فیلم مستند؛ سنگر اصلی برای ضبط مبارزه با ویروس ناخوانده، مستندسازی در روزهای شیوع کرونا هم تعطیل نمی گردد

به گزارش بارازعلی، مستندسازان در ژانرهای مختلف به ویژه ژانرهای اجتماعی و علمی هر یک از زاویه نگاه خود می توانند حضور اقشار مختلف مردم و شیوه مبارزه با این بیماری را به تصویر بکشند.

فیلم مستند؛ سنگر اصلی برای ضبط مبارزه با ویروس ناخوانده، مستندسازی در روزهای شیوع کرونا هم تعطیل نمی گردد

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، با وجود توقف اغلب فراوریات سینمایی و تلویزیونی، به نظر می رسد که کار ضبط و فراوری فیلم های مستند همچنان با قوت ادامه دارد.

پیش از این هم در گزارشی به این موضوع پرداختیم که خانه نشینی و دوری از مراکز درگیر با این بحران، دستور و وظیفه همگانی است اما در هر اتفاقی حضور بعضی الزامی است. همچنان که امروز کادر درمانی در پیشانی این واقعه ایستاده اند ولی ورود مستندسازان حرفه ای با همه خطراتش یک الزام و تعهد هنری است تا این همه حادثه و کوشش ها به قاب دوربین برده گردد .

لذا در این روزهای خاص حضور مستندسازان در عرصه های مختلف مبارزه با کرونا می تواند شروعگر موج جدید ساخت فیلم های مستند گردد.

کرونا فعلا به تئاتر و سینما احتیاج ندارد/ آقایان مستند را دریابید!

در یکی دوماه اخیر هم اخبار بسیار خوبی هم از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و هم از جانب نهادهایی مثل خانه مستند انقلاب اسلامی و شبکه مستند سیما و حتی مستندسازانی که در گوشه و کنار کشور به صورت مستقل و گمنام فعالیت می نمایند در این زمینه شنیده شده است.

از جمله این آثار، می توان به فیلم مستند تولد اشاره نمود که به کارگردانی محمد حسنی در بیمارستان فیروزگر تهران در حال فراوری است.

این فیلم درباره پرستاری است که در ماه هشتم بارداری بوده و باید به مرخصی زایمان برود، اما به دلیل نبود نیروی جایگرین، به کار خود در آزمایشگاه خون بیمارستان فیروزگر تهران ادامه می دهد. در این میان مدیر آزمایشگاه در کوشش است تا فرد دیگری را مهیای کار کند...

همچنین جابر مطهری زاده مستندی را با موضوع شیوع ویروس کرونا در شهر سبزوار در دست فراوری دارد.

او برای این که عوامل کمتری وارد فضای پرخطر بیمارستان شوند بشوند فیلمبرداری مستند ناخوانده در شهر را به صورت فیلمسازی تک نفره انجام داده است.

وی در باره اثر خود می گوید: در این فیلم مشاهده گر ما افرادی را دنبال می کنیم که همه با یک لباس متحدالشکل و ماسک به صورت، طوری که چهره و حتی جنسیت آنها معین نیست، برای یک هدف واحد که شکست این ویروس کشنده هست، جانفشانی می نمایند. در این روزها که فیلمبرداری این مستند را شروع نموده ام، سه چهار پزشک و پرستار که در بخش بیماران کرونایی مشغول خدمت رسانی بوده اند، خودشان و حتی خانواده شان به این ویروس مبتلا شده اند و درواقع پزشک و پرستار و بیمار در یک نقطه به هم رسیده اند.

فیلم های مستند را می توان سنگری فعال در جبهه مقابله با شیوع ویروس کرونا دانست؛ سنگری که بیش از هر چیز احتیاجمند خلاقیت مستندسازان و کار جهادی در این حوزه است

میثم شاه بابایی هم مدتی است که در روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور، فیلمی را با عنوان می نویسم نامت را در شهر تهران کلید زده است. این فیلمی مستند- تجربی است که با نگاهی متفاوت به بحران کرونا، مواجهه ای براى روزهاى پرامید پیش رو را به تصویر می کشد.

او می گوید: می نویسم نامت را نام موقت فیلمى است که از نخستین ساعات سال 1399 در منزل شخصى خودم کلید زدم. تم فیلم سفر است، اما به درون و خویشتن خویش. در این فیلم کوشش می کنم در کنکاش با خود باشم؛ با شرایط اجبارى و استثنایى روزهاى کرونا. در فیلم من تا به اینجاى کار، اشیاء و طبیعت بیجان بیشترین کارکرد را داشتند و کوشش کردم خودم را با شرایط و هرآنچه تا به اینجا اتفاق افتاده، تطبیق بدهم تا این شرایط از چشم دوربین من خارج نگردد.

مستند گلشهر به تهیه نمایندگی هاشم مسعودی و مجتبی احسانی با موضوع کرونا در مشهد ساخته شده است.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند که توسط آمده است: با شیوع ویروس کرونا در ایران، گروهی از مهاجرین افغانستانی در منطقه گلشهر مشهد اقدام به فعالیت های سلامت محور از قبیل فراوری ماسک، غربالگری مردم و غیره می نمایند. این مستند روایتی است از مبارزه رزمنده فاطمیون سیداسدالله سعادتی با ویروس کرونا ... .

اما مرکز روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هم در اطلاعیه ای از حمایت خود از هنرمندان و مسندسازانی گفته است که در پیا شیوع ویروس کووید 19 در ایران،در نقاط مختلف کشور اقدام به ضبط و ثبت وقایع این بحران نموده و در صحنه نبرد با کرونا حضور داشته اند.

حمایت این مرکز از مستندهایی که با موضوع کرونا در دست تهیه است، با ارسال طرح پژوهشی مبتنی بر ساختار فیلم، شیوه روایت، عناصر دراماتیک و همینطور ارائه دمو سه دقیقه ای از اثر فراوری شده تا آن موقع و نظر مثبت شورا میسر خواهد بود؛ کارگروهی در این مرکز تشکیل شده و این افراد در فضای مجازی، در تماس دائم با هم بوده تا ضمن اطلاع از فرایند فراوری این آثار در گستره ملی، نسبت به آنالیز طرح های جدید، بازبینی تریلرهای ارائه شده و پاسخگویی به مستندسازان ، با اولویت زمانی و بدون بوروکراسی های معمول اقدام نمایند.

این شرایط درخصوص اهالی سینمای انیمیشن نیز با سفارش فراوری انیمیشن های کوتاه با موضوع کرونا به تهیه نمایندگان و فعالان این حوزه توسط معاونت انیمیشن مرکز گسترش شروع شده است و سایر انیماتورها هم می توانند نسبت به ارائه طرح خود به این مجموعه اقدام نمایند.

مستندسازان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نسبت به ثبت طرح خود اقدام نموده و به وسیله همین وب سایت پیگیر آن باشند.

به این ترتیب می توان سینمای مستند را سنگری فعال در جبهه مقابله با شیوع ویروس کرونا دانست؛ سنگری که بیش از هر چیز احتیاجمند خلاقیت مستندسازان و کار جهادی در این حوزه است.

مستندسازان در ژانرهای اجتماعی، علمی و خانوادگی هر یک از زاویه نگاه خود می توانند حضور اقشار مختلف مردم و شیوه مبارزه با این بیماری را به تصویر بکشند. فرایندی که هم به ضبط این اتفاقات در گشتره تاریخ یاری می نماید و هم می تواند منبع و مرجعی برای رویدادهای مشابه احتمالی در آینده باشد.

4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1170

به "فیلم مستند؛ سنگر اصلی برای ضبط مبارزه با ویروس ناخوانده، مستندسازی در روزهای شیوع کرونا هم تعطیل نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم مستند؛ سنگر اصلی برای ضبط مبارزه با ویروس ناخوانده، مستندسازی در روزهای شیوع کرونا هم تعطیل نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید