حل مشکل صدها تولیدگر در دست وزیر اقتصاد ، علیزاده: سازمان مالیات تنها موظف به اجرای قانون است

به گزارش بارازعلی، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: ما تنها موظف به اجرای قانون هستیم، اگر هیئت دولت آیین نامه را اصلاح و از 120 کیلومتر هوایی به زمینی تبدیل کند مشکل شهرک های صنعتی حل می گردد.

حل مشکل صدها تولیدگر در دست وزیر اقتصاد ، علیزاده: سازمان مالیات تنها موظف به اجرای قانون است

جهت دریافت مشاوره خدمات قالب طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

گروه مالی خبرنگاران، سینا احدیان- در قسمت های قبلی پرونده ویژه کاسپین موضوع عجیب ازبین رفتن مشوق مالیاتی شهرک های صنعتی خارج از شعاع 120 کیلومتری تهران را تشریح و پیگیری کردیم.

مشوق مالیاتی که قرار بود طبق قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر در راستای رونق فراوری و ایجاد اشتغال و تمرکز زدایی از پایتخت چند سالی شامل حال واحد های صنعتی شهرک های خارج از فاصله مذکور گردد و کمکی برای پا دریافت آن ها محسوب گردد با اعمال سلیقه شخصی و استدلال نا مشخص و تغییر یک کلمه فاصله زمینی به هوایی در آیین نامه اجرایی هیات وزیران روی هوا رفت و عملا وعده ای که دولت در زمان سرمایه گذاری به آن ها داده بود ازبین رفت.

پرونده ویژه کاسپین بخش مقدماتی؛

وقتی دولت زیر قول خود به فراورینمایندگان می زند!

پرونده ویژه کاسپین بخش دوم؛

شهرک صنعتی کاسپین و 12 هزار شغل قربانی ابتکارِ هیئت وزیران!

پرونده ویژه کاسپین بخش سوم؛

پاسخ عجیب وزارت صمت؛ برطرف مشکل چند صد کارخانه بعد از گذشت 3 سال همچنان در دستور کار دولت!

پرونده ویژه کاسپین بخش چهارم؛

دستور جهانگیری به وزیر اقتصاد برای حل مشکل مالیاتی شهرک های صنعتی

بالاخره بعد از گذشت 4 سال در تاریخ 14 آبان امسال معاون اول رئیس جمهور به اعتراضات متعدد فراورینمایندگان و درخواست اصلاح و پیگیری های مکرر مسئولین استانی و کشوری واکنش نشان داد. اسحاق جهانگیری در پی نوشت نامه درخواست استاندار جدید قزوین مبنی بر اصلاح تغییر یادشده و برطرف مشکل بوجود آمده خطاب به فرهاد دژپسند؛ وزیر اقتصاد و امور دارایی عنوان می نماید: دولت در زمان استقرار واحد های صنعتی اعلام نموده که خارج از شعاع 120 کیلومتر است، اکنون نباید دولت خلاف وعده عمل کند، لطفا اقدام لازم را بنمایید.

به منظور پیگیری دستور معاون اول به وزیر اقتصاد برای برطرف خلف وعده دولت نسبت به صنعتگران به مرکز اطلاع رسانی وزارت اقتصاد مراجعه کردیم و آن ها موضوع را به سازمان امور مالیاتی مرتبط دانستند و ما را به آنجا ارجاع دادند. به همین منظور سراغ محمود علیزاده؛ معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی رفتیم و ماجرا را پیگیری کردیم که در ادامه متن و تصویر مصاحبه را مشاهده می کنید.

آیا قوانین و سیاست های مالیاتی کشور را در راستای حمایت از فراوری می دانید؟ چرا مشوق مالیاتی شهرک صنعتی کاسپین قزوین و چند شهرک دیگر با مشکل روبرو شده است؟

از سال 1366 قانونی که قانون مالیات های مستقیم در نظام جمهوری اسلامی ایران آمده است رویکردی خاص به موضوع فراوری داشته و مشوق های لازم در این خصوص را در این قانون مالیات های مستقیم با عنوان یک سیاست مالی دیده است؛ بنابراین رویکرد سیاست های مالی نظام به سمت رونق فراوری بوده و این را در سال های اخیر هم با توجه به قوانین خاصی که در این رابطه وضع شده می توان دید. سازمان امور مالیاتی نیز خود را مکلف به اجرای این سیاست ها و موظف به اجرای دقیق قانون می داند و این کار را تا به امروز انجام داده است.

در خصوص شهرک های صنعتی کسانی که می توانستند از این مشوق استفاده نمایند واحد های فراوریی خارج از شعاع 120 کیلومتری تهران بودند و این مسئله تا سال 95 ادامه داشت، اما با اصلاح قانون آیین نامه ای در هیئت وزیران برای آن تدوین شد. چون رعایت ضوابط مشوق براساس این آیین نامه مشخص می شد در این آیین نامه شعاع 120 کیلومتر هوایی در نظر گرفته شد لذا، چون شعاع 120 کیلومتر هوایی فاصله اش با شعاع زمینی متفاوت است دامنه و گستره آن بیشتر می گردد و برخی از شرکت هایی که در شهرک های صنعتی قرار می گیرند را هم در درون شعاع قرار داده است بنابراین شامل این معافیت و این مشوق نمی شوند یا به عبارت دیگر این مسئله باعث شده که مشمول مالیات بشوند.

فراورینمایندگان روز اول با انگیزه معافیت مالیاتی که در قانون در نظر گرفته شده بود در شهرک صنعتی سرمایه گذاری کردند اما امروز با تغییر یک کلمه در آئین نامه اجرایی دیگر خبری از مشوق مالیاتی نیست! به نظر شما این کار عملا خلف وعده دولت و اجهاف در حق صنعت گران محسوب نمی گردد؟

این که این مسئله خلاف وعده دولت است یا خیر، به نظرم دولت کار خاصی ننموده است و تنها شعاع گستره این 120 کیلومتر را افزایش داد و اتفاق دیگری نیفتاد. رویکرد نظام رویکرد حمایت از فراوری و فراورینماینده در داخل است و مسلما سازمان امور مالیاتی هم علی رغم اینکه یک وظیفه قانونی در چارچوب توضیح وظایف خودش که مالیات ستانی است دارد در راستای انجام درست سیاست های نظام حرکت می نماید و صد درصد هر کاری که در چارچوب وظایفش است باید انجام بدهد و می دهد، اما انجام تکالیف و وظایفی که در قانون مشخص شده، لذا خارج از آن چارچوب نمی تواند وظیفه دیگری را انجام بدهد. این که این اگر به عنوان یک مشکل و مسئله مطرح بگردد متولیان و مسئولان امر باید پیگیر این موضوع بشوند و حلش نمایند.

متولیان حل این مشکل فراورینمایندگان مستقر در شهرک های صنعتی چه کسانی هستند؟

براساس آیین نامه اجرایی که برای این قانون دیده شده و مصوبه هیئت وزیران است و با توجه به سیاست های کلی نظام و سیاست های دولت همان طور که جناب دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این خصوص گفته اند و دستوراتش را دادند که پیگیری بگردد مسلما توسط متولیان امر پیگیری می گردد؛ به نظر می رسد که پیگیری می گردد. زمینی به هوایی تغییر کردن حتما یک سیاست و یا یک رویکرد خاصی را دنبال می نموده اما اگر هیئت دولت آیین نامه را اصلاح و از 120 کیلومتر هوایی به 120 کیلومتر زمینی تبدیل بکند مشکل حل می گردد.

گزارش برنامه پایش؛

61 درصد مالیات کشور روی دوش صنعتگران / مصوبه ای به نفع بچه محل های رئیس جمهور و رئیس مجلس! +فیلم

همانطور که مشاهده کردید معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی ضمن تاکید لزوم حمایت از فراورینمایندگان و صنعتگران در راستای سیاست های کلی نظام اما عنوان می نماید که ما نمی توانیم خارج از چارچوب قانون و آیین نامه اجرایی عمل کنیم بنابراین باید قانون اصلاح گردد که البته لازمه آن پیگیری وزیر محترم اقتصاد پیرو دستور معاون اول رئیس جمهور است. به همین منظور در قسمت بعدی پرونده حل مشکل مالیاتی شهرک های صنعتی خارج از شعاع 120 کیلومتری پایتخت را از دفتر دکتر دژپسند طبق وعده ای که خودشان به ما داده اند و اهمیتی که برای فراوری و رونق دریافت آن قائل اند پیگیری و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 939

به "حل مشکل صدها تولیدگر در دست وزیر اقتصاد ، علیزاده: سازمان مالیات تنها موظف به اجرای قانون است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مشکل صدها تولیدگر در دست وزیر اقتصاد ، علیزاده: سازمان مالیات تنها موظف به اجرای قانون است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید