کمپینگ در هوای سرد؛ 15 نکته کلیدی برای گرم ماندن در زمان خواب

به گزارش بارازعلی، لذت بردن از آرامش طبیعت، استشمام رایحه درختان باران خورده و تماشای آسمان صاف و پر از ستاره و کوه های پوشیده از برف؛ اگر این ها را تجربه نموده باشید خواهید گفت که برترین لحظات زندگی خودتان را در طبیعت تجربه نموده اید. اما به احتمال زیاد با این هم موافق هستید که تماشایی ترین منظره ها هم نمی توانند تلخی تجربه یک کمپینگ شبانه در هوای بسیار سرد را جبران نمایند. اگر آمادگی لازم را نداشته باشید، تحمل شرایط زمستانی و دمای زیر صفر بسیار آزار دهنده می گردد. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا نکاتی را در خصوص گرم ماندن و تهیه وسایل مناسب برای کمپینگ در هوای سرد بخوانید.

کمپینگ در هوای سرد؛ 15 نکته کلیدی برای گرم ماندن در زمان خواب

فهرستی از وسایل ضروری برای کمپینگ در هوای سرد

  • زیرانداز کوهنوردی از جنس فوم انعطاف پذیر
  • کیسه خواب از انواعی که برای استفاده در دماهای پایین تر مناسب هستند.
  • تعدادی لباس پشمی یا از جنس الیاف مصنوعی
  • جوراب، دستکش و کلاه مخصوص هوای سرد
  • چادر کمپینگ از انواعی که میخ ها و طناب های مهارنماینده دارند و در برابر باد مقاوم هستند.
  • میان وعده های مغذی
  • نی چندبارمصرف
  • یک جاروی دستی کوچک همراه با خاک انداز
  • ابزار توالت سفری بانوان مدل سرپایی
  • کیف عایق دار بطری
  • بطری آب از جنس استیل ضدزنگ

راهنمای حرفه ای کمپینگ در هوای سرد

1. همواره شرایط آب وهوا و خطرات احتاقتصادی را آنالیز کنید

این قانون طلایی برای هر گونه فعالیت در طبیعت است؛ قبل از اینکه از خانه خارج شوید، شرایط آب وهوا را آنالیز کنید. باید با توجه به زمان و مکانی که انتخاب نموده اید، درباره نوسانات دمایی، نزدیک شدن پدیده های آب وهوایی مانند باد و بارندگی، تغییرات جاده ای مانند بسته شدن راه ها و هر گونه خطرات احتاقتصادی اطلاعات کافی کسب کنید. همواره یکی از نزدیکانتان را از برنامه سفر خود آگاه کنید. باید درباره راستا رفت، محل اقامت و راستا برگشت خودتان اطلاعات دقیقی به او بدهید.

2. محل مناسبی برای کمپینگ پیدا کنید و یک سطح صاف برای خوابیدن ایجاد کنید

هر محلی در طبیعت که نسبتاً خشک باشد، سطح صافی داشته باشد و به میزان کافی امن باشد، برای کمپینگ در هوای سرد مناسب است. ابتدا محلی با این ویژگی ها پیدا کنید تا بتوانید در آن جا چادرتان را برپا کنید. اگر شرایط اجازه می دهد، برف ها را کنار بزنید تا سطح زمین آشکار گردد و با استفاده از ابزار یا کفش های خودتان سطح زمین را صاف کنید. بعد از اینکه چادرتان را برپا کردید، داخل چادر بروید و برای صاف کردن محلی که می خواهید آن جا بخوابید از زانوهایتان یاری بگیرید. افراد باتجربه توصیه می نمایند این کار را به تأخیر نیاندازید چرا که زمین مرطوب است و وقتی دوباره یخ بزند صاف کردن آن سخت است.

برخی از این افراد برای اینکه در طول خواب خیلی حرکت ننمایند یک گودال کم عمق برای خوابیدن ایجاد می نمایند. این کار باعث می گردد در فضای کوچک تری بخوابید و کمتر در معرض هوای سرد قرار بگیرید. اگر در طول شب به میزان لازم گرم نشوید، شب سختی را تجربه خواهید کرد و محتمل است با علائم سرمازدگی یا یخ زدگی روبرو شوید.

چگونه بدن گرما از دست می دهد؟

  • تبخیر سطحی: تبخیر اثر خنک نمایندگی دارد. وقتی که ورزش های شدید انجام می دهید، تعریق باعث می گردد بدن 85 درصد گرمای خود را از دست بدهد. افزایش تعداد تنفس و تعریق باعث خیس شدن لباس ها می شوند و لباس های خیس هم باعث کاهش گرمای بدن می شوند.
  • پرتوافشانی: پرتوافشانی باعث خارج شدن گرما از بدن می گردد. در دمای پایین تر از 20 درجه سانتی گراد، ممکن است بدن به علت پرتوافشانی تا 50 درصد گرمای خود را از دست بدهد.
  • رسانش گرمایی: رسانش گرمایی انتقال گرما به وسیله تماس فیزیکی است. در دمای 20 درجه سانتی گراد رسانش گرمایی رخ می دهد . به همین علت است که وقتی روی زمین سرد می خوابید بدنتان گرمای خود را از دست می دهد.
  • هم رَفت: هم رَفت در شرایطی رخ می دهد که یک سیال گرم شده (مایع یا گاز) از منبع گرما دور گردد. برای نمونه، یک فنجان چای داغ را در نظر بگیرید. بخاری که از فنجان خارج می گردد حرکت گرما را نشان می دهد که ناشی از تبدیل آب گرم به آب گازی (بخار مرطوب) است.

3. یک زیرانداز کوهنوردی از جنس فوم همراه داشته باشید که عایق باشد

اگر روی زمین سرد بخوابید گرما از دست می دهید و رسانش گرمایی مقصر این قضیه است. اگر برای خوابیدن در هوای سرد از یک کیسه خواب گرم بهره ببرید اما یک زیرانداز باکیفیت و عایق زیر آن قرار نداده باشید، رسانش گرمایی رخ می دهد و گرما از دست می دهید. بیشتر تشک های بادی خودبادشونده فقط تا دمای منفی یک درجه سانتی گراد عایق می شوند. بنابراین، اگر می خواهید برای راحتی بیشتر از این تشک ها بهره ببرید، یک زیرانداز فومی زیر آن قرار دهید.

4. چادر را با کاهش فضای محیط عایق بندی کنید

اگر در چادر تنها نیستید، تا جایی که می توانید زیرمیزانای خودتان را به هم نزدیک کنید. حتی برای اینکه فضا را بیشتر کاهش دهید، می توانید زیرانداز ها را با بندهای مخصوص به یکدیگر ببندید.

مانند یک موش کُپه ساز عمل کنید؛ کوله ها و وسایل اضافی را در اطراف محیط داخلی چادر قرار دهید تا فضای داخلی بیشتر عایق بندی گردد.

با چسباندن یک پتوی نجات (پتوی فضایی) روی سقف چادر، یک عایق حرارتی ایجاد کنید. این پتوها به معنای واقعی کلمه می توانند نجات دهنده باشند.

5. با یک بطری آب گرم خودتان را گرم نگه دارید

اگر یک بطری آب گرم از جنس استیل داشته باشید که عایق هم نباشد و آن را همراه خودتان داخل کیسه خواب ببرید، فضای داخل کیسه خواب به علت پرتوافشانی گرم تر خواهد شد. این بخاری موقت را کنار یکی از سه ناحیه مهم بدنتان قرار دهید؛ میان تنه، قسمت داخلی ران (نزدیک سرخرگ رانی)، گردن (نزدیک سیاهرگ گردن).

از آن جایی که ممکن است مواد شیمیایی مضر با گرم شدن بطری به داخل آب نفوذ نمایند، ترجیحاً استیل هایی که صد درصد ضدزنگ هستند را انتخاب کنید. هنگام خرید بطری آب بیشتر دقت کنید و معینات درج شده روی برچسب بطری ها را آنالیز کنید چرا که همه بطری های فلزی آب به صورت صد درصد از جنس استیل ضد زنگ نیستند.

6. مراقب گرم نگه داشتن دست ها و پا های خود باشید

بدن شما گرم نگه داشتن میان تنه را در اولویت قرار می دهد، بنابراین گرم نگه داشتن دست ها و پاها باعث حفظ انرژی می گردد. از دستکش ها و جوراب های پشمی باکیفیت بهره ببرید که رطوبت را کاهش می دهند و کمتر بو می گیرند. بعد از گذراندن یک شب سرد، می خواهید از چادر خارج شوید و در هوای باز کمی نفس بکشید. در این شرایط هیچ تجربه ای تلخ تر از این نیست که پاهای خود را در کفش های یخ زده فرو کنید. حتماً در طول شب کفش ها را در مکانی قرار دهید که مطمئن باشید تا صبح یخ نمی زنند.

7. برای خوابیدن در هوای سرد لباس مناسب بپوشید

برخی از مردم فکر می نمایند که وقتی از کیسه خواب استفاده می نمایند، لازم نیست لباس زیادی بپوشند اما آن ها اشتباه فکر می نمایند. برای دمای پایین تر از منفی یک درجه سانتی گراد، حتماً باید چند لایه لباس بپوشید. البته هنگام انتخاب لباس هایی که می پوشید به این نکات توجه کنید:

  • در خصوص لباس زیر، جوراب و دستکش، از پوشیدن لباس های بسیار تنگ که ممکن است مانع خون رسانی مناسب به اندام ها شوند خودداری کنید.
  • در پوشیدن لباس های گرم زیاده روی نکنید.
  • لباس های پشمی برترین گزینه هستند.
  • از لباس های نخی استفاده نکنید.
  • جوراب ، دستکش و کلاه راحت و گرم انتخاب کنید.

چرا لباس های نخی برای استفاده در کمپینگ مناسب نیستند؟

افراد باتجربه می گویند لباس های نخی کشنده هستند، اما علت این نظر آن ها چیست؟

از آن جایی که لباس های نخی رطوبت را جذب نمی نمایند، می توانند در کاهش دمای بدن مؤثر باشند و شرایط را برای رشد باکتری ها فراهم نمایند. الیاف هایی که از جنس پشم، پلی استر یا پلی پروپیلن هستند رطوبت را جذب می نمایند و به وسیله عملکردی به نام مویینگی آن را دوباره توزیع می نمایند. اما الیاف های نخی به راحتی و مانند اسفنج رطوبت را به میزان ای در خود نگه می دارند که از آن اشباع می شوند.

برای اینکه گرم بمانید لباس های ابریشمی و نخی نپوشید و چند لایه لباس مناسب مانند لباس پشمی بپوشید.

8. روش های مدیریت چادر کمپینگ در شب هایی که باد شدید است

شب هایی که باد شدید است، قوانین خوابیدن هم تغییر می نماید. باید افراد به صورت نوبتی بخوابند و یک نفر هر چند ساعت یک بار میخ ها و طناب های مهارنماینده را آنالیز کند چرا که شاید لازم باشد برخی از آن ها را دوباره محکم کنید. اگر این برنامه را اجرا نکنید و نخواهید کیسه خواب گرم خود را ترک کنید، در شرایطی قرار خواهید گرفت که چادر آسیب می بیند و کنترل اوضاع تقریباً غیرممکن می گردد.

اگر برای کمپینگ به مناطقی می روید که شرایط آن جا غیرقابل پیش بینی است و احتمال وقوع باد و طوفان زیاد است، باید چادر مناسب تری انتخاب کنید. هر چه این چادر میخ ها و طناب های مهارنماینده بیشتری داشته باشد در برابر بادهای شدید مقاوم تر است. برخی از چادر ها هم میله های شیارداری دارند که نصب آن ها باعث می گردد چادر مقاومت بیشتری در برابر بادهای شدید داشته باشد.

البته باید چادر را در مکانی برپا کنید که کمترین سطح آن در معرض جهت وزش باد باشد. در مکان هایی که جهت وزش باد ثابت است، باید باریک ترین وجه چادر در جهت وزش باد باشد.

این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر بیشتر هزینه کنید و یک چادر باکیفیت تر تهیه کنید، انتخاب منطقی تری انجام داده اید. چادری که کارایی خود را از دست بدهد، علاوه بر اینکه می تواند ضرر اقتصادی قابل توجهی داشته باشد، ایمنی و سلامتی شما را هم به خطر می اندازد.

9. قبل از خوابیدن، یک میان وعده پرکالری مصرف کنید

بدن برای انجام عملنمودهای مختلف به انرژی احتیاج دارد و باید انرژی مورد احتیاجش را تأمین کنید. چربی ها، کربوهیدرات ها و مواد قندی را انتخاب کنید. هر چه زمان مصرف این میان وعده به زمان خواب نزدیک تر باشد بهتر است. به ویژه اگر میان وعده ای انتخاب نموده اید که سرشار از چربی است، رعایت این زمان بندی نتیجه بهتری دارد. در بدن، متابولیسم پروتئین قبل از متابولیسم چربی انجام می گردد و متابولیسم چربی نسبت به متابولیسم کربوهیدرات به زمان بیشتری احتیاج دارد. بنابراین، مواد غذایی پرکالری مانند شکلات و آجیل را انتخاب کنید. یک میان وعده گرم که آماده کردن آن به زمان زیادی احتیاج نداشته باشد، بدن شما را تقویت می نماید.

10. از نی های چندبار مصرف بهره ببرید تا نوشیدنی ها روی لباس های خشک شما نریزد

بعد از کم آبی بدن، ریختن مایعات روی لباس های خشک آزاردهنده ترین اتفاقی است که می توانید تجربه کنید. تأمین آب مورد احتیاج بدن بسیار مهم است، بنابراین یک نی چندبار مصرف کنار بطری آب خود قرار دهید تا در اواسط شب بدون اینکه آب روی لباستان بریزد آب بنوشید. نی های استیل را انتخاب کنید که بادوام تر هستند و به راحتی ضدعفونی می شوند.

11. یخ زدگی صبحگاهی را از چادرتان جمع کنید

معمولاً بخار آب روی دیواره داخلی چادر متراکم می گردد و حتی اگر در کاملاً بسته نباشد باز هم این اتفاق رخ می دهد. هنگامی که یخ ذوب می گردد، وسایل شما را خیس می نماید. برای جلوگیری از خیس شدن وسایل، آن ها را با یک پوشش مناسب بپوشانید یا داخل کیسه های زباله قرار دهید و قبل از ذوب شدن، یخ ها را با استفاده از جارو یک جا جمع کنید. اگر شرایط اجازه می دهد هر روز وسایل را آنالیز کنید و اگر خیس شده بودند آن ها را خشک کنید. اگر در طول روز از چادر استفاده نمی کنید، آن را برعکس کنید تا آفتاب و باد رطوبت ایجادشده را خشک نمایند.

12. در طول شب ادرار خود را نگه ندارید

اگر در طول شب به دستشویی رفتن احتیاج پیدا کردید، این کار را به تأخیر نیاندازید. این تأخیر باعث می گردد به مرور زمان بیشتر احساس سرما کنید چرا که بدن برای گرم نگه داشتن ادرار باید کالری بسوزاند. آیا هوا به میزان ای سرد است که نمی توانید به دستشویی بروید؟ باید از یک بطری مخصوص ادرار کردن بهره ببرید. این بطری را به شکلی کاملاً معین علامت گذاری کنید.

برای راحتی بانوان، وسایل جدیدی طراحی شده است که به آن ها یاری می نماید برای دستشویی رفتن سرمای کمتری را تحمل نمایند. کافی است کمی درباره ابزار توالت سفری بانوان جست وجو کنید.

13. بطری های آب را عایق بندی کنید

در ارتفاع زیاد و در آب وهوای غیر عادی بیشتر در معرض دچار شدن به کم آبی هستید. اگر آبی که می خواهید آن را بنوشید یخ بزند، با مشکل تأمین آب مورد احتیاج بدن روبرو می شوید. به علاوه اینکه همراه داشتن این بطری آب یخ زده دمای بدن شما را هم کاهش می دهد. از کیف های عایق دار برای نگه داشتن بطری آب بهره ببرید تا در طول شب آب داخل آن یخ نزند. بهتر است در این شرایط برای آب رسانی به بدن آب گرم بنوشید.

14. از وسایل الکترونیکی در برابر سرما محافظت کنید

هوای سرد نه تنها می تواند به سرعت باتری وسایل الکترونیکی را تخلیه کند بلکه ممکن است آن ها را به شکلی خراب کند که قابل تعمیر نباشند. وسایل الکترونیکی، کپسول های گاز سفری و هر چیزی را که نمی خواهید در طول شب یخ بزند، داخل کیسه خواب و پایین پای خودتان قرار دهید. به همین علت هنگام خریداری کیسه خواب، کیسه خوابی خریداری کنید که طول بیشتری داشته باشد. طول کیسه خواب باید مقداری بلندتر از قد شما باشد. وسایل الکترونیکی دمای عملیاتی یا قابل کارکرد معینی دارند و بیشترین و کمترین دمایی که می توانید در آن ها از این وسایل بهره ببرید معین شده است. عاقلانه این است که قبل از رفتن به طبیعت، درباره وسایل الکترونیکی این موارد را بررس کنید. اگر خارج از محدوده دمایی معین شده از این وسایل بهره ببرید یا آن ها را شارژ کنید، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به آن ها وارد گردد.

15. خودتان را در معرض سرمازدگی یا یخ زدگی قرار ندهید

همه شما برای رفتن انرژی زیادی دارید اما قبل از رفتن به طبیعت و به ویژه کمپینگ در هوای سرد باید به فکر ایمنی و حفظ سلامتی در شرایط غیرعادی باشید. همه افراد باتجربه می دانند که سرما می تواند برای هر کسی مشکل ساز گردد و هیچ کس در برابر سرما ایمن نیست. تهیه وسایل لازم بسیار مهم است اما کسب دانش و یادگیری مهارت های مورد احتیاج هم کمتر از آن اهمیت ندارد و باید برای این موضوع هم به میزان کافی وقت بگذارید.

هوای سرد برای بسیاری از افراد، مانعی برای ادامه دادن تفریحاتی مثل کوه نوردی، طبیعت گردی و کمپینگ نیست. اگر عاشق طبیعت هستید، احتمالا در زمستان هم برای کمپینگ در هوای سرد برنامه ریزی می کنید. با رعایت کردن نکاتی که در این مطلب عنوان کردیم، می توانید یک گردش لذت بخش و بدون دردسر را تجربه کنید و صحیح و سالم به خانه برگردید.

منبع: Backpacker

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2316

به "کمپینگ در هوای سرد؛ 15 نکته کلیدی برای گرم ماندن در زمان خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمپینگ در هوای سرد؛ 15 نکته کلیدی برای گرم ماندن در زمان خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید