برگزاری نمایشگاه مشترک نگارگری ایران و چین در دانشگاه پکن

به گزارش بارازعلی، نمایشگاه مشترک نگارگری ایران و چین با حضور و سخنرانی سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در سالن نمایشگاه های کتابخانه مرکزی دانشگاه پکن،افتتاح شد.

برگزاری نمایشگاه مشترک نگارگری ایران و چین در دانشگاه پکن

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، نمایشگاه مشترک نگارگری ایران و چین روز دوشنبه دوم آذر(به مدت سه روز) در سالن نمایشگاه های کتابخانه مرکزی دانشگاه پکن، توسط علی اصغرخاجی، سفیر ایران در پکن و لی یان سون، معاون دانشگاه پکن، و با حضور تعداد زیادی از اساتید و دانشجویان دانشکده های زبان های خارجی و هنر هم چنین هنرمندان و علاقمندان چینی، افتتاح شد.

در این مراسم لی شو جین، معاون دانشکده زبان های خارجی پکن با بیان اینکه این نمایشگاه با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در چین، مؤسسه هنری علی لیگون و کتابخانه دانشگاه پکن، توسط دانشکده زبان های خارجی دانشگاه پکن برگزار می شد، گفت: تبادلات دوستی میان چین و ایران از قدمت و سابقه تاریخی طولانی برخوردار است. تعاملات دو کشور در زمینه های تجاری، فرهنگی و مذهبی، قابل توجه بوده و در این میان، هنر، نقش برجسته و غیرقابل انکاری داشته است.

لی شو جین اضافه نمود: نمایشگاه امروز شامل آثار فاخر بهمن شریفی و مهری ابوالقاسمی، دو هنرمند ایرانی و هنرمندان چینی همچون علی لیگون، می قوان چینگ و سایر هنرمندانی است که آثار آنها از جذابیت هنری خاصی در بین نقاشان و خوشنویسان چینی و مینیاتور ایران برخوردار است.

معاون دانشکده زبان های خارجی دانشگاه پکن ادامه داد: اگرچه سبک هنری هر کشور ویژگی مخصوص به خود را دارد، اما زبان هنر می تواند از محدودیت زمان و مکان عبور نموده و مرز کشورها را طی کند. هم زمان با فراهم کردن لذت هنری و شست ؤشوی معنوی، می تواند سهم خاصی در هماهنگی و رفاه دنیای تمدن های متعدد داشته باشد.

وی تأکید کرد: بر اساس این تفکر، دانشکده زبان های خارجی دانشگاه پکن حاضر است تا برای دستیابی به این مقصود مشترک، تلاش و تلاش خود را دو چندان کند تا تفاهم و دوستی میان دو ملت و تبادلات و همکاری های هنرمندان دو کشور چین و ایران، تقویت یافته و توسعه پیدا کند.

محمدرسول الماسیه، رایزن فرهنگی ایران در چین نیز در سخنانی در این مراسم، گفت: رشته مستحکم و کهن روابط دو ملت بزرگ ایران و چین در هزاران سال تاریخ، ریشه دارد و جاده ابریشم، نماد این دوستی دیرینه است. هرگاه روابط دو ملت به مرحله تأثیرپذیری و تأثیرگذاری فرهنگی و هنری برسد، نشان از عمق یافتن و ریشه دار شدن مراودات و جریان یافتن اندیشه و احساس بین آنهاست.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه هنر نقاشی یکی از نمادهای دوستی تاریخی ایران و چین بوده است، گفت: در ادبیات غنی ایران، نقاش و صورت گر چین، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. در ایران کم تر شاعری است که در اشعار خود از واژه چین استفاده ننموده باشد. ایرانیان، چینی ها را در نقاشی سرآمد می دانستند. گاهی برای آنکه زیبایی مطلق خالق هستی و زیبایی خلقت او را در اشعار عارفانه خود به رخ بکشند، از نقاشان چینی نام برده و از آثار نقاشی چینی یاری گرفته اند.

الماسیه همچنین درباره تبادل هنری ایران در گذشته تاریخ گفت: محققان و صاحب نظران معتقدند هنر مینیاتور، در یک رفت و برگشت از ایران به چین و دوباره از چین به ایران، به تکامل و بلوغ رسید. بنابراین هنر نقاشی به مظهری از روابط محبت آمیز دو کشور تبدیل شد. امروز نیز نمایشگاه مشترک نگارگری دو کشور را برگزار می کنیم که نشانی و نمادی از ارتباط و دوستی دیرینه و زمینه ای برای ارتباطات آینده در جهت جاده ابریشم باشد.

در ادامه و با خاتمه یافتن سخنرانی ها، این نمایشگاه توسط سفیر ایران در چین و معاون دانشگاه پکن، افتتاح شد. همچنین هنرمندان چینی و ایرانی هنگام بازدید علاقمندان، توضیحاتی درباره آثار هنری خود بیان می کردند. این هنرمندان به صورت نمادین طرحی مشترک را هم را روی یک بوم ترسیم کردند.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 855

به "برگزاری نمایشگاه مشترک نگارگری ایران و چین در دانشگاه پکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نمایشگاه مشترک نگارگری ایران و چین در دانشگاه پکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید