برترین و بدترین مواد غذایی برای کبد

به گزارش بارازعلی، جـِـگَر یا کَبـِد بزرگترین غده بدن است که در فعالیت های سوخت وساز بدن مانند گوارش نقش دارد.

برترین و بدترین مواد غذایی برای کبد

تمام خون دستگاه گوارش به وسیله سیاهرگی به نام ورید پورت جمع آوری شده و وارد کبد می گردد و تمام مواد جذب شده از لوله گوارشی از کبد عبور می نمایند. دیگر کارهای کبد به دام انداختن سموم و تصفیه آنها با تبدیل کردنشان به مواد بی ضرر است. بعلاوه، این کبد است که متابولیسم داروها را در بدن بر عهده دارد. شرکت در خون سازی (در دوره پیش از تولد) و مقاومت در برابر عفونت ها، فراهم ساختن سریع انرژی در هنگام ضرورت، ذخیره آهن و… از دیگر فعالیتهای کبد است. با ما در دانستن برترین و بدترین مواد غذایی برای کبد همراه باشید.

1- بلغور جو دوسر

مواد غذایی که فیبر بالایی دارند برای کبد بسیار مفید هستند. اگر قصد دارید روزتان را با یک تغذیه عالی آغاز کنید، به شما بلغور جو دوسر را پیشنهاد میکنیم. تحقیقات نشان می دهد که بلغور جو دو سر میتواند اضافه وزن و چربی شکم را از بین ببرد. این یک راه خوب برای جلوگیری از بیماری کبد است.

2- از خوردن غذاهای پرچرب پرهیز کنید

سیب زمینی سرخ نموده و همبرگر یک انتخاب بد برای کبد شما است. خوردن مواد غذایی که چربی های اشباع شده زیادی دارند، کار را برای کبد شما سخت تر می نمایند. با گذشت زمان کبد شما متورم می گردد که همین امر به نوبه خود می تواند باعث زخم کبد گردد که به آن سیروزیز گفته می گردد.

3- کلم بروکلی

اگر می خواهید کبد سالمی داشته باشید، سبزیجات زیادی را وارد برنامه غذایی خود کنید. بروکلی می تواند یکی از مهمترین این سبزیجات باشد. بعضی مطالعات نشان می دهد که بروکلی می تواند از کبد شما در برابر بیماری های کبد چرب (غیر مرتبط با الکل) محافظت کند. اگر مزه کلم بروکلی پخته شده را دوست ندارید می توانید آن را در سرکه و آبلیمو بخوابانید و سپس میل کنید. حتی می توانید از آن در سالاد نیز بهره ببرید.

4- قهوه

اگر شما از آن دسته ای هستید که نمی توانند روز خود را بدون نوشیدن قهوه سپری نمایند، پس شادمان می شوید که بدانید قهوه دارای مزایایی برای کبد است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن 2 تا 3 فنجان قهوه در روز می تواند از کبد شما در برابر خطرات الکل و رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. بعضی محققان بر این باورند که قهوه می تواند ریسک ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

5- مصرف قند خود را پایین بیاورید

خوردن بیش از حد مواد قندی و شیرین می تواند عوارض بدی برای کبد داشته باشد. دلیلش این است که کبد قند را از بدن گرفته و آن را تبدیل به چربی می نماید. اگر شما بیش از میزان قند مصرف کنید کبد شما تمام آن را تبدیل به چربی می نماید و در دراز مدت کبد شما چرب می گردد. بنابراین به کبد خود لطف کنید و سعی کنید مواد شیرین و قندی را در حد اعتدال مصرف کنید.

6- چای سبز

چای سبز سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین است. تحقیقات نشان می دهد که کاتچین می تواند از بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان کبد جلوگیری کند. توجه داشته باشید که کاتچین موجود در چای سبز طبیعی بیشتر از چای سبز آماده و کیسه ای است. بنابراین برای دریافت بیشتر این آنتی اکسیدان سعی کنید خودتان در منزل این چای را دم کنید.

7- آب

یکی از برترین روش ها برای سالم نگه داشتن کبد، داشتن وزنی متعادل و مصرف آب به جای نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و دلستر است.

8- بادام

آجیل - به خصوص بادام - منابع خوبی از ویتامین E هستند. تحقیقات نشان می دهد که بادام می تواند از چرب شدن کبد جلوگیری کند. بادام بعلاوه برای قلب بسیار مفید است. پس می توانید برای میان وعده به میزان یک مشت بادام میل کنید و یا آن را در سالاد بریزید.

9- مصرف نمک را پایین بیاورید

بدن شما به نمک نیاز دارد اما نه زیاد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف بیش از حد سدیم منجر به فیبروز می گردد که اولین مرحله زخم کبد است. بنابراین بهتر است که نمکدان را از سر میز غذای خود بردارید.

10- اسفناج

سبزی های برگ سبز دارای یک آنتی اکسیدان عالی به نام گلوتاتیون هستند که می توانند به کبد شما یاری نمایند تا بهتر کار کند و اسفناج یکی از سبزیجاتی است که به راحتی آماده می گردد. شما می توانید از آن برای سالاد شام بهره ببرید یا آن را با سیر و روغن زیتون بپزید و میل نمایید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2338

به "برترین و بدترین مواد غذایی برای کبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین و بدترین مواد غذایی برای کبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید