خواص روغن هسته زردآلو؛ از زیبایی پوست تا درمان سرطان

به گزارش بارازعلی، از خواص روغن هسته زردآلو می توان به نرم کنندگی مو، برطرف سیاهی و پف دور چشم، لایه برداری پوست، کاهش فشار خون، کاهش علائم آرتروز، درمان سرماخوردگی و پیشگیری از سرطان و ... اشاره نمود.

خواص روغن هسته زردآلو؛ از زیبایی پوست تا درمان سرطان

خبرنگاران | سرویس سلامت - همانگونه که از نام آن نیز پیداست، روغن هسته زردآلو از هسته زردآلو گرفته می گردد. پس از خوردن این میوه های خوشمزه، هسته های آن برای ساخت این روغن استفاده می گردد. این روغن در بیشتر مواقع رنگ زرد روشن دارد، با این وجود وابسته به فرآیند استخراج می تواند رنگش کمی تیره باشد.

روغن زردآلو رایحه ملایمی دارد و طعم آن تقریبا مثل روغن بادام است. این روغن یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ است و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و مواد مغذی موجود در آن خواص زیادی برای سلامتی و زیبایی پوست و مو دارد. در این مطلب به آنالیز خواص روغن هسته زرد آلو و عوارض جانبی استفاده از آن می پردازیم.

خواص روغن هسته زردآلو برای زیبایی

روغن هسته زردآلو مصارف زیادی برای زیبایی دارد، بعضی از خواص روغن هسته زردآلو برای پوست و مو عبارتند از:

1. مرطوب نماینده پوست

روغن هسته زردآلو برای افرادی که پوست حساس دارند مناسب است. استفاده از این روغن در ناحیه پوست بدن، التهاب آن را کاهش می دهد و آن را نرم و مرطوب می نماید. این روغن به داخل پوست نفوذ می نماید و به سرعت روی پوست پخش می گردد. ماساژ صورت با روغن زردآلو برای درمان پوست خشک صورت مفید است و استفاده از این روغن بعد از حمام پوست را مرطوب می نماید. از آنجاییکه این روغن رنگ روشنی دارد و به سرعت جذب پوست می گردد، پوست حالت چرب و روغن زدگی پیدا نمی نماید.

2. کاهش چین و چروک

روغن هسته زردآلو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و مواد مغذی موجود در آن یکی از بهترین روغن های گیاهی برای کاهش علائم پیری مانند چین و چروک ها و لکه های پوستی است. با این وجود افرادی که پوستشان مستعد آکنه است نباید از این روغن استفاده نمایند؛ زیرا استفاده از آن، منافذ پوستی را مسدود می نماید و باعث بروز آکنه و جوش های سرسیاه می گردد.

3. درمان سیاهی و پف دور چشم

روغن هسته زردآلو مانند روغن بادام می تواند در اطراف چشم استفاده گردد. این روغن، سیاهی و پف دور چشم را کاهش می دهد. استفاده منظم از این روغن برای درمان چین و چروک دور چشم مفید است.

4. لایه برداری پوست

روغن هسته زردآلو مانند روغن زیتون و بادام برای لایه برداری پوست استفاده می گردد. برای تهیه اسکراب روغن هسته زردآلو کافی است این روغن را با شکر مخلوط نموده و پوست صورت 3 دقیقه با این روغن ماساژ داده گردد. این اسکراب بدون عارضه است، باعث پاکسازی عمیق پوست شده و آن را روشن می نماید.

5. نرم نماینده و تقویت نماینده مو

روغن هسته زردآلو توسط بسیاری از مردم دنیا برای مراقبت از مو ها استفاده می گردد. این روغن روی ساقه مو ها مالیده می گردد و به جداسازی مو های بهم چسبیده یاری می نماید. بعضی از خواص روغن هسته زردآلو برای مو ها عبارتند از:

  • مواد مغذی و ویتامین E. موجود در این روغن باعث افزایش رشد مو می گردد.
  • خشکی پوست سر را رفع می نماید.
  • بدون اینکه باعث چرب دیده شدن مو ها گردد آن ها را براق و درخشان می نماید.
  • مو را نرم می نماید به طوریکه شانه کردن مو ها آسان تر می گردد.

خواص روغن هسته زردآلو برای سلامتی

استفاده از روغن هسته زردآلو می تواند به درمان بعضی از شرایط پزشکی یاری کند، بعضی از این شرایط عبارتند از:

1. سلامت قلب

یکی دیگر از خواص روغن هسته زردآلو بهبود سلامت قلب و عروق است. مطالعات بر روی موش های صحرایی نشان داده است که مصرف این روغن می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد و احتمالا همین تاثیر را روی انسان ها خواهد داشت. برای استفاده خوراکی از این روغن، می توان آن را به سس سالاد افزود و یا از آن برای پخت و پز استفاده و از خواص روغن هسته زردآلو برای سلامت قلب و عروق بهره مند شد. با این حال مصرف خوراکی آن باید با احتیاط همراه باشد.

2. پیشگیری و درمان سرطان

گفته می گردد هسته زردآلو دارای ماده ای به نام لاتریل است که ممکن است در درمان و پیشگیری از سرطان موثر باشد. با این وجود تاثیر استفاده از این روغن برای درمان سرطان اثبات نشده است و نباید به عنوان یک جایگزین برای درمان سرطان در نظر گرفته گردد.

3. کاهش فشار خون

روغن هسته زردآلو دارای ویتامین B17 است، این ویتامین به کنترل فشار خون یاری نموده و فشار خون را کاهش می دهد.

4. درمان سرماخوردگی

یکی از خواص روغن هسته زردآلو تقویت سیستم ایمنی است و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را افزایش می دهد.

5. کاهش علائم آرتروز

یکی از مهم ترین خواص روغن هسته زردآلو خاصیت ضد التهابی آن است، از اینرو این روغن می تواند علائم آرتروز و درد ناشی از آن را کاهش دهد.

6. ماساژ

یکی از مهم ترین ویژگی های هر نوع روغن ماساژی جذب سریع آن توسط پوست است، روغن هسته زرد آلو این خاصیت را دارد و می تواند برای ماساژ استفاده گردد. ماساژ با این روغن درد و التهاب را کاهش می دهد و به دلیل ملایم بودن و ضد التهابی بودن این روغن می تواند برای ماساژ در بچه ها و نوزادان هم استفاده گردد.

عوارض جانبی، ایمنی و مسمومیت های روغن هسته زردآلو

  • به طور کلی روغن هسته زردآلو برای استفاده موضعی کاملا ایمن است، اما مصرف خوراکی آن می تواند خطرناک باشد. هسته زردآلو حاوی ماده ای به نام آمیگدالین است، این ماده توسط بدن به سیانور تبدیل می گردد که سمی است. سیانور می تواند منجر به نارسایی تنفسی گردد و حتی مرگبار باشد. معمولا برای تهیه روغن خوراکی هسته زردآلو این ماده از آن حذف می گردد.
  • در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در خصوص تداخل و برهم کنش روغن هسته زردآلو با دارو یا سایر محصولات گیاهی وجود ندارد.

آیا تا به امروز از روغن هسته زردآلو استفاده نموده اید؟ شما چه خواص دیگری از این روغن می شناسید؟ از قلم نیاندازید نظرات و پیشنهادات خود را در پایین همین صفحه در بخش ارسال نظر با ما و مخاطبان خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1926

به "خواص روغن هسته زردآلو؛ از زیبایی پوست تا درمان سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص روغن هسته زردآلو؛ از زیبایی پوست تا درمان سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید