هفته بیست و دوم بارداری - احساس سرگیجه در دوران بارداری

به گزارش بارازعلی، هفته بیست و دوم بارداری با رویش موهاو ناخن جنین همراه است. با نکات بارداری هفته به هفته، هفته بیست و دوم بارداری و هفته های بارداری آشناشوید

هفته بیست و دوم بارداری - احساس سرگیجه در دوران بارداری

همزمان با رشد فرزند شما در هفته بیست و دوم بارداری و طی بارداری هفته به هفته زمان آن فرا رسیده است که در مورد عمل سزارین، لخته خون و چند مورد دیگر بیشتر بدانید.

بدن درحال تغییر شما

احساس سرگیجه می کنید؟ این یکی از عوارض معمول بارداری است و نشان می دهد که فشار خون شما پایین آمده است. خون در بدن شما نمی تواند همانند قبل سریع حرکت نماید و به همین دلیل ممکن است پس از بلند شذن ناگهانی از جایتان یا بعد از ایستادن طولانی مدت احساس سرگیجه نمایید. در این مرحله شما احتمالا از مزایای بارداری مثل کلفت تر شدن موها و ناخن های محکم تر لذت می برید اما احتمالا کم کم متوجه رویش مو های زائد نیز می شد. می توانید برای حذف این موها از روش های فیزیکی مثل وکس یا دستگاه اپیلاتور استفاده نمایید، اما کرم های موبر و یا سفید نماینده ها ممکن است حای مواد شیمیایی خطرناک باشند.

فرزند درحال رشد شما در هفته بیست و دوم بارداری

پوست شفاف فرزند آینده تان کم کم در حال مات شدن است. اگرچه همچنان در حالت چروکیده، قرمز و پوشیده از vernix باقی می ماند تا زمانی که چربی بیشتر زیر آن را بپوشاند. همچنین در این هفته فرزندتان احساس لامسه اش را (با استفاده از سلول های مغزی بالغ و سیستم عصبی تکامل یافته اش) به طور دقیق تنظیم می کند. فرزندتان احتمالا به بررسی و آزمون این حس خود پرداخته، صورتش و هر چیز دیگری را که بتواند لمس می کند. در این هفته ابروهای فرزندتان درحال شکل دریافت است، همچنین جوانه های مو بر روی پوست سرش شروع به رشد می نمایند البته این مساله برای افراد مختلف متفاوت است. ممکن است فرزندتان موهای ضخیم مشکی بر روی سرش داشته باشد یا با سری بی مو به دنیا بیاید.

بارداری هفته به هفته؛ نکات مربوط به هفته بیست و دوم بارداری

از اینکه همه چیز و همه کس فقط به شکم برآمده شما توجه می نمایند خسته شده اید؟ احساس می کنید زمانی که راجع به خودتان، یا مسائل مورد علاقه تان حرف می زدید گذشته است. حالا همه دوستانتان می خواهند فقط در مورد تاریخ به دنیا آمدن بچه، لوازم نگهداری از او و اسم های مناسب برایش حرف بزنند. اگر از این حرف زدن همیشگی راجع به بارداری خسته شده اید، سعی کنید برای مهمانی بعدی چند موضوع صحبت جذاب را از قبل انتخاب نمایید.

لیست کارهایی که در هفته بیست و دوم بارداری باید انجام دهید:

  • اکنون که از جنسیت بچه اطلاع پیدا نموده اید، نگاهی دوباره به اسم های مناسب برای فرزندتان بیاندازید.
  • با خودداری از روی هم انداختن پاها و نشست یا ایستادن طولانی مدت، از بروز رگ های واریسی جلوگیری نمایید.

بارداری هفته به هفته؛ نگاهی از داخل

هفته بیست و دوم بارداری (20 هفته پس از لقاح)

سایز جنین: طول، 20 سانتی متر فاصله تاج تا کفل؛ وزن، 345 گرم.

مرحله رشد جنین: ممکن است موهای جنین درحال رشد باشد همچنین ابروها در حال شکل دریافت اند. حواس چشایی و بویایی نوزاد نیز در حال رشد هستند.

آنچه مشاهده می کنید: در این تصویر به نظر می رسد نوزاد در حال خواب است (جنینی در درون رحم بازه هایی از زمان را به خواب و بخش های دیگر را به فعالیت اختصاص می دهد.)

آنچه در درون اتفاق می افتد: فرزند شما در هفته بیست و دوم بارداری

زمان آن فرا رسیده تا کتاب های قصه زمان کودکی تان را از انبار بیرون بیاورید. در این هفته شنوایی فرزندتان نسبت به قبل قوی تر می گردد؛ زیرا که استخوان های داخلی گوش او شکل گرفته و به دریافت لرزش صدا کمک می نمایند. برخی مطالعات نشان داده است که اگر برای جنین درون رحم کتاب بخوانید، تغذیه اش بهبود پیدا می کند. پس چرا این کار را امتحان نکنید؟ هم لذت بخش است و هم باعث ایجاد رابطه حسی میان شما و فرزندتان می گردد.

فرزند شما در این هفته درگیر اکتشاف حواس دیگری نیز هست او صورتش را با دستانش لمس می کند تا درک بهتری از خودش بیابد. تا این مقطع ناخن های نوزاد به حدی رشد نموده اند که نوک انگشتانش را بپوشانند و کبد توانایی دفع گلبول های قرمز نابود شده (بیلی روبین) را دارد. (نوزادانی که هنوز توانایی دفع بیلی روبین را پیدا ننموده اند، دچار یرقان یا زردی نوزادان می گردند و در هنگام تولد کمی زرد به نظر می رسند؛ این مشکل به آسانی و با استفاده از نور برطرف می گردد.)

ضربان قلب فرزند شما اکنون به قدری قوی شده است که به آسانی با یک گوشی طبی ساده قابل شنیدن است. جنین به بلعیدن مایع آمنیوتیک ادامه می دهد؛ این کار نه برای دریافت مواد مغذی، بلکه به خاطر باز و بسته کردن دهان به منظور تقویت عضلات فک و زبان اتفاق می افتد. از آنجایی که هرچه شما می خورید از جفت نیز عبور می کند، وعده های غذایی تان می تواند بر طعم مایع آمنیوتیکی که فرزندتان می بلعد تاثیر بگذارد. جوانه های چشایی جنین در این مرحله به قدری رشد داشته اند که بتوانند طعم های مختلف را احساس نمایند. در واقع تصاویر سونوگرافی پس از آنکه مادر بارداری سیر یا غذای تند خورده است، ممکن است جنین را در حالت چهره در هم کشیدن نشان دهد. این چشیدن ها در آینده باعث می گردد نوزاد طعم شیر شما را بپسندد.

فرزند درحال رشد شما در هفته بیست و دوم بارداری

حالت مورد علاقه فرزند آینده تان هچنان به فرمی C شکل است. در حالتیکه پاهایش را به درون سینه جمع نموده و سرش به سمت زانوها خم شده باشد. گاهی ممکن است جنین از این حالت خارج شده کش و قوسی به خود بدهد و عضلات در حال قوی تر شدنش را آزمایش نماید؛ شما به احتمال زیاد این تحرکات را احساس می نمایید.

تغییراتی در درون استخوان های جنین در حال وقوع است که شما قادر به احساس آنها نیستید. در هفته گذشته، استخوان های فرزندتان شروع به تولید سلول های قرمز خون جنینی نموده اند. تا قبل از این کبد و طحال جنین این وظیفه را برعهده داشتند اما همزمان با تکامل استخوان ا های جنین این وظیفه به آنها منتقل می گردد. تا هفته سی ام، طحال تولید سلول های خون را کاملا متوقف می کند و چند هفته قبل از تولد نوزاد کبد نیز این عمل را متوقف می کند.

محصول جانبی تولید سلول های قرمز خون، بیلی روبین نامیده می گردد. کبد فرزند شما در حال کار است تا این ماده را به وسیله بند ناف به جفت برساند تا از آنجا به وسیله کبدتان دفع گردد. در هنگام تولد، ممکن است کبد جنین قادر به انجام وظیفه دفع بیلی روبین از بدن نباشد. معمولا بدن نوزاد پس از تولد برای تطبیق با شرایط جدید و دفع بیلی روبین تولید شده در بدنش نیاز به چند روز زمان دارد. دلیل دیگر تجمع بیلی روبین در بدن نوزادان این است که بدن شان بیشتر از یک انسان بالغ نیاز به تولید گلبول های قرمز دارد. افزایش بیلی روبین در بدن منجر به یرقان می گردد، شرایطی که در آن پوست و چشم ها کمی زرد رنگ به نظر می رسند. معمولا این مشکل با دریافت نور خورشید (فوتوتراپی) برطرف می گردد. حالت شدیدتر یرقان را با تزریق خون درمان می نمایند. یرقان درصورتی که مورد درمان قرار نگیرد، می تواند منجر به آسیب های مغزی، ناشنوایی و مسائل جدی دیگر گردد. پزشک شما بوسیله ارزیابی فیزیکی و آزمایش خون به برسی سطح بیلی روبین فزرند شما می پردازد. ابروها و موهای فرزندتان در حال رویش است. البته چند هفته زمان می برد تا موهای فرزندتان بر روی سرش به طور کامل رشد نماید.

اصطلاحاتی که باید در رابطه با هفته بیست و دوم بارداری بدانید

بیلی روبین: یک دانه رنگی زرد است که در نتیجه فرایند تولید گلبول های قرمز در بدن تولید می گردد. کبد وظیفه خروج این ماده را از بدن بر عهده دارد. این فرایند دفع به وسیله صفرا (زرداب) پس از عبور از روده ها وسپس خروج به وسیله ادرار یا مدفوع انجام می پذیرد.

یرقان: یک شرایط معمول در بین نوزادان تازه متولد است که در نتیجه ناتوانی کبد در دفع همه بیلی روبین از جریان خون پیش می آید. در نتیجه این مشکل، رنگ چشم ها و پوست به زردی می گراید. در موارد خفیف، یرقان معمولا با فتوتراپی یا نور مستقیم خورشید درمان می گردد. نشانه های یرقان معمولا در یکی دو روز اول تولد مشخص نمی گردد.

منبع: setare.com
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1535

به "هفته بیست و دوم بارداری - احساس سرگیجه در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته بیست و دوم بارداری - احساس سرگیجه در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید