لیلاز: مسئله اصلی اقتصاد سوء مدیریت است نه تحریم ها

به گزارش بارازعلی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تائید کرد که تحریم ها مسئله اصلی اقتصاد کشور نیست و مسئله اصلی، سوءمدیریت است.

لیلاز: مسئله اصلی اقتصاد سوء مدیریت است نه تحریم ها

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، در حالی که دولت، آخرین سال خود را سپری می نماید، سعید لیلاز در روزنامه ایران نوشت: نقشه راه فصل هشتم دولت آقای روحانی باید چندین هدف را دنبال کند که دو بخش مهم آن کاهش نرخ تورم و افزایش هزینه های عمرانی از منابع دولت است. دو بخشی که با خود فراوری و و اشتغال و ثبات نسبی اقتصاد را به همراه خواهد داشت. تجربه سه سال گذشته به ویژه یک سال اخیر با رونق بازار سرمایه نشان داد که هرگاه دولت به مردم اعتماد کرد و کسری بودجه اش را به وسیله مردمی سازی و نه خصوصی سازی جبران کرد، به راحتی توانست بر مصائب و مسائل اقتصادی فائق گردد. با درک سیاست های بانک مرکزی برای مقابله با آثار و تبعات اقتصادی ویروس کرونا، بر این باورم که در این یک سال انتهای نیز دولت به این نوع نگاه و مردمی سازی اقتصاد احتیاج دارد و ماهانه می تواند به وسیله انتشار اوراق قرضه و فروش سهام شرکت های دولتی بین 7 هزار میلیارد تومان تا 10 هزار میلیارد تومان منابع اقتصادی مردمی به دست بیاورد.

وی در ادامه این یادداشت می نویسد: دولت در یک سال انتهای خود باید به چند هدف دست یابد. نخست آن که، نرخ تورم را به زیر 20 درصد برساند و تا یک سال آینده فرایند آن کاهشی باشد. نرخ تورم در تیر و مرداد اگرچه اندکی فرایند کاهشی را طی کرد، اما اعداد بسیار عظیم بودند و باید با کاهش رشد نقدینگی شرایط بهبود یابد. به همین دلیل، در وهله دوم احتیاج است که دولت فساد شبکه بانکی را مدیریت کند.

ما وقتی از برقراری ثبات اقتصادی با یک برنامه کوتاه مدت یک ساله صحبت می کنیم، نمی توانیم تنها به مواردی مثل بهبود فضای کسب و کار (که اتفاقا تمرکز روی آن نیز ضرورت دارد) بپردازیم. اما به وسیله افزایش هزینه های عمرانی و کاهش هزینه های جاری می توان به بخش قابل توجهی از یک برنامه سازنده یک ساله دست یافت. هم کسری بودجه را کاهش داد و هم اشتغال ایجاد کرد. در کنار این دو سیاست، باید برای تقویت قدرت خرید کارگران و بازنشستگان و همین طور توان اقتصادی کشاورزان به وسیله افزایش قیمت خرید تضمینی کاری انجام داد تا دولت با فضای بسیار آرامی وارد دوران بازنشستگی گردد و این دوران اندک به جامانده را هم با خاطره خوشی به انتها برساند.

آمریکا تمام تمهیداتی که برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران می توانست بیندیشد، به کار بسته و همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره نموده ام، شرایط موجود نشان می دهد که تحریم ها مسئله اصلی نبوده و با وجود این شرایط سخت هنوز راه حل هایی وجود دارد که می توان از این شرایط سخت عبور کرد.

مسئله اقتصاد، سوءمدیریت بوده و شرایط کنونی گواه آن است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1421

به "لیلاز: مسئله اصلی اقتصاد سوء مدیریت است نه تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیلاز: مسئله اصلی اقتصاد سوء مدیریت است نه تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید