آیا مصرف گل محمدی در دوران بارداری مفید است؟

به گزارش بارازعلی، آیا زنان در دوران بارداری می توانند گل محمدی مصرف نمایند؟ خواص و عوارض گل محمدی در بارداری چیست؟ در ادامه پاسخ این سوالات را می خوانیم.

آیا مصرف گل محمدی در دوران بارداری مفید است؟

ایمنی مصرف گل محمدی در حین بارداری

پژوهش های کافی در خصوص ایمنی مصرف و خواص و عوارض گل محمدی در بارداری انجام نشده است. اطلاعاتی وجود دارد که گل محمدی سرشار از ویتامین های مورد احتیاج برای مادر و جنین است. اما با این حال توصیه ما این است که قبل از مصرف آن با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. بعضی از زنان باردار هم در خصوص استفاده از روغن گل محمدی برای ماساژ شکم و بهبود علائم کشش روی پوست استفاده می نمایند. اما تا کنون پژوهشی علمی تاثیر این روغن را در بهبود خطوط و استرچ مارک های روی شکم تایید ننموده و بهتر است پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

خواص گل محمدی در بارداریگلبرگ های گل محمدی به عنوان یک آرام بخش ملایم (مناسب برای آرام کردن و تسکین اعصاب)، ضد عفونی نماینده، ضد التهاب و ضد انگل شناخته شده است. گل محمدی بعلاوه برای تقویت عضلات قلب و کاهش کلسترول هم مصرف می گردد.

خواص آنتی باکتریال گلبرگ های گل محمدی آن ها را به درمان فوق العاده برای زخم، کبودی و بثورات پوستی تبدیل نموده است. بعلاوه برای درمان گلو درد، بهبود عملکرد کبد، افزایش اشتها و بهبود گردش خون هم مصرف می شوند. مصرف گل محمدی در بارداری ممکن است مزایای زیر را هم در پی داشته باشد:

1. یاری به جذب آهن و کلسیمویتامین C موجود در گل محمدی به جذب کلسیم و آهن در بدن یاری می نماید، که برای مادر و جنین در حال رشد لازم است.

2. یاری به فراوری کلاژنویتامین C بعلاوه به فراوری کلاژن یاری می نماید. کلاژن در رشد جنین نقش مهمی دارد و به تشکیل ساختار استخوان ها، عضلات و غضروف ها یاری می نماید.

3. افزایش ایمنی بدنگل محمدی سرشار از منگنز، سلنیوم، مجموعه ویتامین های B، پتاسیم، مهمیم و ویتامین E است. نوشیدن دمنوش گل سرخ (چای گل محمدی) باعث تقویت ایمنی بدن و مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی می گردد.

4. بهبود سیستم گوارشمصرف گل محمدی به درمان بیماری های مزمن کلیوی یاری می نماید و عضلات کنترل نماینده مثانه را تقویت می نماید. این خاصیت برای زنان باردار به ویژه در سه ماهه سوم بارداری بسیار حائز اهمیت است.

5. درمان یبوستیبوست در بارداری و زنان باردار رایج است. پکتین و اسید های موجود در گل محمدی می توانند به عنوان یک ملین عمل نمایند و موجب نرم شدن مدفوع و تسهیل حرکات روده شوند.

6. ترمیم بافتویتامین C موجود در گل محمدی به ترمیم هر گونه زخم یا بافت آسیب دیده در مادر و جنین یاری می نماید. هم چنین ویتامین C موجب فعال شدن اسید فولیک در بدن می گردد.

عوارض احتمالی مصرف گل محمدی در بارداریمصرف گل محمدی ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد. بعضی از عوارض جانبی مصرف گل محمدی در دوران بارداری عبارتند از:

اسهال

دل درد

مسائل خواب

سوزش سر دل

اسیدی شدن معده

حالت تهوع

استفراغ

موارد منع مصرفزنان دارای شرایط زیر؛ بایستی از مصرف گل محمدی اجتناب نمایند.

ابتلا به هموکروماتوز، شرایطی که در آن بدن بیش از حد آهن ذخیره می نماید.

ابتلا به کم خونی سیدوبلاستیک، وضعیتی که مغز استخوان قادر به فراوری گلبول های قرمز خون به اندازه کافی نیست.

ابتلا به تالاسمی، یک بیماری ژنتیکی ارثی که در آن گلبول های قرمز خون قادر به فراوری هموگلوبین کافی نیستند.

ابتلا به سنگ کلیه

ابتلا به بیماری گلبول های داسی شکل

مصرف داروی کومادین (وارفارین)

در صورت کمبود ویتامین گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز

گل محمدی در ایران و مصارف آنمهم ترین مورد مصرف گل محمدی در ایران فراوری عرق و اسانس است. صنعت عرق گیری گیاهان از زمان های قدیم در ایران زمین رایج بوده است. ساده ترین و قدیمی ترین روش های عرق گیری استفاده از دیگ های آب جوش برای جوشاندن مواد گیاهی است. سپس با سرد کردن بخار حاصل از دیگ های در حال جوشیدن، گلاب و اسانس در پارچ های مسی جمع می گردد.

موارد مصرفگلبرگ های گل محمدی و کوزه های آن از اجزای مهم دارو های سنتی اند که در صنایع داروسازی، گلاب و فراوری اسانس گل محمدی کاربرد زیادی دارند. گلاب تاثیراتی همانند تقویت قلب و آرام بخشی و اسانس آن اثرات ضد ویروس و باکتریایی، ضد اسپاسم، تونیک کلیه و خون، آرام بخشی و اثرات متعدد دیگری دارد. در صنایع عطر سازی هم از این فراوردها، استفاده بسیاری می گردد.

در سال های اخیر میوه ها (کوزه های) انواع رز ها به دلیل دارا بودن مواد غذایی ارزشمند (گلوکز و فروکتوز) و نقشی که در حفظ سلامت دارند، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این میوه ها در تهیه انواع چای کیسه ای، مربا گل محمدی و سوپ استفاده می شوند. میوه های انواع گل رز به عنوان منبع غنی ویتامین C، کارتنویید، ترکیبات فنولیک، فولات و داشتن پکتین فراوان در کاهش کلسترول و فشار خون کاربرد دارند.

غیر از گلاب و اسانس، فراورده های دیگری از گل محمدی (و دیگر انواع رزها) مانند سرکه رز، عسل رز، چای کوزه رز و مانند آن فراوری می گردد.

احتیاط های لازمگاهی بو کردن گل محمدی باعث بروز درد در ناحیه بین دو چشم می گردد. بعضی افراد در تماس با گل محمدی دچار سستی و بی حالی می شوند، این حالت مشابه خستگی در خاتمه یک روز گرم تابستان است. چنین افرادی بایستی از نزدیکی به گل و رفتن به مزارع کاشت گل محمدی اجتناب نمایند.

جمع بندیتاکنون پژوهش های کافی در خصوص خواص و عوارض گل محمدی در بارداری انجام نشده است؛ بنابراین توصیه می گردد، پیش از مصرف آن نظر پزشک متخصص زنان و زایمان را جویا شوید.

در بعضی منابع ماساژ شکم با روغن گل محمدی توصیه شده و ادعا می گردد که موجب برطرف خطوط و استرچ مارک های روی شکم می گردد. البته شواهد علمی برای این ادعا هم وجود ندارد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2068

به "آیا مصرف گل محمدی در دوران بارداری مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف گل محمدی در دوران بارداری مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید