مدیریت بازار سیب زمینی به بخش خصوصی سپرده شد

به گزارش بارازعلی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می گوید که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، از این پس تمام آنچه به بازار سیب زمینی مربوط است را بخش خصوصی مدیریت خواهد نمود.

مدیریت بازار سیب زمینی به بخش خصوصی سپرده شد

به گزارش ایسنا، پس از برگزاری آخرین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور وزیر اقتصاد و وزیر جهاد کشاورزی انجام شد، در حوزه کشاورزی دولت اختیارات جدیدی به بخش خصوصی داده است.

حسین سلاح ورزی، قائم مقام دبیر شورای تبادل نظر و نایب رئیس اتاق ایران مسائل ناشی از تغییر عوارض صادراتی سیب زمینی از 12 به 70 درصد را یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست عنوان نمود و گفت: در این باره به مجموعه اقدامات اجرا شده از سوی دبیرخانه شورای تبادل نظر اشاره و پیشنهاد هایی مطرح شد. در چارچوب همین پیشنهادها، ساداتی نژاد، وزیر کشاورزی از واگذاری مدیریت بازار سیب زمینی به انجمن ملی اطلاع داد.

بر اساس اظهارات او با این واگذاری، مدیریت کل بازار از فراوری، تامین و حتی در صورت احتیاج، واردات این محصول باید با برنامه ریزی و مدیریت انجمن ملی سیب زمینی صورت بگیرد، البته چنانچه در این فرآیند اختلال یا مسئله ای پیش بیاید، وزارت کشاورزی ورود نموده و تنها با مشخص عوارض، بازار را کنترل می نماید.

مسائل ناشی از دریافت نیم درصد عوارض صادرات آب مجازی از محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و پیگیری اصلاح این بند در لایحه بودجه 1402 موضوع دیگری بود که بر اساس اظهارات سلاح ورزی در این نشست مطرح شد. او درباره نتیجه آنالیز و تصمیم اعضای شورا در این رابطه به تشکیل کمیته ای تخصصی با حضور نماینده اتاق ایران اطلاع داد و گفت: در بودجه 1402 مقدار عوارض را بین نیم تا سه درصد مشخص کردند؛ اما مقرر شده وزارت کشاورزی درباره لیست محصولات آب بر، متولی و شاخص های آب بر بودن محصولات نیز تصمیم گیری کند که با تصویب اعضای شورای تبادل نظر و استقبال وزیر کشاورزی مقرر شد این تصمیم گیری در قالب یک کمیته تخصصی صورت گیرد و در آن به الگوی کشت نیز توجه ویژه ای گردد.

بر اساس اعلام اتاق ایران، نایب رئیس این اتاق، تدوین و تصویب آیین نامه اجرایی قانون بخش تعاون را از دیگر مصوبات این نشست شورای تبادل نظر دانست و توضیح داد: قانون بخش تعاون در سال 1393 اصلاح شد؛ اما تا به امروز، آیین نامه اجرایی آن به علت بعضی اختلافات بین دو وزارت خانه، تهیه نشده است. در این جلسه با توافق وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد، در اسرع وقت و با حضور نماینده اتاق تعاون آیین نامه اجرایی، نهایی و تصویب گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 اسفند 1401 بروزرسانی: 9 اسفند 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2439

به "مدیریت بازار سیب زمینی به بخش خصوصی سپرده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت بازار سیب زمینی به بخش خصوصی سپرده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید