راه اندازی 40 سرای تخصصی نوآوری آزاد تا انتها سال

به گزارش بارازعلی، به گزارش خبرنگاران، محمدمهدی طهرانچی در چهاردهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، از راه اندازی دبیرخانه برنامه علمی در دانشگاه آزاد اسلامی اطلاع داد و گفت: دبیرخانه برنامه علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به منظور هم افزایی برای حل مسائل از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با نظام بندی موضوعات از مهرماه سال جاری شروع به کار می نماید.

راه اندازی 40 سرای تخصصی نوآوری آزاد تا انتها سال

وی با بیان اینکه کشور ما با مسائل مختلفی روبرو است، توضیح داد: حل یک مسأله، احتیاج به آنالیز ابعاد گوناگون آن دارد. به عنوان مثال در مسأله آب احتیاج به علوم مهندسی، تاریخ، علوم انسانی، علوم اجتماعی و... داریم که برای حل این مسأله هر یک از واحدها می توانند تشکیل زیرگروه های مختلفی را برای آنالیز و ارائه راه چاره در دستور کار قرار دهند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه براساس طرح تحول دانشگاه آزاد اسلامی، نظام سرانجام نامه در این دانشگاه بی برنامه نخواهد بود، گفت: اگر به دنبال تحول هستیم، تحول سازمانی باید با خواست و اراده جمعی همراه باشد.

طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی می خواهد با اشتغال دانش بنیان، امید را به سطح جامعه بیاورد، از راه اندازی صندوق حمایت از فناوری در این دانشگاه اطلاع داد و اضافه نمود: این صندوق با در نظر دریافت زیست بوم فناوری تشکیل خواهد شد و سازوکار آن به گونه ای است که باعث روان شدن فعالیت های دانش بنیان گردد.

وی با بیان اینکه هر یک از استان های دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به یک قطب تخصصی خواهد شد، تأکید کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی ستادسالاری نداریم، بلکه به روسای استان ها و واحدها اختیار می دهیم و بر اجرای وظایف آنها نظارت می کنیم و مسئولان هم باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: ما در اجرای این طرح کوشش داریم استان ها متناسب با موضوعاتی که درگیر آن هستند، فعالیت های علمی و پژوهشی داشته باشند. به عنوان مثال قرار نیست علوم دریایی را به تبریز بیاوریم یا موضوعات مربوط به کویر را در واحد بوشهر آنالیز کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه تا سال 1404 باید انتخاب اول دانشجویان و پژوهشگران باشد، بر حفظ هویت دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد و اضافه نمود: اگر کسی با تقلب علمی هویت دانشگاه آزاد اسلامی را خدشه دار کند، هم با شخص متخلف و هم با معاون آموزشی آن واحد باید برخورد جدی گردد، چرا که هویت دانشگاه آزاد اسلامی به آسانی به دست نیامده و این دانشگاه از افتخارات جامعه اسلامی محسوب می گردد.

طهرانچی ادامه داد: همه برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی است که به عقیده ما ایجاد این تمدن تنها نسخه مقابله با تمدن شبکه ای غرب است و این موضوع به طور جدی در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی واقع شده است.

وی با بیان اینکه تمام واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی را در یک سطح می بینیم، گفت: ما فقط یک مدرک دانشگاه آزاد اسلامی داریم و تفاوتی ندارد که دانش آموخته در مرکز آموزشی تحصیل نموده باشد یا در واحد جامع. آنچه برای ما مهم است، دانشی است که دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی آموخته است که سطح این دانش نباید در واحدها و مراکز متفاوت باشد و همه دانشجویان ما باید از سطح علمی بالایی برخوردار باشند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به رابطه آموزش و اشتغال در دانشگاه اشاره و توضیح داد: همانطور که دانشگاه آزاد اسلامی 100هزار دانشجو در یک رشته تحصیلی دارد، این قابلیت را دارد که 100 هزار متخصص برای حل یک مسأله تربیت کند.

وی اضافه نمود: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره ای به یک باره از کارشناس محور بودن به حوزه تحصیلات تکمیلی ورود کرد. آیا در آن دوره خودمان را برای گذر آماده نموده بودیم؟ یکی از ضعف های آموزش عالی در لایه سیاست گذاری است. به عنوان نمونه ما برنامه ای برای سرانجام نامه ها نداریم، چرا که یک دانشجوی دکتری 20 تا 24 واحد سرانجام نامه دارد، اما ما چه برنامه ای برای 3 سال تحصیل این دانشجو داریم؟

طهرانچی ادامه داد: اکنون به جای برنامه آموزشی، برنامه علمی برای دانشگاه آزاد اسلامی تدوین نموده ایم که در این برنامه های علمی، هم موضوعات آموزشی و هم پژوهشی لحاظ گردیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 108

به "راه اندازی 40 سرای تخصصی نوآوری آزاد تا انتها سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی 40 سرای تخصصی نوآوری آزاد تا انتها سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید