مقایسه شیر بز با شیر گاو ؛ خواص شیر بز

به گزارش بارازعلی، احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که شیر بز با شیر گاو چه تفاوت هایی می تواند داشته باشد؟ کدام یک از آن ها مفیدتر هستند و به بدن ما یاری بیشتری خواهد نمود. در ادامه این مطلب مقایسه شیر بز با شیر گاو را در اختیار شما قرار داده ایم تا از این طریق به جواب سوال هایتان برسید.

مقایسه شیر بز با شیر گاو ؛ خواص شیر بز

مقایسه شیر بز با شیر گاو

شیر بز چه مزایایی دارد؟

هنگامی که شما به چگونگی عملکرد دستگاه گوارش نگاه می کنید، می توانید ببینید که چطور یک مشکل روده ای می تواند به راحتی بروز پیدا کند. خوشبختانه، شیر بز به راحتی به وسیله بدن قابل هضم است و این یک گزینه عالی برای کسانی است که با مسائل دستگاه گوارش روبرو هستند. شیر بز برای کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند مناسب تر است و سبب التهاب دستگاه گوارش نمی گردد. بعلاوه شیر بز یک گزینه عالی برای بچه هایی است که از شیر مادر تغذیه نموده اند، زیرا این شیر حاوی آلرژن های کمتری نسبت به شیر گاو است.

شیر بز چه معایبی دارد؟

از آنجایی که شیر بز در کشور ما کمتر از شیر گاو است، می تواند به اندازه قابل توجهی نسبت به شیر گاو گرانتر باشد. دستیابی به شیر بز خام، در نقاطی غیر از دامداری ها و فروشگاه های مواد غذایی سلامت، سخت است. طعم و بوی شیر بز ممکن است برای همه، به خصوص کسانی که از شیر گاو استفاده می نمایند، مطلوب نباشد.

شیر گاو چه مزایایی دارد؟

شیر گاو معمولی مقرون به صرفه است و می توانید آن را همه جا پیدا کنید. برای افرادی که نمی توانند مصرف شیر گاو را کنار بگذارند توصیه می کنیم به جای شیر پاستوریزه از شیر خام استفاده نمایند. مزایای شیر خام شامل یاری به سلامت پوست، ایجاد آلرژی کمتر و کاهش وزن است.

شیر گاو چه معایبی دارد؟

دسترسی به شیر گاو A2 در بسیاری از منطقه ها سخت است و معمولا دارای برچسب قیمت برای اثبات آن است. فارغ از این که شیر A1 یا A2 است یا نه، هضم شیر گاو برای بدن بسیار مشکل است و ساعت ها طول می کشد، در حالی که هضم شیر بز 30 دقیقه زمان می برد. برای کسانی که به شیر گاو آلرژی دارند (که این یک گروه بزرگ است)، این نوع شیر گزینه مناسبی نیست.

اگر شما مسائل مربوط به دستگاه گوارش و یا سندرم روده تحریک پذیر داشته باشید، ممکن است بخواهید به هر حال از شیر گاو دور شوید. اگر می خواهید بدانید که چنین مسئله ای دارید یا نه، تست نفخ نوشیدنی را انجام دهید تا متوجه شوید.

از مقایسه شیر بز با شیر گاو چه نتیجه ای می گیریم؟

در نهایت با مقایسه شیر بز با شیر گاو می توانیم متوجه شویم شیر بز فواید بیشتری داشته و انتخاب مناسب تری است. چرا که شیر بز به علت هضم و جذب راحت پروتئین های آن، چربی های کوچک تر، جذب بیشتر مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، مس و آهن در مقایسه با شیر گاو مفیدتر تلقی می گردد. بعلاوه برای اشخاصی که به شیر گاو آلرژی دارند، شیر بز با داشتن اجزایی با آلرژی زایی کمتر، جایگزین بهتری خواهد بود.

این شیر به وسیله کاهش چربی های خونی، اثرات آنتی اکسیدانی و دفع مواد زاید، پیشگیری از چاقی و دیابت نوع دو و جلوگیری از تشکیل لخته های خونی، غذایی مفید برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. بعلاوه به علت این که محتوای کلسترول آن پایین بوده و حاوی چربی هایی است که فراوری کلسترول را در بدن کاهش و ترشح و دفع آن را از بدن افزایش می دهند، راهکاری مفید برای کاهش کلسترول خون است.

خاصیت کاهندگی کلسترول شیر بز را به محتوای بالای آنتی اکسیدانی آن نسبت می دهند. محققان مشاهده کردند که شیر بز حاوی مواد مغذی بی شماری است که از نظر ارزش تغذیه ای می توان آن را با شیر مادر مقایسه کرد. بنابراین برای تغذیه نوزادان پس از گرفتن از شیر مادر بسیار مناسب است.

محصولات لبنی فراوری شده از شیر بز نیز بسیار برای بدن مفید هستند و مصرف آن ها برای تمامی سنین توصیه می گردد. برای مثال پنیر بز فواید بسیار زیادی داشته و طعمی نمکین و متفاوت از پنیرهایی که با شیر گاو تهیه می شوند دارد. پنیر سیامزگی یکی از انواع پنیرهایی است که می توانید با شیر بز تهیه کنید. پنیر سیامزگی بسیار محبوب است و با استفاده از آن می توانید غذاهای متنوع و خوشمزه ای مانند تارت سبزیجات یا سالاد عدس و سیامزگی تهیه و در کنار خانوادتان نوش جان کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 16 شهریور 1401 بروزرسانی: 16 شهریور 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2356

به "مقایسه شیر بز با شیر گاو ؛ خواص شیر بز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه شیر بز با شیر گاو ؛ خواص شیر بز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید