پدتای، غذای محبوب تایلندی ها

به گزارش بارازعلی، چگونه پدتای سنتی درست کنیم؟

وقتی به غذاهای تایلندی فکر می کنیم معمولا اولین غذایی که به ذهن می رسد پدی تای است، یکی از خوشمزه ترین غذاهای تایلند که کمتر گردشگری پیدا می گردد که تا تایلند برود و طعم آن را امتحان نکند. معمولا هر کشوری یک غذای خیلی معروف دارد که بیشتری ها آن را می شناسند، تایلند هم مستثنی نیست و سال هاست که پدتای غذای مورد علاقه محلی ها و گردشگران بین المللی است. دوست دارید در خصوص پدتای بیشتر بدانید؟ دانستن اینکه این غذا اولین بار چجوری اختراع شده و با چه مواد اولیه ای درست می گردد؟ در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا با پدتای بیشتر آشنا شوید.

پدتای، غذای محبوب تایلندی ها

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

اگر تا به حال گذرتان به تایلند افتاده باشد حتما شما هم با ما هم عقیده هستید که تایلند یکی از خوشمزه ترین غذاهای جهان را دارد و حتی طعم ارزان ترین غذای خیابانی اش هم فوق العاده است. پدتای، امروز دیگر یکی از محبوب ترین غذاهای نودلی جهانست و خوشبختانه دستور پخت راحتی هم دارد و به آسانی می توان آن را در خانه درست کرد. میل خودتان است؛ دوست دارید پدتای مرغ، میگو یا سبزیجات درست کنید؟ هر کدام از انواع پدتای ها طعم فوق العاده ای دارند!

کمی درباره تاریخچه پدتای

پدتای احتمالا نمادین ترین غذای تایلند است، غذایی که هم ظاهر و هم طعم خوبی دارد و به مذاق خیلی ها خوش می آید. نودل های سرخ شده خوشمزه معمول ترین غذای خیابانی تایلند است و در همه رستوران های محلی سراسر کشور سرو می گردد. در این غذا انواع طعم ها و مزه های شور، شیرین، ترش و تند به خوبی با هم ترکیب شده اند و 4 طعم ویژه که مشخصه غذاهای تایلندی هست را به خوبی ارائه داده اند.

به نظر می آید که پدتای در طی پادشاهی آیوتایا اخترع شده و در ابتدا مواد اولیه اش خیلی ساده بود. بعدها در طی جنگ جهانی دوم تایلند گرفتار کمبود برنج شد برای همین دولت مردم را تشویق کرد تا به جای برنج از نودل های برنج استفاده نمایند، نودل هایی که آنقدر ارزان و زیاد بودند که خیلی زود عادت های غذایی مردم را دستخوش تغییر کردند. همه این اتفاق ها مصادف شد با تصمیم نخست وزیر تایلند که خیال داشت برای تایلند هویتی مستقل و منحصربفرد به وجود بیاورد و از آن جایی که یکی از جنبه های هویت هر کشور غذاهای آنجاست پدتای تبدیل به غذای ملی و یکی از غذاهای نمادین تایلند شد.

مواد لازم برای تهیه پدتای

برای درست کردن این غذا از همه مواد مغذی لازم برای بدن انسان استفاده می گردد و غذایی فوق العاده مقوی و در عین حال خوشمزه ای درست می گردد:

  • پروتئین: پروتئین این غذا از موادی مثل میگو، مرغ، گوشت و یا پنیر توفو بدست می آید.
  • نودل برنج
  • تخم مرغ
  • سبزیجات: جوانه لوبیا، فلفل قرمز، پیاز کوچک شالت
  • طعم دهنده ها: سس ماهی، خمیر تمبر هندی، شکر پالم، میگوی خشک شده
  • خوراکی هایی برای تزئین: بادام زمینی بو داده، لیموی تازه

مراحل پخت پدتای

اول از همه میگوها در روغن سرخ می شوند و بعد نودل های برنج به ماهی تابه اضافه می شوند. حالا وقت وارد کردن مواد اولیه دیگر است: پنیر توفو، خمیر تمبر هندی، سس ماهی، میگوی خشک، تخم مرغ، جوانه لوبیا، پیاز کوچک، فلفل قرمز و شکر پالم به ترکیب اضافه می شوند. بعد از اینکه همه مواد اولیه با هم ترکیب شدند و پختند بسته به نوع پدتای (پدتای انواع مختلفی دارد) نودل هم به آن ها اضافه می گردد. معمولا برای تزئین پدتای از بادام زمینی بود داده و تکه های لیمو ترش استفاده می گردد که ظاهر و طعم خوشایندی برای غذا به وجود می آورند. معمولا قبل از اینکه خوردن این غذا را آغاز کنید باید ادویه هایی که دوست دارید را به آن اضافه کنید.

می توانید به راحتی تغییراتی در این غذا به وجود بیاورید و آن را مطابق با سلیقه غذایی خودتان درست کنید. برای تهیه این غذا به غیر از میگو می توان از مواد دیگری مثل مرغ و گوشت هم استفاده کرد البته اگر گیاهخوار هستید و تمایلی به استفاده از گوشت در غذا ندارید می توانید از گوشت و میگوی خشک شده فاکتور بگیرید و سس سویا را جایگزین سس ماهی کنید.

این را هم اضافه کنیم که نودل ها قبل از اینکه به ترکیب سبزیجات اضافه شوند باید مدتی در آب جوش بپزند تا نرم شوند. اگر ترجیح می دهید که طعم غذایتان ملایم تر باشد دور فلفل قرمز را خط بکشید و فقط از سس فلفل شیرین و ملایم بهره ببرید. خمیر میگو، شکر پالم، سس ماهی و خمیر تمبر هندی را از سوپرمارکت های تایلند تهیه کنید.

پدتای سنتی را از کجا تهیه کنیم؟

اگر در بانکوک هستید پیدا کردن بک وعده پدتای خوشمز اصلا کار سختی نیست، بیشتر رستوران ها و کافه ها این غذا را به بهترین حالت ممکن درست می نمایند که مطمئنا از طعم و مزه آن ها خوشتان می آید. حتما سری به رستوران تیپسامای پدتای (Thipsamai Pad Thai) بزنید چون اینجا یکی از معروف ترین رستوران های پدتای پایتخت است.

در این رستوران برای درست کردن پدتای از شیوه سنتی استفاده می گردد؛ منظورمان از شیوه سنتی استفاده از زغال برای پخت غذاست. این روش طعم و مزه منحصربفردی به غذا می دهد برای همین طرفدارن خاص خودش را دارد. این رستوران هر روز از ساعت 5 عصر باز می گردد و تجربه ای منحصربفرد را نصیبتان می نماید که به هیچ وجه نباید آن را از دست دهید. جالبه بدانید که در یکی از نظرسنجی های جهانی که در سال 2011 انجام شد خیلی ها پدتای را پنجمین غذای خوشمزه جهان دانستند.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 584

به "پدتای، غذای محبوب تایلندی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدتای، غذای محبوب تایلندی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید