هواپیمای برقی راه چاره تازه نروژ برای کاهش آلودگی محیط زیست!

به گزارش بارازعلی، هواپیمای برقی

با رشد جمعیت و استفاده از اتومبیل و وسایل حمل و نقل، مسئله آلودگی محیط زیست به یک بحث جدی تبدیل شده است. همه ما با آلودگی اتومبیل و وسایل حمل و نقل زمینی آشنایی داریم، اما باید بدانید که هواپیماها هم آلودگی بسیار زیادی تولید می کنند. در واقع، هر هواپیما چندین برابر یک اتومبیل آلودگی ایجاد می کند و سال هاست که کارشناسان در پی راهکارهایی برای استفاده از سوخت های جایگزین هستند. نروژ یکی از کشورهای پیشرو در زمینه استفاده از اتومیل های برقی بوده است و به تازگی اعلام کرده که می خواهد هواپیمای برقی را نیز وارد سیستم حمل و نقل هوایی خود بکند. نروژ در نظر دارد تا سال 2040 کلیه پروازهای کوتاه مدت خود را با استفاده از هواپیمای برقی انجام دهد. هواپیمای برقی در مقایسه با هواپیمای معمولی آلودگی صوتی و آلودگی هوای بسیار کمتری ایجاد می کنند. تصمیم نروژ برای جایگزین کردن انرژی برق با سوخت نفتی می تواند پیامدهای مثبت زیست محیطی را در پی داشته باشد. با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد هواپیمای برقی نروژ بیشتر بدانیم.

هواپیمای برقی راه چاره تازه نروژ برای کاهش آلودگی محیط زیست!

جایگزین کردن انرژی الکتریسیته با سوخت های نفتی

امروزه دیگر وسایل الکترونیکی پدیده جدیدی نیستند و به بخشی عادی از زندگی ما تبدیل شده اند. دور و برمان را که نگاه کنیم حداقل دو یا سه وسیله الکتریکی داریم که دائما از آن ها استفاده می کنیم. موبایل، لپتاپ، تبلت و … از جمله وسایل الکترونیکی هستند که جای خود را در زندگی ما باز کرده اند. اما این بار نوبت برقی کردن هواپیماهاست! کشور نروژ یکی از پیشگامان در زمینه برقی کردن اتومبیل هاست و کشورهای معدودی در این زمینه تا این حد پیروز بوده اند. چندی پیش سوئد برای اولین بار اتوبوس های برقی و بدون راننده را امتحان کرد؛ این تکنولوژی پیش از این در کشورهایی مثل آلمان و استونی نیز امتحان شده بود.

کشور نروژ از سال ها قبل برنامه هایی برای اتومبیل های بدون بنزین در پیش گرفته است. این جایگزینی اکنون به صنعت هواپیمایی و هواپیماهای نروژ رسیده و این کشور در پی جایگزین کردن سوخت هواپیما با الکتریسیته است. اگر تا به حال شارژ کردن بیشتر مختص موبایل و لپتاپ بوده، از این به بعد هواپیماها را هم شارژ می کنند!

استفاده از هواپیمای برقی در پروازهای کوتاه

اما بحث برقی کردن هواپیما کاملا فرق دارد و آدم را بیشتر به یاد فیلم های علمی تخیلی می اندازد! با این حال قرار است هواپیماهای برقی در کشور نروژ ساخته شوند و به ناوگان هواپیمایی این کشور اضافه شوند. به گفته مدیر اجرایی شرکت اوینور (Avinor) که مدیریت فرودگاه های نروژ را بر عهده دارد، هدف این است که تا سال 2040 تمام پروازهای کوتاه مدت نروژ با استفاده از نیروی برق انجام شود. در حال حاضر تنها پروازهایی که مدت زمان کمتر از 1.5 داشته باشند می تواند از طریق یک هواپیمای برقی انجام شود. با این حال همین 1.5 ساعت به این معناست که تمام پروازهای بین شهرهای مهم نروژ مثل اوسلو، برگن، استاوانگر و تروندهایم را پوشش خواهد داد. همچنین پرواز از اوسلو به استکهلم و کوپنهاگ نیز کمتر از یک ساعت و نیم طول می کشند. پس از این مدت احتمالا هواپیما به شارژ نیاز خواهد داشت. شرکت اوینور در نظر دارد به عنوان اولین شرکت در دنیا حمل و نقل هوایی برقی را جایگزین سیستم قدیمی کند.

مزیت های هواپیمای برقی

برقی کردن هواپیما و کنار گذاشتن سوخت های نفتی هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ استفاده بهینه از منابع نفتی مزیت های بسکمک دارد.

  • یکی از مزیت های استفاده از هواپیمای برقی کاهش آلودگی صوتی است. آلودگی صوتی هواپیماهای برقی نصف هواپیماهایی است که سوخت های معمول استفاده می کنند. به همین دلیل با جایگزین شدن هواپیمای برقی از این به بعد شاهد آسمانی ساکت تر و آرام تر خواهیم بود. این امر به ویژه در مورد فرودگاه هایی که در فاصله نزدیکی از شهر قرار دارند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بحث آلودگی صوتی فرودگاه ها یکی از معضلات جدی است و بسکمک از فرودگاه ها در پی راهکارهایی برای کاهش این آلودگی هستند ().
  • اما یکی از مزیت های مهم و قابل توجه هواپیمای برقی کاهش آلودگی زیست محیطی است. آمارهای رسمی ادعا می کنند که 2.4 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در نروژ به دلیل سفرهای هوایی در پروازهای داخلی است. همچنین پروازهای بین المللی نیز بیش از دوبرابر این مقدار آلودگی تولید می کنند. بنابراین استفاده از هواپیمای برقی می تواند به کاهش گازهای گلخانه ای و حفاظت از محیط زیست کمک بسزایی کند. شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس در حال حاضر مشغول بررسی و امکان سنجی ساخت هواپیماهای برقی هستند.
  • جدای از مبحث آلودگی صوتی و آلودگی هوا، هواپیمای برقی می تواند هزینه های عملیاتی پرواز را نیز کاهش دهد. به نظر می رسد که هواپیمای برقی مزیت های بسکمک دارد و استفاده از آن راه حلی منطقی و به صرفه برای شرکت های هواپیمایی است. اما اگر هواپیمای برقی تا این حد سودمند است چرا تا به حال وارد ناوگان هواپیمایی کشورها نشده است؟

متاسفانه تکنولوژی و فناوری لازم برای جایگزینی هواپیمای برقی هنوز به طور 100% وجود ندارد. استفاده از هواپیمای برقی مسائل و مسائل خود را به همراه دارد که هنوز برای تمام آن ها راه حل کاربردی پیدا نشده است. به گفته شرکت اوینور، در حال حاضر تمرکز روی استفاده از راه حل های جایگزین مثل زیست-سوخت (biofuels) و مدل های هیبریدی سوخت الکتریکی است. شرکت اوینور برای استفاده از مدل هیبریدی با شرکت های رولز رویس و زیمنس همکاری می کند. طبق برنامه ریزی ها قرار است اولین پرواز با استفاده از مدل هیبریدی در سال 2020 انجام شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود به زودی شاهد هواپیماهای برقی در آسمان خواهیم بود.

اولین راستا پروازی تجاری که تماما از هواپیمای برقی استفاده خواهد کرد تا سال 2030 راه اندازی خواهد شد. اما فدراسیون ورزش های هوایی نروژ و شرکت اوینور تصمیم دارند اولین هواپیمای برقی خود را در تابستان 2018 آزمایش کنند. قرار است تا سال 2040 تمام پروازهای کوتاه مدت نروژ با استفاده از هواپیماهای برقی انجام شود.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2254

به "هواپیمای برقی راه چاره تازه نروژ برای کاهش آلودگی محیط زیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای برقی راه چاره تازه نروژ برای کاهش آلودگی محیط زیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید