6 بیماری زای خانگی و 6 راهکار بهداشتی

به گزارش بارازعلی، شاید باورتان نگردد ولی واقعیت این است که 65درصد از سرماخوردگی ها و بیماری های مرتبط با غذاها با هم مرتبطند. وسایل اطراف ما و لوازم موجود در خانه مان تاثیر زیادی بر سلامت ما می گذارند. ممکن است این تاثیر خیلی زود آشکار گردد یا در درازمدت خودش را نشان بدهد. این مطلب، شما را با 6 منشا بیماری در خانه آشنا می نماید.دستمال آشپزخانه

6 بیماری زای خانگی و 6 راهکار بهداشتی

6 بیماری زای خانگی و 6 راه چاره بهداشتی

ترجمه: مژگان کریمی

شاید باورتان نگردد ولی واقعیت این است که 65درصد از سرماخوردگی ها و بیماری های مرتبط با غذاها با هم مرتبطند. وسایل اطراف ما و لوازم موجود در خانه مان تاثیر زیادی بر سلامت ما می گذارند. ممکن است این تاثیر خیلی زود آشکار گردد یا در درازمدت خودش را نشان بدهد. این مطلب، شما را با 6 منشا بیماری در خانه آشنا می نماید.

دستمال آشپزخانه

آشپزخانه هر خانه ای می تواند کثیف ترین یا تمیزترین جای آن خانه باشد. این، حرف یک متخصص میکروبیولوژی دانشگاه نیویورک است که در کتاب زندگی پر رمز و راز میکروب ها آمده است. در آشپزخانه، ما با گوشت حیوانات ذبح شده سر و کار داریم و معمولا برای خرد کردن، آنها را روی کابینت و سینک ظرف شویی قرار می دهیم. گوشت خام منبعی از باکتری های ای کولای و سالمونلا است. خیلی از ما همواره کابینت و میز را بعد از خوردن غذا با اسفنج ها و دستمال های آشپزخانه پاک می کنیم. خیلی ها با یک دستمال هم میز غذا را پاک می نمایند، هم مایعی را که بعد از خرد کردن گوشت روی کابینت می ریزد. این اسفنج و دستمال طبیعتا می تواند محل تجمع ای کولای و باکتری ها و ویروس های بیماری زا باشد. گاهی تصور می کنیم هر چه بیشتر روی کابینت ها و میز را با این اسفنج پاک کنیم، تمیزتر می گردد؛ غافل از اینکه با این کار، عوامل بیماری زا بیشتر در اطراف مان پخش می گردد. تازه، بعد از آن هم، این دستمال یا اسفنج با هزار میکروارگانیسم روی سینک ظرف شویی رها می گردد و درنهایت، این عوامل بیماری زا با دست خودمان به یخچال و وسایل دیگر آشپزخانه می رسند.

راه چاره: دستمال مخصوص تمیز کردن میز غذا را از دستمالی که کابینت ها را با آن تمیز می کنید، جدا کنید. بعد از تمیز کردن محل مورد نظر حتما یک محلول ضدعفونی نماینده آماده کنید و به طور جداگانه درون این محلول بیندازید. اسفنج یا دستمال مخصوص تمیز کردن محیط آشپزخانه را در هوای آزاد خشک کنید. این کار باعث از بین رفتن میکروب ها می گردد. راه دیگر از بین بردن میکروب های دستمال و اسفنج قرار دادن آنها در مایکروفر است. هر هفته به مدت 1 تا 2 دقیقه، دستمال ها را در مایکروفر قرار دهید. کمی آب در یک ظرف بریزید و اسفنج یا دستمال را توی آن قرار دهید و در مایکروفر بگذارید. جوشیدن آب و انتشار گرما و بخار می تواند باکتری ها را از بین ببرد.

جارو برقی

جاروبرقی ها طوری طراحی شده اند که ذرات ریز و آلوده را جمع و در محفظه ای نگهداری می نمایند اما ذرات بسیار ریز قادرند مجددا از خرطوم جاروبرقی خارج شده و به هوا بازگردند. بنابراین اگرچه ممکن است اتاق های ما بعد از جاروبرقی کشیدن تمیز به نظر برسد اما اندازه زیادی گرد و غبار در هوا پراکنده شده و سبب تشدید بیماری های آلرژیک و آسم می گردد. مواد آلرژی زا و گرد و غبارهای خانگی ممکن است حاوی غلظت بالایی از مواد خطرآفرین مثل فلزات سنگین، سرب، آفت کش ها و سایر موادشیمیایی باشند و در ذرات بسیار کوچک یافت شوند. عادت تمیز کردن روزانه خانه با جاروبرقی سبب می گردد این ذرات در هوا پخش شده و ساعت ها در هوا باقی بماند.

را ه حل: قبل از خرید جاروبرقی به این نکته توجه کنید که جاروبرقی دارای موثرترین و پرقدرت ترین فیلتر باشد تا مانع از خروج و انتشار ذرات ریز شده و از عبور این ذرات از خرطوم و آلوده سازی هواجلوگیری کند.

بالش و پتو

به طور میانه، حدود 5/1 میلیون سلول پوستی در هر ساعت از بدن ما جدا می گردد؛ عمدتا به وسیله تعریق. این سلول های جدا شده از پوست روی بالش و تشک جمع شده و جایگاهی برای رشد مایت ها می شوند. نکته قابل توجه این است که در هر 10 سال وزن یک تشک دو برابر می گردد و دلیل آن هم تجمع موهای بدن، ترشحات بدن، شوره سر، قارچ ها، باکتری ها، موادشیمیایی، گرد و خاک، کرک، فیبرها، مایت ها و ذرات ریز دیگر مثل مدفوع و به جای مانده بدن مایت ها است. بعد از 5 سال 10 درصد از وزن یک بالش را این مواد تشکیل می دهند. اینها همان چیزهایی هستند که شما هنگام خواب استنشاق می کنید. وقتی شما روی این تشک و بالش خوابیده اید در معرض خطر ابتلا به آسم و آلرژی هستید.

راه چاره: بالش و تشک خود را با یک پارچه غیرقابل نفوذ روکش کنید. پوشاندن تشک و بالش با یک پوشش ضدنفوذ از عبور ذرات ریز بیمار ی زا به داخل و خارج آنها جلوگیری می نماید. بعلاوه باید هر هفته یک بار این روکش را خارج نموده و با آب گرم بشویید. به این نکته حتما دقت کنید که حرارت آب باید حدود 70 درجه سانتی گراد باشد.

گوشت کبابی

خیلی از ما کباب خوردن را دوست داریم اما به این نکته توجه نداریم که کباب کردن گوشت سبب ایجاد مواد سرطانزایی مثل پلی سیکلیک آروماتیک هیدروکربن و هتروسیکلیک آمین می گردد. وقتی چربی از گوشت روی هیتر داغ ریخته می گردد، آتش می گیرد و فراوری دود می نماید و این مواد شکل می گیرد و ما غافل از این مواد کبابی لذیذ را میل می کنیم. وقتی گوشت در دمای بالایی پخته می گردد هم این مواد فراوری می شوند و می توانند ما را در معرض خطر سرطان قرار دهند.

راه چاره: حتی المقدور دفعات پخت غذا را بیرون از خانه کم کنید و سعی کنید با استفاده از یک فویل نازک یا ماکروفر گوشت را کمی بپزید. گوشت را درون یک فویل بپیچید و در فویل چند سوراخ ریز ایجاد کنید و اجازه دهید چربی ها و روغن از آن خارج گردد. این کار باعث می گردد که اندازه چربی ای که روی آتش ریخته می گردد کمتر شده و بخارات آن روی گوشت برنگردد. قرار دادن گوشت در مایکروفر بعلاوه قدری از چربی های آن را هم کاهش می دهد. البته نکته مهم تر انتخاب گوشت بدون چربی است.

پنجره

بیشتر ما وقتی هوا خوب است دوست داریم پنجره ها را باز کنیم تا هوای تازه استنشاق کنیم؛ غافل از اینکه اگر در محیطی شلوغ و پرازدحام زندگی می کنیم این کار یک عادت ناسالم تلقی می گردد که نه تنها هوای پاک وارد ریه ها ی مان نمی نماید، بلکه ممکن است به آلرژی فصلی هم مبتلای مان کند. انواع باکتری ها، گرد و غبار و مایت، دود سیگار، دود ماشین ها و ... در اطراف خانه فراوان است.

راه چاره: اگر در منطقه ای زندگی می کنید که شلوغ و پرجمعیت و پرترافیک است کمتر پنجره های خانه تان را باز بگذارید و به جای آن از سیستم تهویه هوا بهره ببرید. سیستم تهویه هوا با داشتن فیلتر، هوا را پاک نموده و از ورود مواد آلاینده به ریه های شما جلوگیری می نماید. بعضی محققان می گویند وجود سیستم تصفیه هوا در خانه، مخصوصا در اتاق خواب که باکتری هایش بیشترند، لازم است.

تلویزیون

نشستن جلوی تلویزیون یک عادت رایج برای گذراندن وقت و البته یکی از ناسالم ترین عادات است؛ مخصوصا اگر همراه با این کار، مشغول خوردن غذاهای پرکالری و میان وعده های ناسالم هم بشوید و اینها را به بی تحرکی تان اضافه کنیدکه نتیجه اش اضافه وزن خواهد بود. چاقی ناشی از بی تحرکی سبب بروز بسیاری از بیماری ها، مانند مسائل قلبی، انواع سرطان و آرتروز می گردد.

راه چاره: تماشای تلویزیون را در طول روز محدود کنید و عادت خوردن غذا در مقابل تلویزیون را کنار بگذارید. در ازای هر چند ساعت تماشای تلویزیون حتما زمانی را هم برای تحرک و ورزش اختصاص بدهید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2033

به "6 بیماری زای خانگی و 6 راهکار بهداشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 بیماری زای خانگی و 6 راهکار بهداشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید