فیلم ، نحوه کوک کردن ساعت تاریخی میدان مارکار یزد ، ماجرای ساخت ساعت در نقطه مرکزی ایران توسط یک زرتشتی هندی

به گزارش بارازعلی، نحوه کوک کردن ساعت تاریخی مارکار یزد را ببینید. این ساعت یکی از آثار تاریخی شهر جهانی یزد به ثبت ملی رسیده است.

فیلم ، نحوه کوک کردن ساعت تاریخی میدان مارکار یزد ، ماجرای ساخت ساعت در نقطه مرکزی ایران توسط یک زرتشتی هندی

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

خبرنگاران: ساعت معروف مارکار در واقع ساعت فردوسی نام دارد. برج ساعتی در شهر یزد که بعضی مدعی هستند که در نقطه مرکزی ایران واقع شده است. این ساعت سال 1315 به یاد فردوسی ساخته شده و با اشعاری از شاعری محلی نیز تزیین شده است.

سال 1313 شهرداری شهر یزد تصمیم به ساخت بنایی به رسم یاد بود از ابوالقاسم فردوسی گرفت. در ابتدا این بنا در میدان پهلوی شهر یزد تأسیس شد. اما پس از مدت کوتاهی با محل قرارگیری آن مخالفت شد و در پی آن تصمیم به تخریب آن گرفتند. خاتمه در سال 1315 مکان ساخت ساعت فردوسی معین شد و آن را در میدان مارکار شهر یزد بنا نهادند. در تاریخ 4 آبان 1321 ساخت ساعت فردوسی (مارکار) به سرانجام رسید.

ساعت مارکار را پشوتن جی دوسابایی مارکار از زرتشتی های هند ساخته و به همین علت به ساعت مارکار معروف است.

مجموعه میدان مارکار، دبیرستان مارکار و پرورشگاه مارکار با هزینه پشوتن جی دوسابایی مارکار که از زرتشتیان ساکن هند بود ساخته شده است و هنوز برای هزینه های جاری آن ها از محل وقف این شخص درگذشته استفاده می گردد.

ساعت مارکار هفته ای یکبار کوک می گردد. موتور این ساعت در بالای برج با گذشت حدود 83 سال همچنان سالم است و به منظور کوک کردن آن باید توسط راه پله های چوبی موجود در ساعت به بالای برج رفت. موتور ساعت ساخت شرکت انگلیسی ج. اسمیت و پسران است.

ساعت مارکار به عنوان یک اثر تاریخی از شهر یزد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ویدیویی از نحوه کوک کردن این ساعت را ببینید:

منبع: چمدان
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 527

به "فیلم ، نحوه کوک کردن ساعت تاریخی میدان مارکار یزد ، ماجرای ساخت ساعت در نقطه مرکزی ایران توسط یک زرتشتی هندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم ، نحوه کوک کردن ساعت تاریخی میدان مارکار یزد ، ماجرای ساخت ساعت در نقطه مرکزی ایران توسط یک زرتشتی هندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید