معجزه عسل در درمان سرفه بچه ها

به گزارش بارازعلی، اغلب والدین برای درمان سرفه بچه ها از دارو استفاده می نمایند در حالی که عسل برای سرفه فوق العاده است، البته چگونگی استفاده از عسل برای درمان سرفه بسیار مهم می باشد.

معجزه عسل در درمان سرفه بچه ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، قبل از هر چیز باید این مسئله را روشن کرد که آیا می توان سرفه را با عسل درمان کرد ؟ نوشیدن چای و یا آب لیموی داغ مخلوط شده با عسل یک راه موثر برای نرم کردن گلو است اما عسل به تنهایی هم می تواند یک مکمل قوی برای بهبود سرفه باشد.

در یک مطالعه صورت گرفته ، محققان به این نتیجه رسیده اند که بچه ها دو سال به بالا با سابقه عفونت های تنفسی که 2 قاشق چای خوری عسل را در هنگام خواب مصرف می نمایند ، کم تر به سرفه های شبانگاهی مبتلا می شوند و خواب آن ها نیز کیفیت بهتری پیدا می نماید.

در حقیقت عسل به اندازه داروهای ضد سرفه مثل دکسترومتورفان موثر بوده است که البته دوز آن باید توسط پزشک تجویز گردد و از آن جایی که عسل یک ماده کم هزینه و در دسترس است ، می توانید آن را امتحان کنید.

به دلیل ریسک ابتلا به بوتولیسم در نوزادان که بسیار نادر است و یک نوع مسمومیت غذایی می باشد ، بهتر است که به بچه ها زیر یک سال عسل ندهید. همچنین به خاطر داشته باشید که سرفه کردن بد نیست ، بلکه می تواند جریان هوای موجود در ریه ها را تمیز کند. پس اگر کودک شما سالم است ، هرگز دلیلی وجود ندارد که سرفه او را سرکوب کنید.

چرا عسل برای درمان سرفه پیشنهاد می گردد ؟

در این مورد سه مطالعه به صورت کنترلی و رندوم بین سه گروه صورت گرفته است.

دو گروه از آنان هیچ نشانی از درمان را بروز نداده اند اما یک گروه با ویژگی های بدنی خود نشان داد که عسل می تواند یک درمان مکملی عالی باشد. مصرف عسل همراه با قطره بینی ، قرقره آب نمک و بخور آب می تواند سرفه را به خوبی درمان کند.

همچنین بچه های که در این مطالعه عسل مصرف نموده بودند ، تعداد سرفه های کم تر با شدت پایین تری در مقایسه با آن هایی داشتن که هیچ عسلی نخورده بودند. مطالعات در خصوص تفاوت کیفیت خواب بچه ها و حتی نوجوانان چیزی نشان نداده است. کیفیت خواب در خصوص این بچه ها بین پایین تا متوسط طبقه بندی شده است.

مطالعات نشان می دهد که عسل می تواند برای از بین بردن علائم سرفه نیز استفاده گردد ، مگر در نوزادانی که یک سال به پایین هستند. این مطالعات همچنین خاطر نشان می نمایند که عسل یک نوع قند است و می تواند عامل خرایخرابیب و پوسیدگی دندان نیز باشد.

چگونه از عسل برای درمان سرفه استفاده کنیم ؟

در حالی که داروهای زیادی برای درمان سرفه وجود دارد اما می توان از عسل نیز استفاده کرد. حال برای تاثیر بیشتر می توانید عسل را با آب گرم و لیمو مخلوط کنید.

برای تهیه این مخلوط آب نصف یک لیمو را بگیرید و آن را در یک فنجان آب جوش بریزید و سپس یک الی دو قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را زمانی که گرم است ، به کودکتان (به جز بچه ها زیر یک سال) بدهید.

سایر نکات درباره استفاده از عسل برای درمان سرفه

همانطور که گفتیم نباید عسل را به بچه ها زیر یک سال بدهید زیرا باعث بروز بوتولیسم خواهد شد.

در چنین شرایطی برای از بین بردن علامت های سرماخوردگی در بچه ها مثل تب ، سرفه های شدید، وزوز گوش و ... بهتر است که راهکارهای دیگری را در پیش بگیرید.

در این موارد استفاده از قطره های آب نمک ، اسپری بینی ، دستگاه بخور درون اتاق خواب به شما یاری می نماید تا راحت تر بیماری فرزندتان را پشت سر بگذارید. وجود دستگاه بخور هوای مرطوب را برای تنفس بهتر ایجاد می نماید.

متخصصان عقیده دارند که اگر مایل به استفاده از عسل هستید ، نوع عسلی را پیدا کنید که برای شما کارسازتر است. عسل می تواند در دو روز اول سرماخوردگی بسیار عالی عمل کند و از دارو نیز قدرتمند تر باشد.

مطالعات نشان می دهد که عسل از داروهای مخصوص آسم در باز کردن جریان هوا در ریه ها بهتر عمل می نماید و می تواند در عرض سه روز نشانه های سرفه را کاهش دهد.

همچنین از دیفن هیدرامین که یک داروی آنتی هیستامین است، بهتر عمل می نماید.

مطالعات نشان می دهد که مصرف عسل هیچ اثر جانبی ندارد اما ممکن است با بعضی از دارو ها تداخل داشته باشد و عوارضی را ایجاد کند که این اثرات جانبی مواردی از جمله اسهال ، قرمزی، بی خوابی، سخت به خواب رفتن را شامل می شوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1600

به "معجزه عسل در درمان سرفه بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معجزه عسل در درمان سرفه بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید