کیارستمی تا آن مقدار که در جهان معروف شد فیلمساز برجسته ای نبود؛ جری لوئیس و آلفرد هیچکاک هم نبودند

به گزارش بارازعلی، بنیان گذار سبک موج نو در شعر معاصر ایران گفت: کیارستمی تا آن میزان که در جهان معروف شد فیلمساز برجسته ای نبود، فرانسوی ها او را برجسته کردند همچنان که زمانی جری لوئیس (کمدین و کارگردان آمریکایی) برایشان برجسته بود و زمانی آلفرد هیچکاک (کارگردان آمریکایی) را برجسته کردند.

کیارستمی تا آن مقدار که در جهان معروف شد فیلمساز برجسته ای نبود؛ جری لوئیس و آلفرد هیچکاک هم نبودند

به گزارش خبرنگاران، احمدرضا احمدی در شرح دلیل برجسته شدن سینما به رغم وامداری اش از ادبیات اعلام کرد: در ادبیات، مسائلی مثل جایزه، پول و معروفیت وجود ندارد. یعنی همان چیزهایی که در سینما وجود دارد و از این منظر سینما صدمه بزرگی به ادبیات زده است؛ براین اساس آن قدر که عباس کیارستمی در دنیا مطرح شد احمد شاملو مطرح نشد.

وی ادامه داد: کیارستمی تا آن مقدار که در دنیا معروف شد، فیلمساز برجسته ای نبود. فرانسوی ها او را برجسته کردند؛ همچنان که زمانی جری لوئیس (کمدین و کارگردان آمریکایی) برایشان برجسته بود و زمانی آلفرد هیچکاک (کارگردان آمریکایی) را برجسته کردند.

انتها ادبیات به سینما می رسد

مولف کتاب میوه ها طعم تکراری دارند (نشر ثالث 1393) با تاکید بر مولفه مهم دیگری که به واسطه آن سینما از بدو تولد بر ادبیات سیطره یافته است، گفت: موضوع دیگر این است که سینما زبان بین المللی است و جوانان در پی آن می فرایند که خیلی زود مشهور شوند. به رغم تمام این عدم توازن ها اما ادبیات میدان وسیع تری برای عمل دارد و بخت نسل تازه برای درخشش در ادبیات و شعر این است که برای شاعر دو صفحه کاغذ و یک قلم کافی است ولی سینما کار گرانی است. انتها زمانی اینها مساوی خواهند شد. یعنی توجه به ادبیات هم افزایش خواهد یافت.

سینما در ایران قلابی است چرا که پایه ندارد

بنیان گذار سبک موج نو در دهه 1340 خورشیدی در شرح این مطلب که هر هنر برای به عرش رسیدن باید از دل آن جامعه بیرون آمده باشد، گفت: سینما در ایران قلابی است. چرا که پایه ندارد و مال ما نیست؛ هنر اصلی ما فرش و شعر است. غربی ها دوربین را اختراع کردند و کار تصویر در مملکت و فرهنگشان سابقه داشت، ضمن اینکه تئاتری قوی داشتند و سینما سال ها تحت تأثیر این تئاتر بود. در نتیجه شرایط سینما در این کشورها هنری بود که قدم به قدم شکل گرفت.

وی ادامه داد: در بین آثار تصویری در ایران، مستند را قبول دارم و آثار ابراهیم گلستان را در فیلم داستانی و مستند بسیار می پسندم.

احمدی با تاکید بر تخصص متفاوت ملت ها در عرصه سینما اعلام نمود: فرانسوی ها در فیلم کوتاه بسیار خوب هستند اما لزوماً در ساخت فیلم بلند پیروزیتی ندارند، همچنان که آمریکا در ساخت فیلم بلند پیروز است. مستندها در ایران فیلم هایی قابل قبول و پیروز بوده اند چرا که کوچک و قابل جمع شدن هستند و در کشور ما آن قدر موضوعات مهم وجود دارد که سوژه فیلم مستند بی سرانجام است.

داشته های نسل امروز قابل انکار نیست

نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن (1388) در پاسخ به این پرسش که چرا در نسل های بعد از وی صاحبان سبک یا بدعت گذارانی نبوده اند، گفت: پیدا می گردد نباید ناامید بود؛ نسل شما به موضوعاتی اشراف و تسلط دارد که نسل ما نداشت. سینما، تلویزیون، برقراری ارتباط لحظه ای و حجم فراوان ترجمه به فارسی چیزهایی است که در زمان ما نبود. در زمان ما فقط تعداد محدودی مترجم و ترجمه بود مثلاً به آذین (محمود اعتمادزاده - 1293-1385 - نویسنده، مترجم و فعال سیاسی).

به گزارش ایرنا، احمدرضا احمدی یکی از شاعران صاحب سبک معاصر به شمار می آید که علاوه بر سرودن شعر به اموری چون نویسندگی، گویندگی و نقد هنری نیز اهتمام دارد. وی بنیان گذار سبک موج نو در دهه 1340 خورشیدی در شعر معاصر ایران است که در نیمهه دوم این دهه، موج نو تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و در داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر گذاشت.

آشنایی عمیق احمدی با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیمایی باعث شد، او رویکردی تازه را در شعر معاصر شروع و پی ریزی کند. وی از 20 سالگی به طور جدی به سرودن شعر پرداخت و نخستین مجموعه شعری اش را به نام طرح در 1341 خورشیدی منتشر کرد.

احمدی در 1343 خورشیدی به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علا، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی و اکبر رادی گروه طرفه را با هدف دفاع از هنر موج نو تاسیس کرد. انتشار 2 شماره از مجله طرفه و تعدادی کتاب در حوزه شعر و داستان از فعالیت های این گروه است.

وی در مهر 1349 خورشیدی در کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان مشغول به کار شد. تا 1358 به عنوان مدیر فراوری موسیقی برای صفحه و نوار به ایفای نقش پرداخت و از 1358 تا زمان بازنشستگی یعنی 1373 در بخش انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان به ویراستاری مشغول شد.

حاصل یک عمر تلاش بی وقفه اش آثار متعدد منظوم و منثور است که بسیاری از آن ها به زبان های زنده دنیا ترجمه شد. بعضی از آثار فراوریی کانون در دوران مدیریت او شامل مجموعه صدای شاعر که معرفی شعر معاصر و شعر کلاسیک فارسی بود، مجموعه زندگی و آثار موسیقیدانان ایران و دنیا، مجموعه آوازهای فولکلور ایران، مجموعه کل ردیف موسیقی ایران، مجموعه بازسازی تصنیف های کلاسیک موسیقی ایران و مجموعه قصه برای بچه ها است. به طور کلی از احمدرضا احمدی بیش از 18 مجموعه شعر، 15 کتاب برای بچه ها، دکلمه اشعار خودش در کاست یادگاری و اشعار حافظ، نیما، سهراب سپهری و شاعران معاصر منتشر شده است.

کسب جوایز متعدد داخلی و خارجی و نیز نامزدی او برای جایزه هانس کریستین اندرسن نمای دیگری از ظهور و پویایی احمدی است که نامش را برای هفت دهه در خاطر چندین نسل تثبیت کرد. بعلاوه در 1385 او به عنوان شاعر برگزیده در پنجمین دوره اهدای جایزه شعر بیژن جلالی انتخاب شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1401 بروزرسانی: 31 مرداد 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2347

به "کیارستمی تا آن مقدار که در جهان معروف شد فیلمساز برجسته ای نبود؛ جری لوئیس و آلفرد هیچکاک هم نبودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیارستمی تا آن مقدار که در جهان معروف شد فیلمساز برجسته ای نبود؛ جری لوئیس و آلفرد هیچکاک هم نبودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید