اعزام یک ناوشکن آمریکا به مناطق مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی

به گزارش بارازعلی، یک مقام دفاعی آمریکا اظهار کرد که این کشور امروز (سه شنبه) یک ناوشکن مجهز به موشک راهنمایی شونده را به فاصله 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی احداث شده از سوی چین در دریای چین جنوبی اعزام کرد.

اعزام یک ناوشکن آمریکا به مناطق مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (خبرنگاران)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام آمریکایی اظهار کرد: ناوشکن یو اس اس لاسن اقدام به گشت زنی در نزدیکی صخره های دریایی سوبی و میسچیف در مجمع الجزایر اسپراتلی نموده است.

این صخره های دریایی بیش ازآنکه چین در سال 2011 پروژه تبدیل آنها به جزیره مصنوعی را اجرا کند در حد اعلای مد دریا به زیر آب رفته اند.

مقام آمریکایی که نام خود را فاش نساخت گفت: این عملیات شروع شده و در چند ساعت آینده به خاتمه خواهد رسید.

یک مقام دفاعی دیگر آمریکا گفت: این ماموریت باعث شروع یکسری چالش ها علیه ادعاهای ارضی چین در یکی از پررفت و آمدترین مسیرهای دریایی دنیا خواهد شد.

مقام آمریکایی دوم اظهار کرد: احتمالا ناو شکن آمریکایی را یک هواپیمای تجسس مدل P-8A نیروی دریایی آمریکا و یک هواپیمای تجسسی مدل P-3 که مرتبا به اجرای ماموریت های شناسایی در منطقه پرداخته اند همراهی خواهد نمود.

این گشت زنی های آمریکا باعث جدی ترین چالش علیه ادعاهای ارضی چین در فاصله 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی این کشور و خشم پکن از بابت آن خواهد شد.

پکن ماه گذشته میلادی گفته بود هرگز اجازه نخواهد داد هیچ کشوری آب های ارضی و حریم هوایی آن را در مجمع الجزایر اسپراتلی نقض کند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اظهار کرد: پکن در کوشش برای آنالیز این موضوع که کشتی نیروی دریایی آمریکا وارد محموله 12 مایل دریایی شده است.

وزارت امور خارجه چین به نقل از وانگ لی گزارش داد: در صورتی که موضوع درست باشد ما به آمریکا توصیه می کنیم پیش از هرگونه اقدامی خوب فکر کند و دست به اقدامات کورکورانه نزده و دردسرهای بی فایده درست نکند.

سفارت چین در واشنگتن نیز گفت: مفهوم آزادی دریانوردی نباید بهانه ای برای قدرتنمایی باشد و آمریکا باید از گفتن هرگونه سخن تحریک آمیز و انجام اقدام تحریک آمیز خودداری نموده و مسئولانه برای حفظ صلح و ثبات منطقه ای کوشش کند.

با این حال مقام آمریکایی دوم گفت: گشت زنی های بیشتر در هفته های آینده در این منطقه اجرا شده و حتی ممکن است در اطراف پروژه های مورد ادعای ویتنام و فیلیپین که در مجمع الجزایر اسپراتلی واقع شده است نیز انجام گردد.

مقام آمریکایی که نام خود را فاش نساخت گفت: این ماموریتی خواهد بود که مرتبا انجام خواهد شد نه اینکه یک بار انجام گردد. این گشت زنی صرفا منحصر به چین نخواهد بود.

جاش ارنست، سخگوی کاخ سفید پرسشی درباره این عملیات ها را به پنتاگون ارجاع داد و گفت: آمریکا به چین اهمیت جریان آزاد تجارت در دریای چین جنوبی را تصریح نموده است.

ارنست در کنفرانسی خبری گفت: در این منطقه از دنیا میلیاردها دلار تجارت صورت می گیرد. تضمین جریان آزاد تجارت برای اقتصاد دنیای لازم است.

این نخستین گشت زنی های آمریکا در فاصله 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی احداث شده از سوی چین از زمان شروع احداث این جزایر در اواخر سال 2013 است.

آخرین بار آمریکا در سال 2012 در فاصله 12 مایل دریایی مناطق مورد ادعای چین در این مجمع الجزایر اقدام به گشت زنی کرد.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که دبیر ارشد کابینه دولت ژاپن در واکنش به این خبر اظهار کرد: توکیو و واشنگتن در تماس نزدیک در ارتباط با مساله گشت زنی ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در داخل مناطق اطراف جزایر مصنوعی چین در منطقه اسپراتلی هستند.

یوشیهیده سوگا، اظهار کرد: ما تبادل اطلاعات نزدیک در این زمینه داریم.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اقدام، آمریکا را متهم کرد به این که دست به تحریک عمدی با اعزام یک ناوشکن نیروی دریایی خود به آبهای مورد ادعای پکن در نزدیکی مجمع الجزایر اسپراتلی نموده است.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی خبری اظهار کرد: چین واکنش قاطعی به این تحریک عمدی آمریکا نشان خواهد داد. وی اضافه نمود: چین از هیچ گونه اقدامی که باعث تضعیف امنیت این کشور گردد چشم پوشی نمی کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 604

به "اعزام یک ناوشکن آمریکا به مناطق مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعزام یک ناوشکن آمریکا به مناطق مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید