هزینه های موجود دانشگاه و شرایط متقاضی ادامه تحصیل در کانادا کاملا متغیر است. اما به طور کل شامل مراحلی می شود که در ادامه به آن می پردازیم:

  • دانشجو میبایست به هنگام ارسال مدارک و تقاضای پذیرش، به طور هم زمان درخواست خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا اعلام کند. سپس دانشگاه مورد نظر پس از آنالیز پرونده تحصیلی دانشجو و ارزیابی مواردی نظیر ریز نمرات تحصیلی مقاطع تحصیلی، معدل، سطح زبان، رزومه تحصیلی، مقالات تحقیقی و موارد دیگر، امکان ارائه پذیرش تحصیلی و اختصاص یاری هزینه تحصیلی را با ذکر جزئیاتی نظیر مقدار مبلغ بورسیه، مدت زمان پشتیبانی و موارد این چنینی را به وسیله ایمیل به اطلاع فرد می رساند.
  • در صورتی که دانشجو بخواهد به وسیله بورسیه تحصیلی کانادا نوع تحقیق محور(RA) و یا آموزش محور (TA) به ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و یا دکترا در کشور کانادا بپردازد، احتیاجمند برقراری ارتباطی پویا با یک استاد راهنما (Supervisor) در دانشگاه مورد نظر است.
  • چنانچه دانشجو بتواند به وسیله مکاتبات استاد هدایت هم راستا با مقالات علمی و پروژه های تحقیقاتی و رشته تحصیلی اش پیدا کند و نظر وی را در خصوص توانایی و صلاحیت علمی کافی برای دریافت فرصت تحصیلی مورد نظر جلب کند، درخواست پذیرش و دریافت بورسیه تحصیلی اش مورد تایید دانشگاه قرار خواهد گرفت.
  • دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی دانشگاه های کانادا همچنین می توانند در صورت دریافت پذیرش تحصیلی، تحصیلات خود را به صورت عادی آغاز نموده و پس از ترم دوم نسبت به دریافت بورسیه داخلی دانشگاه (تحقیقاتی) و یا خارج از دانشگاه (دولتی و خصوصی) اقدام نمایند.

نکته: پیش از اقدام برای آماده سازی مدارک و اخذ پذیرش دانشگاه کانادا، اطلاعات کاملی در خصوص رشته های قابل ارائه دانشگاه، بورسیه های تحصیلی در دسترس، اساتید و موضوعات تحقیقاتی مورد علاقه شان کسب کنید و با استفاده از راه های ارتباطی مختلف و صرف وقت، ارتباط موثری با استاد مورد نظر در دانشگاه کانادا ایجاد نموده و نظر ایشان را به رزومه تحصیلی،پروپوزال، معدل و پژوهش ها و مقالات علمی خود جلب نمایید. تنها در صورت رعایت چنین مواردی می توانید شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا افزایش دهید.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا

به طور کل درخواست اولیه پذیرش و بورسیه تحصیلی کانادا احتیاجمند مدارکی است که در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

    فرم درخواست کامل شده بورسیه تحصیلی کانادا
    کپی صفحات اصلی پاسپورت و کارت ملی (با اعتبار حداقل شش ماهه)
    رزومه تحصیلی CV و کپی ترجمه شده و برابر اصل مدارک تحصیلی و سوابق تحصیلی: (حتی اگر تجربه عملی به هنگام درخواست بورسیه تحصیلی کانادا ندارید، می توانید تجارب علمی و تحصیلی، علایق و سرگرمی، دستاوردها و مهارت های اجتماعی خود را در رزومه بیان کنید.

به خاطر داشته باشید که به مهارت های زبان و مدارک مربوطه، مهارت های کامپیوتری، کارهای داوطلبانه و یا حتی هر رویداد کوتاهی که گذرانده اید اشاره کنید خصوصا اگر ارتباطی با رشته تحصیلی تان دارد.

    اثبات مهارت آکادمیک زبان انگلیسی - مدرک آیلتی، تافل با حداقل نمره 5
    انگیزش نامه قوی، مختصر و مفید در حدود 400 یا 600 کلمه که بتواند به خوبی شرح دهد چرا برای مقطع و بورسیه تحصیلی کانادا درخواست داده اید - چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب نموده اید - چگونه این رشته به مطالعات آینده و اهداف کاری شما مرتبط است - و همچنین مهارت ها و توانایی های علمی، عملی و فنی و نوع ارتباطشان با گرایش تحصیلی تان را شرح دهد.
    1 یا 2 توصیه نامه (دانشجویان مقطع ارشد و دکترا برای دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کاندا ملزم به ارائه توصیه نامه یا همان((LETTER OF RECOMMENDATION هستند. برگه تاییدی مهم از کارشناس و استاد مربوطه مبنی بر اینکه چرا شما برای ادامه تحصیل و دریافت بورسیه تحصیلی کانادا فردی مناسب و موجه هستید و به شرح مختصری از مهارت های شاخص، ظرفیت فکری و دیگر موارد فرد از دید خود بپردازد.
    نمرات بالای آزمون های بین المللی SAT، ACT، GRE ، GPA فاکتور مهم و تاثیرگذاری برای انتخاب شما به عنوان فرد مستحق دریافت بورسیه تحصیلی کانادا خواهد داشت.
    آماده سازی پروپوزال تحقیقاتی خصوصا برای مقطع دکترا: پروپوزال و مقاله تحقیقاتی مرتبط با بورسیه تحصیلی مورد درخواست همچون انگیزش نامه شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا بالا می برد و همچنین موجب می شود تا بخش admission office دانشگاه کانادایی از موضوعات مورد نظر شما باخبر شده و با دریافت نظر مساعدشان، اساتید مرتبط با رشته و موضوع شما را برایتان معین کند.
    نمونه کار و یا همان portfolio: این عنوان شامل کارهای هنری و یا پروژههای تکمیل شده دانشجویان رشته های هنر، طراحی و رشته های مرتبط می شود؛ در صورتی که بورسیه تحصیلی مورد درخواست شما برای رشته ای مثل هنر باشد نمونه کار و پروژه از لحاظ ارزش حکم نمره معدل و یا همان GPA را دارد.
    مدارک مالی و ریز حساب والدین به عنوان پشتیبان مالی به همراه اطلاعات مالیاتی
    گواهی پزشکی معتبر سنجش سلامت متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی کانادا
    تمامی مدارک و یا کپی آنها میبایست دارای مهر و تایید وزارت دادگستری و امور خارجه باشد و توسط دالترجمه رسمی به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد، سپس با در نظر دریافت ضرب العجل معین شده دریافت پذیرش و بورسیه تحصیلی کانادا به دانشگاه مورد نظر ارسال شود.

در کنار موارد ذکر شده و جزئیات ریز و درشت و بالطبع مهم آماده سازی مدارک مورد احتیاج دریافت پذیرش و بورسیه تحصیلی کانادا نباید این موضوع را از یاد برد که این تنها بخشی از ماجراست و متقاعد سازی آفیسر پرونده و پیروزیت در دریافت ویزای تحصیلی از سفارت کانادا خوان بعدی خواهد بود!

مهمترین دلایل عدم پیروزیت در دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

مسائل مالی فراگیر در دنیا و همچنین تفاوت ارتباطات دیپلماتیک کشورها کمابیش در کاهش اختصاص بورسیه تحصیلی کانادا به دانشجویان بین المللی تاثیر گذاشته است. اما به راستی به غیر از این مورد چه دلایلی موجب عدم پیروزیت در اخذ پذیرش و بورسیه تحصیلی کانادا است؟ در این بخش با مهم ترین دلایل ریجکت درخواست پذیرش و بورسیه تحصیلی کانادا آشنا خواهید شد:

  • سن دانشجو: گپ یا فاصله تحصیلی در مقاطع کارشناسی و ارشد مسئله ای حائز اهمیت برای بخش پذیرش دانشگاه کانادا خواهد بود و در صورت وجود فاصله طولانی از زمان دریافت آخرین مدرک تحصیلی تا درخواست ادامه تحصیل، پذیرش و بورسیه تحصیلی کانادا، به دلیل نبود دلیل قانع نماینده و خارج شدن فرد از امادگی علمی و تحصیلی، رد پذیرش و درخواست بورسیه وی قریب الوقوع خواهد بود.

    اما برای مقطع دکترا این موضوع چندان تاثیرگذار نیست، البته بهتر است گپ تحصیلی فرد با سوابق کاری، پژوهشی مرتبط با رشته تحصیلی متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکترا پر شده باشد.

  • نمره زبان انگلیسی: همیشه نمرات ازمون های بین المللی و معتبر زمان ارتباطی تنگانگ با قبول پذیرش دانشگاه و بورسیه تحصیلی کانادا داشته است؛ به طور کل در مقاطع مختلف تحصیلی در کانادا نمرات بالای 100 و 7 مدارک ایلتس و تافل مورد احتیاج است.
  • معدل: حقیقت غیر قابل امتناع و فاکتور مهم و اصلی دریافت بورسیه تحصیلی کانادا بدون شک معدل بالا و ممتاز دانشجو در مقاطع پیشین است که برای دانشگاه های معتبر کانادا حداقل نمره 17 مدنظر خواهد بود که در صورت پایین بودن معدل و نمرات، رد پذیرش و درخواست بورسیه اتفاق می افتد.
  • مدرک تحصیلی: عموما دانشگاه های کانادا سهمیه های محدود بورسیه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی ممتاز مقاطع ارشد و دکترا اختصاص می دهند و سهمیه بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی اکثرا مختص دانشجویان بومی این کشور است ؛ از این رو در صورتی که بخواهید به وسیله بورسیه تحصیلی کانادا به تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور بپردازید، شانسی نخواهید داشت و درخواست شما رد خواهد شد.
  • مدارک تکمیلی : رزومه تحصیلی و انگیزش نامه با نگارش قوی و دقیق و پرهیز از گزافه گویی، توصیه نامه مناسب و بدون اغراق از اساتید معتبر و مرتبط با رشته تحصیلی فرد جزو مواردی هستند که در پیروزیت پذیرش و بورسیه تحصیلی متقاضی تاثیر بسزایی داشته و رعایت نکردن شان وجب عدم پیروزیت درخواست می شود.
  • مدارک مالی: با در نظر دریافت این موضوع که حتی دانشگاه های دولتی کانادا نیز در مقاطع مختلف تحصیلی دارای شهریه تقریبی سالانه 10000 دلار هستند، نبود تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا و وابستگی کامل فرد به مبلغ بورسیه تحصیلی و یا کار دانشجویی از عوامل تاثیرگذار در رد درخواست پذیرش و بورسیه تحصیلی کانادا خواهد بود.

گفتنی است که تنها در مواقع نادری فرد متقاضی واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی Full Fund می شود و در دیگر موارد، بورسیه تحقیقاتی و تحصیلی فرد تنها بخشی از هزینه های سالانه وی را پوشش خواهد داد.

سوالات متداول در رابطه با بورسیه تحصیلی کانادا

آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در مقاطع ارشد و دکترا وجود دارد؟

بله. اما باید خاطر نشان کنیم که دریافت بورسیه تحصیلی کانادا مستلزم واجد شرایط بودن، صبر و دقت فراوان است. عموما دوره های اصطلاحا by Course شامل بورسیه نمی شوند و دوره های by Research به طور معمول شامل انواع بورسیه تحصیلی در مقاطع ارشد و دکترا می گردند.

آیا امکان دریافت بورس در مقطع لیسانس / کارشناسی وجود دارد؟

خیر. بورسیه تحصیلی کانادا در قطع کارشناسی در اغلب اوقات مختص شهروندان کانادایی و دانشجویان بومی این کشور است.

منبع: نیلگام
انتشار: 3 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 310

به "شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در سال 2019 &ndash هدایت که باید بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در سال 2019 &ndash هدایت که باید بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید